Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 00:59   #621
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har en følelse av at du tror lærere flest iler ut av klasserommet og rett i bilen når siste time er slutt 14.00, men det stemmer ikke i det aller fleste tilfellene.

Dette er sikkert veldig forskjellig fra skole til skole, men antallet biler på parkeringsplassen minker kraftig etter kl 14 mandag til torsdag og etter kl 12 på fredager på skolen i nærheten her.

Jeg har også lest i intervjuene med de skolene som har innført lenger arbeidsdag at det har blitt enklere å få tak i lærerne etter at dette ble gjort. Det ble i disse intervjuene også sagt at andre yrkesgrupper på skolen som jobber fra 8 - 16 kan ha behov for å møte lærerne fysisk senere på dagen enn det som i dag er mulig.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:05   #622
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Dette er sikkert veldig forskjellig fra skole til skole, men antallet biler på parkeringsplassen minker kraftig etter kl 14 mandag til torsdag og etter kl 12 på fredager på skolen i nærheten her.

.

Jobber du som parkeringsvakt?

Hvis du ikke gjør det, men bare er nok en misunnelig ikke-lærer, urokkelig i din overbevisning om at lærere ikke jobber så mye som du selv gjør, foreslår jeg at du legger neste spionrunde til en annen bedrift i ditt nærområde (gjerne en privat en) og tar en opptelling på antall bilder fredag kl. 12.00 sammenlignet med mandag kl. 12.00. Kanskje hadde du fått en A-ha-opplevelse eller to da også.

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:05   #623
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Elg, lærere er bekymret for å miste 5 timer med ubunden tid ukentlig. Ikke kun fordi vi skal sitte på skolen og gjøre det samme arbeidet som mange i dag velger å gjøre på kveldstid og i helger, men fordi rektor skal ha styringsrett over disse timene dvs at du kan bli brukt til vikar eller annet arbeid som ikke har direkte med forberedelse/retting/vurdering å gjøre. Samtidig er det foreslått dårligere betaling for vikartimer. Vi tror ikke vi får gjort jobben vår med så få ubundne timer.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:05   #624
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 17-08-14, 01:07   #625
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hva mener du med at lærerne slutter 11.30 om fredagen, Elg? Er det da siste time er slutt, eller går alle lærerne på disse skolene du kjenner til hjem kl. 11.30? Om så skulle være, tror jeg neppe disse heldige lærerne er de eneste som har mulighet til å gå tidlig en fredag. Mest sannsynlig får de vel veien til hytta for seg selv siden resten av Norge nå har så mye hjemmekontor at de har begynt å avspasere fra torsdag ettermiddag i stedet. (OK, jeg overdriver, men bare litt.)

Nei, du overdriiver ikke. Jeg bor nå i Vest-Agder. Før bodde jeg i Rogaland. Mange Rogalendinger har hytte her i Vest-Agder. Bensinstasjonene langs E-39 sier at de ser tendensen til at flere og flere rogalendinger drar til hyttene sine her i sør ondags ettermiddag kveld, de avspaserer.

Gammel 17-08-14, 01:10   #626
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elg. Jeg skjønner heller ikke at du ikke ser at med bunden 37,5 timersuke kan man faktisk ikke jobbe mer og få det avspasert, og at man dermed ikke får gjort ferdig jobben sin, noe som elevene blir veldig skadelidende av?

Jeg ser at de som i dag har 34 bundne timer går fra å kunne avspasere 9 timer uten å spørre noen til å kunne avspasere 6 timer uten å spørre noen. Jeg ser også at det ikke er noen fordel for dere å miste 3 avspaseringstimer i uken. For de som har færre budne timer blir det en større reduksjon i antallet timer dere kan avspasere uten å spørre noen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere ikke heller slåss for å få laget et godt regelverk for å kunne avspasere noe av den bundne tiden istedenfor å fortsatt kunne avspasere uten å spørre noen.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:10   #627
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Nei, du overdriiver ikke. Jeg bor nå i Vest-Agder. Før bodde jeg i Rogaland. Mange Rogalendinger har hytte her i Vest-Agder. Bensinstasjonene langs E-39 sier at de ser tendensen til at flere og flere rogalendinger drar til hyttene sine her i sør ondags ettermiddag kveld, de avspaserer.

Og siden de fleste lærere faktisk også jobber fredag (om enn bare til 11.30 i Elgs nabolag) må dette dreie seg om Andre Yrkesgrupper.
Kan du ikke stille deg opp utenfor byens eiendomsmeglerkontor f.eks og notere deg når det begynner å bli "mistenkelig tomt for biler" på parkeringsplassen om torsdagen.

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:11   #628
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser at de som i dag har 34 bundne timer går fra å kunne avspasere 9 timer uten å spørre noen til å kunne avspasere 6 timer uten å spørre noen.

Nei. Jobben en nå bruker i snitt 9 timer på, kan en risikere bare å ha 6 timer til, fordi de 3 siste timene må brukes til andre ting.

Gammel 17-08-14, 01:11   #629
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Og siden de fleste lærere faktisk også jobber fredag (om enn bare til 11.30 i Elgs nabolag) må dette dreie seg om Andre Yrkesgrupper.
Kan du ikke stille deg opp utenfor byens eiendomsmeglerkontor f.eks og notere deg når det begynner å bli "mistenkelig tomt for biler" på parkeringsplassen om torsdagen.

Ja, jeg tenker jo at det dreier seg om flest i oljå.

Gammel 17-08-14, 01:12   #630
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg sa jeg skulle ut (og bare prøv å beskyld oss for å sutre én gang til, elg), men jeg må bare spørre deg om dette: Hvor mange biler har du telt på skolens parkeringsplass på søndag formiddag?

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:14   #631
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Elg, lærere er bekymret for å miste 5 timer med ubunden tid ukentlig. Ikke kun fordi vi skal sitte på skolen og gjøre det samme arbeidet som mange i dag velger å gjøre på kveldstid og i helger, men fordi rektor skal ha styringsrett over disse timene dvs at du kan bli brukt til vikar eller annet arbeid som ikke har direkte med forberedelse/retting/vurdering å gjøre. Samtidig er det foreslått dårligere betaling for vikartimer. Vi tror ikke vi får gjort jobben vår med så få ubundne timer.

Betyr dette at dere ikke har tillit til at rektor bruker sin styringsrett til det beste for skolen?

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:14   #632
millact

Standard

Min nye sjef nevnte streiken på fredag. Hun har bhg barn, et. Hun hadde ingen sympati for denne streiken, for hvorfor kunne ikke lærerne jobbe full dag på kontoret slik som andr yrkesgrupper gjør? Jeg burde sagt noe, for jeg var helt uenig. Jeg har jo sett hvordan mine forelde har jobbet og vet hvordan læreryrket er.

Gammel 17-08-14, 01:15   #633
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betyr dette at dere ikke har tillit til at rektor bruker sin styringsrett til det beste for skolen?

Rektorer er i skvis med et til tider umulig regnskap og en umulig oppgave. Det kreves av dem at de bruker de midlene de har til rådighet. Derfor kan ikke lærere stole på at de ikke vil gjøre nettopp det.

Gammel 17-08-14, 01:16   #634
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Det vil han ikke få lov til av de som sitter på pengesekken.

Gammel 17-08-14, 01:16   #635
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

I fylket, der jeg jobber: ja, forhåpentligvis. I kommunene (de som ikke har så god råd, og det er jo de fleste...) Nei, definitivt ikke.

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:16   #636
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at de som i dag har 34 bundne timer går fra å kunne avspasere 9 timer uten å spørre noen til å kunne avspasere 6 timer uten å spørre noen. Jeg ser også at det ikke er noen fordel for dere å miste 3 avspaseringstimer i uken. For de som har færre budne timer blir det en større reduksjon i antallet timer dere kan avspasere uten å spørre noen.

Det jeg ikke forstår er hvorfor dere ikke heller slåss for å få laget et godt regelverk for å kunne avspasere noe av den bundne tiden istedenfor å fortsatt kunne avspasere uten å spørre noen.

Da ser du deg blind. KS vil ha 37,5 timers uker på 45-ukers arbeidsår. Da HAR man ikke mer tid enn 37,5 timer. Man KAN ikke jobbe mer. Hvis ungen din blir mobbet på skoleveien og du ringer meg, kan jeg altså ikke snakke med deg.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 01:17   #637
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Veldig mange har fleksible arbeidsdager, jeg er av dem, og jeg synes det er tullete at det går andre veien for lærerne. At det må finnes samarbeidstid er opplagt, men det må også finnes rette- og forberedelsestid. Uten at noen konstant ser en over skuldra. Jeg er livredd for at de som faktisk er så flinke at de får jobb i privat sektor blir borte, slik at en blir sittende igjen med bare de som ikke har noe valg. Norsk skole må få beholde de dyktige lærerne. Jeg synes lønna burde opp noe også, det bør bli et høystatusyrke igjen.

Gammel 17-08-14, 01:18   #638
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jeg tenker:
1. Hvorfor vil vi presse lærerne ut fra skolen? Hvis avtalen til lærerne er så ekstremt gullkantet og bortskjemt som alle vil ha det til, ville kanskje flere jobbet som lærere? Også alle de som er utdannet som lærere uten å jobbe som det?

2. Det er ikke elevenes læring som står i fokus, det er kontroll og mulig pengesparing. Hvorfor ser ikke hvermannsen at lærerne har mer lyst til å gjøre jobben ordentlig enn å la kommunene spare penger?

Gammel 17-08-14, 01:19   #639
millact

Standard

Det må være Elgs nabolag. Min 1. klassing og 4. klassing har undervisning til 13.30 fredager dette skoleåret.

Gammel 17-08-14, 01:21   #640
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ja, fordi det ikke er rektor som bestemmer hvor mye som skal spares eller hvor mye som skal brukes på skolebudsjettet. Dessuten har mange rektorer bonus for å komme under budsjettet, jeg synes ikke det heller er spesielt tillitsvekkende mht akkurat dette.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.