Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg tolker dette som om du mener at det ikke er ulikt andre yrker, og da får jeg jo lyst til å spørre om du mener at alle yrker burde hatt mindre fleksibel arbeidstid, ikke bare lærerne?
Jeg innrømmer forresten glatt (det har jeg gjort mange ganger i diskusjoner her inne, tror jeg) at jeg drar hjem 14.45 nesten hver eneste fredag. ( fjor dro jeg 14.00, da var siste time for meg ferdig 13.30) Jeg er ferdig med undervisning 14.15 i år, men trenger en halvtime til å pakke sammen, finne fram det jeg trenger for å jobbe søndag kveld. For jeg jobber et par timer _hver_ eneste_ søndag kveld, enten du tror det eller ei. Har jeg noe å rette, jobber jeg mer en et par timer i helgen. I tillegg prøver jeg å ha en langdag (til 18.00) i uken slik at jeg slipper å jobbe enda mer i helgen. Det er ikke hver helg jeg retter, men i alle fall halvparten av helgene i løpet av et skoleår. Jeg synes jeg er heldig som har en jobb der jeg kan jobbe når jeg har overskudd til det (som regel, noen ganger må man jo jobbe uansett hvordan ståa er) og for meg er det mye mer verdt enn lang friperiode på sommeren, jeg blir uansett utålmodig og brakkesyk i slutten av juli. Jeg er, i liket med ganske mange arbeidstakere, ganske pumpa fredag ettermiddag. Har man i tillegg tilbrakt timene før på dagen med å prøve å holde 30 tenåringer, som ikke har interesse for så veldig mye mer enn hvor helgens fest skal være og hva de skal gå med, sånn noenlunde i ånde rent faglig, er man gjerne mer pumpa enn om man har tilbrakt fredagen med å punche inn tall i Excel, tro det eller ei. Jeg tror at det er en kjempefordel for elevene mine at jeg ikke setter meg ned med tom hjerne og jobber med hva vi skal gjøre i timen på mandag, (vanskelig å gjøre det fullt ut tidligere i uken siden jeg ikke vet helt hvor langt vi er kommet mot slutten av uken) men at jeg venter med å gjøre siste finish på mandagens timer til jeg er uthvilt, mett og fornøyd søndag ettermiddag. Jeg kan garantere at jeg ikke hadde kommet opp med så veldig mye mer enn :"Les videre fra s. 42" om jeg ble tvunget til å planlegge undervisning på slutten av en lang arbeidsdag/uke. Jeg liker å tro at deler av jobben min er kreativ (selv om KS jobber hardt for å gjøre meg til en kontorrotte) og alle vet at kreativitet og overskudd ikke er noe man kan timeplanfeste mellom 8.00 og 15.30.
Jeg har ikke sagt noe om at lærerne skal ha mindre fleksibilitet. Det jeg har prøvd å få frem er at det dere kaller fleksibilitet er det samme som det man i andre yrker kaller avspasering. I andre yrker er regelverket rundt avsppasering tydelig definert og jeg tror det kan være nyttig for lærerne at dere også får mer struktur rundt avspaseringen deres. Jeg mener ikke her at dere skal avspasere mindre tid, men at en bedre struktur rundt avspaseringen deres vil øke tilliten utenfor lærerstanden til at lærerne jobber det de skal. Med økt tillit vil dere få mange flere med dere i kampen om riktig lønn og arbeidsvilkår.
|