|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Paris - hva skjer?
Jeg er enig i dette, Marla. Samtidig er det slik at den jevne muslim i Norge lider under dette. Ergo tenker jeg at vi har et ansvar for hele tiden å passe på at vi nyanserer og skiller terror-islam fra islam.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Å blande inn kristendom i akkurat dette blir søkt. Det er ikke kristendom, hinduisme, buddishme eller katolisisme som pr idag blir brukt som bakteppe for terrorisme. Og man bør diskutere hvorfor islam idag er den religionen som blir brukt som årsak til veldig mange konflikter, krig, undertrykkelse og terror i mange land. Det er som regel ikke bare religionen som er kjernen i konfliktene, men blir brukt som årsak. Hvorfor klarer IS og andre islamistiske organisasjoner å rekruttere så mange. Jeg har ingen illusjon om at ikke kristne eller andre religiøse og ekstreme organisasjoner også ville brukt samme maktmidler i samme posisjon, men det har de ikke og kan helkr ikke ta makt på samme måte. Hvorfor? En grunn, tror jeg, er at dette utspiller seg i mange fattige og over mange år konfliktfylte områder. Det er lettere å få fotfeste enn i mange vestlige land der f.eks kristendom er mer utbredt på en moderat måte. I demokratiske og på mange måter mer siviliserte land.
|
|
|
#123 |
|
villende
|
Jeg tror nyansene er ekstremt viktige i det man blander inn religion. Og jeg tror man trenger gode begreper som skiller den gjengse, moderate muslim fra den islamistiske, ekstreme muslimen. For slik debattklimaet er i dag, så rammes alle muslimene av hatet, ikke bare de som faktisk bekjenner seg til ekstremvarianten. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Nek er allrighte dyr
Dess like: AL qaida, Boko Haram og andre små og større grupper som støtter den type tankegang og gjerninger.
|
|
|
#125 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Paris - hva skjer?No ser eg i diverse media at i alle fall den eine av terroristane kom til Europa som Syrisk båtflyktning via Hellas i oktober. Det første eg tenkte i går var at eg håpte at det ikkje var nyankomne flyktningar blant terroristane. Dette kjem til å føre til at flyktninghatet og fremmedfrykten får vatn på mølla. Eg håpar virkelig at det blir forsterka vakthold ved asylmottaka i Norge dei neste dagane i tilfelle nokon finn på eit eller anna....
|
|
|
#127 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Selvfølgelig handler dette om islam og selvfølgelig er det viktig å anerkjenne at IS ikke bare er muslimer, men så til de grader muslimer. En middelaldersk islam, men det er veldig, veldig islam. Det er ikke viktig fordi vi skal synes at islam er en spesielt fæl religion eller fordi muslimer skal ha noe spesielt ansvar for det som har skjedd.
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Ser denne på Dagbladet:
Jeg er spent på hva dette gjør med de allerede altfor hatefulle kommentarfeltene. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Så fint at du valgte det første innlegget mitt, og ikke de senere der jeg utdypet og til dels beklaget at jeg var litt løs i avtrekkeren.
. Og det samme gjelder deg. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Paris - hva skjer?Jeez, Rine. Og så rødprikk i tillegg. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Shake it out!
|
Sv: Paris - hva skjer?Tankevekkende, Polyanna.
|
|
|
#133 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Vet du, det gidder jeg faktisk ikke bruke energi på. Hvorfor skulle det bety noe for meg? |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Paris - hva skjer?Enig, det skjer viktigere ting i verden enn rødprikking. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?Fant et nydelig dikt. Har tent lys og tankene mine går til alle de som har mistet sine kjære
|
|
|
|
#136 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg er faktisk mer bekymret for om det er terrorister med spesifikke planer som kommer inn i landene på den måten.
|
|
|
#137 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Paris - hva skjer?Ironien i at vi så The Hunger Games og Catching Fire sammen med eldstemann i går, og snakket mye om frykt som middel for kontroll ...
|
|
|
|
#138 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det er godt mulig at det skjer, men samtidig har vi jo radikaliserte ungdommar som er født og oppvokst her, så eit eventuelt terrorangrep kan likegodt bli utført av norske statsborgarar som sympatiserer med IS.
|
|
|
#139 |
|
Fortynnet
|
Sv: Paris - hva skjer?For meg blir det helt absurd i denne sammenhengen å si at terrorisme ikke har noe som helst med religion å gjøre. Det er jo åpenbart at det har veldig mye med det å gjøre, selvfølgelig uten at det betyr at muslim = terrorist. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Paris - hva skjer?Jeg er uenig med Polyanna. IS tror kanskje selv at de er muslimer, og de bruker retorikk som går på streng islam. Men de misbruker islam. Det er ingenting ved deres livsførsel, med bruk av alkohol, slaver og voldtekter, slakting av uskyldige mennesker, som kan forsvares gjennom islam, selv ikke en middelaldersk. De befinner seg riktignok i middelalderen. I en slags GOT voldsfantasi. Jeg er enig i at måten de rekrutterer unge sårbare vestlige muslimer, har med motsetninger mellom islam og vestlig kultur å gjøre. Og måten vi stigmatiserer muslimer. Ved å ikke anerkjenne dette, skaper vi ytterligere grobunn for kjeltringene til å rekruttere. Vi må ikke la oss forlede av kjeltringenes såkalte islam-retorikk og la dem misbruke Guds navn og islam ved å anerkjenne dem som muslimer.
|
![]() |
|
|