|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#501 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!
Men da er jo det løsningen, da. 😉 |
|
|
|
|
#502 |
|
Off the map.
|
Sv: Lærerstreik!I dag er det vanskelig nok som det er å rekruttere gode lærere. Da synes jeg dette er et tullete krav fra KS. Mange andre får mer og mer fleksible arbeidstider, og dette er for mange et must for å håndtere familielivet på en fornuftig måte.
|
|
#503 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Lærerstreik!Lærerstreiken handler om så mye mer enn 7,5t pr.dag bundet på jobb. Det handler om svekket tillit fra vår arbeidsgiver, byråkratisering av yrket, testingen, kontrolleringen og mye mer. Hege Ulstein i Dagsavisen har etter min mening skrevet en god kommentar om temaet: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...3/#post_304263 |
|
|
|
|
#504 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her og. Vi underviser oftest til halv 3, noen ganger til 3. Å gå etter lunch er å gå tidlig, men ingen gjør det, utenom når de skal til lege osv. Jeg har stort sett alltid undervisning til halv 3, så om jeg skal til lege må jeg legge det til undervisningsfrie timer midt på dagen, kommer da tilbake. Nå prøver jeg å finne en tannlege som har timer lengre enn til 14.30, er jo håpløst.
|
|
#505 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvordan vet barnet dette da? Min jente med 4-5 timer i uka har ingen hvis man spør henne. På de skolene jeg har befatning med er det ønskelig at all spesialundervisning skal foregå i klasserommet dersom det er mulig. Det skjer også i smågrupper, men det er jo ikke bare 5.1.-elever som tas ut der. Dessuten skjer det ofte at PPTs anbefaling ikke vedtas fordi behovet kan dekkes medvanllg tilpasset opplæring. Det er fullt lovlig og trenger ikke være feil. At eleven vet når han/ hun har en 5.1.-time synes jeg er underlig. Det vet ikke mine. |
|
|
|
|
#506 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærerstreik!14 milliarder vil egnede kontorarbeidsplasser koste, leste jeg her om dagen.
|
|
#507 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg skjønner hva du skriver her og støtter i utgangspunktet streiken, men det du skriver her er jo ikke annerledes enn min hverdag (jeg jobber ikke som lærer) som sitter i stort, åpent landskap med over 100 andre.
|
|
#510 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Det gjør vi vel neppe.
|
|
#511 |
|
Travelt opptatt
|
Hvis man måler på kort sikt kan det se ut som om måloppnåelsen er i orden. Hullene synes ofte ikke før godt ut i skoleløpet, og da kan det være for seint å rette opp i.
|
|
#512 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Men vi samarbeider jo hele tida. Det er det vi lærere prøver å formidle til KS (som tydeligvis ikke tror på oss). Poenget er ikke samarbeidet, det går helt strålende på skolen min. Poenget er den delen av jobben som er vanskelig å gjennomføre når man er omgitt av andre.
|
|
#513 |
|
Kontrollfrik
Ja, det kan godt være, jeg prøvde bare å få fram at det ikke nødvendigvis er lett for foreldrene å sjekke dette. |
|
|
|
|
#514 |
|
Bedreviter
|
Nei, det var i grunnen det jeg tenkte også. Minsta har i tillegg problemer med å skille hendelser og dager fra hverandre, så hun kan godt glemme at hun har hatt spesialundervisning en dag, eller tro at hun har hatt det i dag når det egentlig var i går osv. Det blir en nøtt og følge opp, er jeg redd. |
|
|
|
|
#515 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Jeg tenkte ikke på at ikke alle spes.und. -elever, naturlig nok, har kontroll på hva de har hatt av timer og ikke, og det gjør det i grunn enda verre. De aller svakeste er lette å lure... Jeg tror jeg hadde bedt rektor/kontaktlærer/avd.leder rapportere hvor mange av timene som faktisk var blitt gjennomført, og satset på at de var ærlige... |
|
|
|
|
#516 |
|
Kontrollfrik
Sv: Lærerstreik!Jepp. Egentlig handler dette aller mest om gjensidig tillit. Og å se om eleven utvikler seg slik målene i IOP er. |
|
|
|
|
#517 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!Jeg sitter igjen med ett eneste spørsmål etter alt jeg har lest av meningsytringer de siste månedene:
|
|
#518 |
|
både her og der
|
Sv: Lærerstreik!Vi skal være til stede for elevene, skal vite. Fysisk. Som om vi ikke har kontakt via andre systemer. Jeg skal altså vurdere og gi tilbakemelding på lange tekster i norsk (vg3) som krever mye konsentrasjon mens sidemannen diskuterer matteopplegg med kollega og andre lærere kommer inn for å snakke med meg eller andre lærere på arbeidsrommet osv. Oh Yeah.
|
|
#519 |
|
maler
|
Akkurat det synes jeg er litt dumt å harselere med, for det er unektelig et poeng å ha kompetansen på plass på stedet når det er snakk om en utdanningsinstitusjon. Terskelen blir høyere når man ikke er fysisk tilstede. Da tenker jeg ikke bare på elever, men også mindre erfarne kollegaer. At forholdene ikke ligger fysisk til rette for dette forstår jeg veldig godt, men jeg synes ikke man skal blåse det bort som uviktig.
|
|
#520 |
|
By the Sea
|
Sv: Lærerstreik!Vi er jo masse tilstede - jeg har aldri manglet tilgjengelige kollegaer å snakke med noen gang. Det er et problem at det har blitt framstilt som om vi løper hjem så fort vi kan. Ingen gjør det.
![]() |
|
|