|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
Ustabil
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Da skylder jeg å opplyse at jeg med "karrierekvinner" i anførselstegn mener de som hevder at deres jobb er så viktig og at barna har det godt nok med pålitelige barnevakter. |
|
|
|
|
|
#282 |
|
Ustabil
|
Igjen, Mim, glem aldri at også dette vurderer du ut i fra ditt ståsted. Det er ikke alle som prioriterer økonomi øverst. |
|
|
|
|
|
#283 |
|
Leser
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnJa, nå er jeg dødsnysgjerrig på hvilken utdannelse og jobb ElinM og bina har. Opplys meg!
|
|
|
#284 |
|
Ustabil
|
Igjen et definisjonsspørsmål. Hva er det å prioritere barna? Jeg mener at det ikke er å prioritere barna å jobbe 12 timer i døgnet og bruke "trygge barnevakter". |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Epikur
|
Bina, jeg har flere ganger skrevet at jeg IKKE har prioritert økonomi øverst. Det er en faktor, så klart, for jeg liker ikke å ha dårlig råd, men jeg er først og fremst profesjonell idealist, jeg altså. Jeg har jobbet i organisasjoner og det offentlige, og det er ikke spesielt fete lønninger. Men det spørs jo helt hva ditt ståsted er, såklart. Men jeg tjener ikke spesielt bra i fht min lange utdanning.
|
|
|
#286 |
|
Ustabil
|
He, he! Vet ikke helt om jeg vil ut med det her! Ikke får jeg prikke deg heller. Jeg jobber som enhetsleder - jeg har en mastergrad. Mer konkret vil jeg ikke være nå! |
|
|
|
|
|
#287 |
|
flisespikker
|
Jeg er enig i at å jobbe 12 timer hver dag vanskelig lar seg kombinere med å prioritere barna (i alle fall ikke hvis begge foreldrene gjør det), men å gjøre det innimellom ser jeg ikke som et problem. Og hvor hyppig barnevaktbruk tenker du på nå? At man baserer seg på 3-4 timer barnevakt som supplement til barnehage på daglig basis, eller også om man bruker barnevakt f.eks. et par ganger i måneden for å dekke opp for at begge foreldrene f.eks. har kveldsvakt eller et sent møte samtidig? (Det er mange måneder at vi har barnevakt mer enn én gang på kveldstid, men det er helt urelatert til jobbsituasjonen vår, så jeg har aldri tenkt på det som relevant i slike diskusjoner som dette. Barnevaktene vi bruker er imidlertid rimelig trygge, så jeg har ikke noe behov for å sette det ordet i anførselstegn.)
|
|
|
#288 |
|
Ustabil
|
Poenget mitt er jo nettopp at det kommer an på ens eget ståsted. Jeg har ikke laget meg noen "regel" for hvor mange ganger pr. måned jeg syns det er OK med barnevakt - og hvor grensen går før man åpenbart nedprioriterer barna. |
|
|
|
|
|
#289 |
|
flisespikker
|
OK. Jeg oppfattet det første sitatet fra deg her som nettopp et forsøk på å formulere en slags regel, det var derfor jeg spurte.
|
|
|
#290 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Barna har vel kanskje en far som kan regnes som pålitelig også? Sist redigert av m^2 : 19-06-07 kl 21:22. Årsak: litt for personlig |
|
|
|
|
|
#291 |
|
Ustabil
|
Da er vi helt på linje. Og for å legge til det: man kan heller ikke entydig og bastant si at omsorgssvikt bare forekommer i de "lavere sjikt" i samfunnet, blant fremmedspråklige, enslige alenemødre. Omsorgssvikt forekommer i alle "samfunnslag", og det er slett ikke alltid lett å se det på utsiden. |
|
|
|
|
|
#292 |
|
Epikur
|
Men det er altså noe med hyppighet her, da. Man kan si noe om hvor det skjer oftest. Uten at man er fordomsfull.
|
|
|
#293 |
|
Ringskrømt
|
Ikke når man må ta det med hver eneste gang noen nevner at det skjer i alle samfunnslag. Da er man i mine øyne litt fordomsfull. |
|
|
|
|
|
#294 |
|
Epikur
|
Nei, man er faktaorientert.
|
|
|
#295 |
|
Helt konge
|
Bina, bina du er nå drøy innimellom, du trekker fra og legger til akkurat som det passer deg. Det må da være mulig å holde to tanker oppe samtidig. Både voksenes og barns behov er viktige, det ene utelukker ikke det andre. |
|
|
|
|
|
#296 |
|
Ringskrømt
|
Ikke når du nevner det hver eneste gang noen snakker om at omsorgssvikt skjer i alle samfunnslag. Da virker du ikke særlig reflektert eller villig til å se alle sider av saken. |
|
|
|
|
|
#297 |
|
Live and let live
|
Jeg tenker det hver gang også, for jeg oppfatter dem som sier det som at de avviser statistikken og mener det opptrer like mye der også.
|
|
|
#298 |
|
Leser
|
Men dette er bare statistikk. Statistikk er nyttig til veldig mye, feks å finne ut hvor man skal legge ned penger. Det er klart mer nyttig å hjelpe 100 barn enn 1 barn, i tillegg har det noe med type hjelpetiltak man velger. Det er også viktig for de som arbeider med barn for å vite noe om hva som er sannsynlig.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-06-07 kl 23:27. Årsak: Fullførte parantesen |
|
|
|
|
|
#299 |
|
Live and let live
|
|
|
|
#300 |
|
Mother of Dragons
|
Dette stemmer ikke, det er sterk korrelasjon mellom faktorer som utrygghet og fattigdom med angst og depresjon.
|
![]() |
|
|