Sv: Lærerstreik!
Jeg syns jo perspektivet fra denne artikkelen er veldig interessant.
Jeg skjønner jo at det er surt å miste den fleksibiliteten man har i dagens ordning, som innebærer at man kan gjøre det meste av forberedelsene sine hjemme hvis man ønsker det. Samtidig så er jeg litt usikker på om det er den rette veien å gå for å bedre læreryrkets status og sikre rekrutteringen av nye, gode lærere å gå til arbeidskamp basert på de parolene jeg hittil har lest. Jeg skjønner at læreryrket innebærer mye forberedelser og etterarbeid. Men det jeg IKKE skjønner er at det optimale er å stikke "tidlig" mandag, onsdag og fredag, for så å sette seg ned klokken 20 på kvelden og i helgene og gjøre jobben ferdig hjemme.
Selvfølgelig skjønner jeg at det innimellom er praktisk. Men er det virkelig best? Hadde det ikke vært bedre å lagt inn skytset for å bedre lærernes arbeidsforhold på skolene, for å sikre gode og tilstrekkelige arbeidsplasser å gjøre jobben på, for ordninger som synliggjøre på annen måte hvor mye jobb som faktisk kreves (er det dokumentert, svart på hvitt, er det vanskeligere å si i mot, enn hvis det bare er noe som fortelles).
Jeg innbiller meg nemlig at det kunne gjort ganske mye med livskvaliteten og utbrennelsesgraden til ganske mange lærere hvis det var fysisk lagt opp til at man faktisk kunne ha gjort seg ferdig med jobben på jobben, og hadde sluppet det meste eller alt hjemmearbeidet.
|