Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er enig i at å jobbe 12 timer hver dag vanskelig lar seg kombinere med å prioritere barna (i alle fall ikke hvis begge foreldrene gjør det), men å gjøre det innimellom ser jeg ikke som et problem. Og hvor hyppig barnevaktbruk tenker du på nå? At man baserer seg på 3-4 timer barnevakt som supplement til barnehage på daglig basis, eller også om man bruker barnevakt f.eks. et par ganger i måneden for å dekke opp for at begge foreldrene f.eks. har kveldsvakt eller et sent møte samtidig? (Det er mange måneder at vi har barnevakt mer enn én gang på kveldstid, men det er helt urelatert til jobbsituasjonen vår, så jeg har aldri tenkt på det som relevant i slike diskusjoner som dette. Barnevaktene vi bruker er imidlertid rimelig trygge, så jeg har ikke noe behov for å sette det ordet i anførselstegn.)
Poenget mitt er jo nettopp at det kommer an på ens eget ståsted. Jeg har ikke laget meg noen "regel" for hvor mange ganger pr. måned jeg syns det er OK med barnevakt - og hvor grensen går før man åpenbart nedprioriterer barna.
Det blir et helhetsinntrykk. For eksempel - og nå må jeg anonymisere litt - en familie jeg kjenner: En av foreldrene har en jobb som krever mye reising (borte flere netter i måneden), og den andre jobber lange dager (gjerne 10 timer om dag) i tillegg til å ta utdanning. Barna blir hentet av andre enn foreldrene i barnehagen / skolen like ofte som de blir hentet av en av foreldrene. Når foreldrene henter er det gjerne med mobiltelefonen til øret og uten et ord til verken barnet eller ansatte i barnehagen / SFO.
I tillegg trener begge foreldrene 3-4 kvelder i uka, og den som ikke har reising er i tillegg mye ut med venner. Barnet har diverse barnevakter - besteforeldre av og til - men også andre. Det kan gå dager i strekk uten at barna har sett foreldrene annet enn om morgenen en halvtimes tid. Jeg syns ikke de prioriterer barna sine. De skryter av at på grunn av reising og overtidsbruk så har de mulighet til å ta fridager sånn plutselig - og det gjør de en gang i blant, men det er sjelden, og når det skjer hender det ofte at de to reiser på "kjærestetur" uten barn, for de møtes jo stort sett bare i døra nå og da.
|