Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-14, 13:22   #501
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er ikke lærer, men jeg har vært prosjektleder for utbygging/ombygging/nybygging av skoler i over sju år og jeg kan garantere deg at lærerne får være hjemme all den tiden de ikke holder på med undervisning heller enn at skolene bygges ut til riktig størrelse for både variasjoner i elevmassen og med tilstrekkelig lagerrom og skikkelige lærerarbeidsplasser. Å ta de investeringene i skolebygg som trengs (ikke bare litt som jo er nok for en politiker til å få bildet sitt i avisa med snorklipping) sitter så langt inne at før tror jeg heller KS legger seg dønn flate og sier "bestem selv, vi skal ikke bry oss mer".

Men da er jo det løsningen, da. 😉

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 14:52   #502
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I dag er det vanskelig nok som det er å rekruttere gode lærere. Da synes jeg dette er et tullete krav fra KS. Mange andre får mer og mer fleksible arbeidstider, og dette er for mange et must for å håndtere familielivet på en fornuftig måte.

Jeg tror de fleste bruker godt med tid, de som unnasluntrer får man hanke inn på annet vis. Det går fint å sluntre unna også selv om man faktisk er på jobb. Jeg vet at læreren til vår datter bruker MYE tid på forberedelser. Sikkert litt i meste laget, og da synes jeg det må være såpass fleksibelt at hun kan legge opp dagene slik det passer selv. De samarbeider mye på tvers av trinnet, og for å få til det antar jeg at de er ganske mange timer på skolen som det er.

Gammel 16-08-14, 16:07   #503
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lærerstreiken handler om så mye mer enn 7,5t pr.dag bundet på jobb. Det handler om svekket tillit fra vår arbeidsgiver, byråkratisering av yrket, testingen, kontrolleringen og mye mer. Hege Ulstein i Dagsavisen har etter min mening skrevet en god kommentar om temaet: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...3/#post_304263

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 16:19   #504
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Å stikke tidlig på min jobb er p dra hjem rundt 15.00-15.30.

Her og. Vi underviser oftest til halv 3, noen ganger til 3. Å gå etter lunch er å gå tidlig, men ingen gjør det, utenom når de skal til lege osv. Jeg har stort sett alltid undervisning til halv 3, så om jeg skal til lege må jeg legge det til undervisningsfrie timer midt på dagen, kommer da tilbake. Nå prøver jeg å finne en tannlege som har timer lengre enn til 14.30, er jo håpløst.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 16:23   #505
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde spurt barnet mitt hver dag han/hun hadde skulle hatt spes.ped time om den var gjennomført eller ikke. Slike timer er de første som faller bort når ikke alt går etter planen (sykefravær o.l.) det har jeg sett ved selvsyn veldig mange ganger.

Hvordan vet barnet dette da? Min jente med 4-5 timer i uka har ingen hvis man spør henne. På de skolene jeg har befatning med er det ønskelig at all spesialundervisning skal foregå i klasserommet dersom det er mulig. Det skjer også i smågrupper, men det er jo ikke bare 5.1.-elever som tas ut der. Dessuten skjer det ofte at PPTs anbefaling ikke vedtas fordi behovet kan dekkes medvanllg tilpasset opplæring. Det er fullt lovlig og trenger ikke være feil. At eleven vet når han/ hun har en 5.1.-time synes jeg er underlig. Det vet ikke mine.

Den eneste måten å kontrollere om barnet får det det har krav på, er ettermin mening å sjekke om måloppnåelsen står i samsvar med IOP-en. Og det er ikke så lett for foreldre å følge med på det alltid, særlig ikke kontinuerlig.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 16:25   #506
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

14 milliarder vil egnede kontorarbeidsplasser koste, leste jeg her om dagen.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 16:48   #507
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Gaia, på samme arbeidsrom som en lærer skal jobbe konsentrert er det gjerne to eller flere lærere som skal samarbeide (og nei, de kan ikke bare gå et annet sted, da de er avhengig av tilgang til bøker og tynnklient), en lærer som får en telefon og med stor sannsynlighet dropper det innom noen for å formidle en beskjed også. Det handler ikke om vilje og respekt, det handler om virkelighet.

Jeg skjønner hva du skriver her og støtter i utgangspunktet streiken, men det du skriver her er jo ikke annerledes enn min hverdag (jeg jobber ikke som lærer) som sitter i stort, åpent landskap med over 100 andre.

Gammel 16-08-14, 16:52   #508
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vår hverdag kan ikke være lik, med mindre vi jobber med det samme, millact.

Gammel 16-08-14, 16:56   #509
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men da er jo det løsningen, da. ��

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 17:25   #510
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vår hverdag kan ikke være lik, med mindre vi jobber med det samme, millact.

Det gjør vi vel neppe.

Det jeg mente var at andre yrkesgrupper også har behov for å samarbeide uten egnede stillerom til det mens det ringer ti telefoner, folk går forbi osv. Men det var en avsporing.

Gammel 16-08-14, 17:34   #511
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Den eneste måten å kontrollere om barnet får det det har krav på, er ettermin mening å sjekke om måloppnåelsen står i samsvar med IOP-en. Og det er ikke så lett for foreldre å følge med på det alltid, særlig ikke kontinuerlig.

Hvis man måler på kort sikt kan det se ut som om måloppnåelsen er i orden. Hullene synes ofte ikke før godt ut i skoleløpet, og da kan det være for seint å rette opp i.

Gammel 16-08-14, 17:38   #512
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det jeg mente var at andre yrkesgrupper også har behov for å samarbeide uten egnede stillerom til det mens det ringer ti telefoner, folk går forbi osv. Men det var en avsporing.

Men vi samarbeider jo hele tida. Det er det vi lærere prøver å formidle til KS (som tydeligvis ikke tror på oss). Poenget er ikke samarbeidet, det går helt strålende på skolen min. Poenget er den delen av jobben som er vanskelig å gjennomføre når man er omgitt av andre.

Jeg er norsklærer i videregående. Når jeg retter stiler skal jeg gi elevene tilbakemelding på innhold, struktur og språkføring, og formålet med tilbakemeldingene er å vise elevene både hva de mestrer og hva de bør jobbe med for å bli enda bedre. Det er et konsentrasjonsarbeid av dimensjoner, og det slo meg akkurat at denne delen av jobben min kanskje kan sammenlignes med arbeidet til en som jobber med å redigere bøker for et forlag. Jeg lurer på om de sitter i landskap og gjør denne jobben?

Gammel 16-08-14, 17:42   #513
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis man måler på kort sikt kan det se ut som om måloppnåelsen er i orden. Hullene synes ofte ikke før godt ut i skoleløpet, og da kan det være for seint å rette opp i.

Ja, det kan godt være, jeg prøvde bare å få fram at det ikke nødvendigvis er lett for foreldrene å sjekke dette.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 18:47   #514
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det kan godt være, jeg prøvde bare å få fram at det ikke nødvendigvis er lett for foreldrene å sjekke dette.

Nei, det var i grunnen det jeg tenkte også. Minsta har i tillegg problemer med å skille hendelser og dager fra hverandre, så hun kan godt glemme at hun har hatt spesialundervisning en dag, eller tro at hun har hatt det i dag når det egentlig var i går osv. Det blir en nøtt og følge opp, er jeg redd.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 18:50   #515
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte ikke på at ikke alle spes.und. -elever, naturlig nok, har kontroll på hva de har hatt av timer og ikke, og det gjør det i grunn enda verre. De aller svakeste er lette å lure... Jeg tror jeg hadde bedt rektor/kontaktlærer/avd.leder rapportere hvor mange av timene som faktisk var blitt gjennomført, og satset på at de var ærlige...

rine er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 19:24   #516
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jepp. Egentlig handler dette aller mest om gjensidig tillit. Og å se om eleven utvikler seg slik målene i IOP er.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 16-08-14, 20:02   #517
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter igjen med ett eneste spørsmål etter alt jeg har lest av meningsytringer de siste månedene:

Lærere samarbeider hver eneste uke gjennom teamarbeid, andre samarbeidsmøter og uformelt samarbeid - på hvilken måte vil kvaliteten på arbeidet mitt bli bedre enn det er i dag om jeg gjør alt av vurderingsarbeid også på skolen?

Hittil har jeg fått med meg argumentet:

"fordi lærere må jobbe som andre folk"

Hva slags argument er det? Skal jeg jobbe "som andre folk" (temmelig ullen gruppe) sånn bare fordi, eller finnes det helt ekte, gode argumenter som jeg har gått glipp av?

Gammel 16-08-14, 20:18   #518
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skal være til stede for elevene, skal vite. Fysisk. Som om vi ikke har kontakt via andre systemer. Jeg skal altså vurdere og gi tilbakemelding på lange tekster i norsk (vg3) som krever mye konsentrasjon mens sidemannen diskuterer matteopplegg med kollega og andre lærere kommer inn for å snakke med meg eller andre lærere på arbeidsrommet osv. Oh Yeah.

Gammel 16-08-14, 20:25   #519
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Vi skal være til stede for elevene, skal vite. Fysisk. Som om vi ikke har kontakt via andre systemer.

Akkurat det synes jeg er litt dumt å harselere med, for det er unektelig et poeng å ha kompetansen på plass på stedet når det er snakk om en utdanningsinstitusjon. Terskelen blir høyere når man ikke er fysisk tilstede. Da tenker jeg ikke bare på elever, men også mindre erfarne kollegaer. At forholdene ikke ligger fysisk til rette for dette forstår jeg veldig godt, men jeg synes ikke man skal blåse det bort som uviktig.

Gammel 16-08-14, 20:35   #520
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er jo masse tilstede - jeg har aldri manglet tilgjengelige kollegaer å snakke med noen gang. Det er et problem at det har blitt framstilt som om vi løper hjem så fort vi kan. Ingen gjør det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.