|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Jeg skjønner ikke egentlig hva hijabbruk og kjønnsdiskriminering i islam har med terrorisme å gjøre. Man kan (og bør) selvsagt være kritisk til det, men det har fortsatt ingenting med angrepene i Paris å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være en del av samme diskusjonen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-11-15 kl 15:03. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Paris - hva skjer?
Den tanken har jeg også tenkt må jeg innrømme, flere ganger.
|
|
|
#163 |
|
Halloen!
Islam er en undertrykkende religion og mindre tolerant overfor andre som velger å leve annerledes enn de fleste andre religioner er- i dag. At kristendommen har mye grums å svare for er åpenbart, men jeg er ikke enig i kristendommen undertrykker kvinner på samme måte som islam gjør. Joda, noen er imot kvinnelige prester, noen er imot homofili (eller tror at det er en sykdom etc.) men de er heldigvis i et mindretall og stadig flere kristne ser at dette ikke er helt veien å gå i dagens samfunn. Det er enda fryktelig lenge til islam kommer dit, på mange områder ligger de flere hundre år bak i tid. I alle fall hvis man mener at frihet, likestilling, åpenhet, toleranse og demokrati er viktige verdier, men det er det jo ikke sikkert at du er enig i. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
villende
|
Leste du overhodet det jeg skrev? Jeg har da aldri påstått at det er greit med tvang. Men at jeg syns det er feil å trekke i tvil at det finnes kvinner som velger dette helt selv, basert på egen tro. Og at man ikke nødvendigvis er undertrykt bare fordi man bærer hijab. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
This is normal!
|
Hva mener du egentlig med dette? Islam har så mange retninger og praktiseres så ulikt at jeg mener det er kunnskapsløst å komme med et slikt utsagn.
|
|
|
|
#166 |
|
Halloen!
Sist redigert av rine : 15-11-15 kl 14:33. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg kjenner jeg blir helt matt av at en diskusjon om terror og myrding av mennesker skal gå over i en "nå må alle si hva de syns er problematisk med islam uten å nyansere og om du ikke gjør det da er det snillisme"-seanse.
|
|
|
#168 |
|
Halloen!
Sv: Paris - hva skjer?Og jeg blir matt av at det knapt er lov til å diskutere islam. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
villende
|
Dette er jeg enig i. Mitt innlegg var et svar på at Milfrid skrev "velger dette selv", som om det er utenkelig at det kan være et selvstendig valg å bruke et slikt hodeplagg. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Glamorøs
|
Sv: Paris - hva skjer?Ikke lov? Come on, det er bullshit. Mediabildet består jo knapt av noe annet enn "diskusjoner" om islam og innvandring. Jeg syns det er helt greit å diskutere de problematiske sidene ved enhver religion, men da får man søren seg finne seg i i nyansere, argumentere skikkelig, tilegne seg kunnskap og slutte å drive med stråmannargumentasjon og komme med påstander om meningsmotstanderne sine som har null bunn i virkeligheten.
|
|
|
#171 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#172 |
|
Semiaktiv
Jeg har ikke sagt at kristendommen undertrykker kvinner på samme måte som islam gjør. Jeg sier bare at det er en kvinneundertrykkende religion, men at det ikke har noe med terror å gjøre.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-11-15 kl 14:56. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Halloen!
Sv: Paris - hva skjer?Og jeg mener at dette (kvinneundertrykking, manglende toleranse for andre religioner, mer aksept for bruk av tvang og vold) i mye større grad gjelder for islam enn for kristendommen, selv om jeg også har gale kristne tanter og onkler. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Semiaktiv
Og jeg mener fortsatt at hijabtvang eller ikke har lite med aksjonen i Paris å gjøre, og trekkes fram som argument kun for å sverte Islam som religion, og dermed ansvarliggjøre muslimer generelt.
|
|
|
#175 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Jeg liker å lese tråder her på FP, jeg føler jeg får så mange gode, nyanserte innlegg og tanker fra FPs medlemmer. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Halloen!
Det kan jeg være med på, men det er jo ikke uvanlig at en tråd sporer av. Denne sporet vel av fordi det allerede i løpet av de føreste innleggene ble hevdet at IS ikke hadde noe som helst med islam å gjøre. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Paris - hva skjer?Som religionshistoriker må jeg si at jeg synes det er opptil flere overraskende unyanserte utsagn her, til fp å være. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Semiaktiv
Enig. Etter min mening bør diskusjonen fokusere på religiøs ekstremisme og fanatisme, for det er det som er farlig.
|
|
|
#179 |
|
guru advisor
|
Bra innlegg! (Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Halloen!
Sv: Paris - hva skjer?[quote=Snippa;4320287]Som religionshistoriker må jeg si at jeg synes det er opptil flere overraskende unyanserte utsagn her, til fp å være. |
|
|
|
![]() |
|
|