Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 19:31   #421
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Her er vi ikke rammet, ingen i området, og jeg har jo bare en skolestater, så jeg visste jo at han ikke skulle rammes i første omgang. Men hvor lenge det varer, ja si det?

Det vil tiden vise.

Jeg har forståelse for hvorfor det streikes, og sympati med lærerene. Og greit at de ikke skjermet bare førsteklasse, men hele barneskolen, så utsatte de problemet med barnepass noe i alle fall. Det hjelper jo på sympatien i befolkningen en periode.

Gammel 07-08-14, 19:54   #422
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://debatt.kommunal-rapport.no/de...ksen_ma_stanse

Nasse er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 12:31   #423
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mannen jobber i voksenopplæringa, og er tatt ut i streik. Jeg jobber i barneskolen, og får dermed starte på jobb som normalt. Ungdomsskolen til eldste er ikke med på streikeuttaket så langt.

Jeg håper så inderlig at KS klarer å se forbi sin egen nese og komme oss i møte. Raskt. Men frykter at dette kan dra ut i tid.

Gammel 08-08-14, 13:33   #424
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mest redd for lockout og et resultat som i Danmark.

Gammel 08-08-14, 13:55   #425
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er så spesielt at folk hisser seg opp (folk er da lik "de som ikke jobber som lærere - lærere forstår jeg at hisser seg opp). Har de ikke selvinnsikt i forhold til egen arbeidsdag? - Jeg er ikke lærer - men har vært på skoler nok til å se at det er utopisk å tro at lærere vil kunne ha kontorplass på jobb - uten at dette vil øke antall sykemeldinger pga enegilekkasjer. Det vil jo bli utrolig dyrt å sette i stand skoler slik at lærere KAN ta alt av jobbing der.

Jeg stempler - ut over det kan jeg jobbe både hjemmefra og på jobb om jeg ikke har avtaler/forpliktelser. (stempling tror jeg dog har vært til lærenes fordel - om de har stemplet for hver time de jobber) I perioder jobber også jeg så mye at jeg fint kunne ha tatt avpassering som har tilsvart 11 uker ferie altså - jeg er dog så heldig at jeg kan ta de akkurat når jeg vil. Jeg kan ikke forstå hva man vinner på å kreve at lærerne skal være på skolen "fulltid" - jeg lurer rett og slett på at jeg er litt dum som ikke kan se det - eller er det fordi jeg ikke har vært foreldre nok?

Vår skole er ikke tatt ut i streik - jeg vil tro at de ikke blir tatt ut siden det er 1-10-skole. Jeg håper i alle fall at skolestarterne får starte på skole når de skal.

Gammel 08-08-14, 14:04   #426
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg synes det er så spesielt at folk hisser seg opp (folk er da lik "de som ikke jobber som lærere - lærere forstår jeg at hisser seg opp). Har de ikke selvinnsikt i forhold til egen arbeidsdag? - Jeg er ikke lærer - men har vært på skoler nok til å se at det er utopisk å tro at lærere vil kunne ha kontorplass på jobb - uten at dette vil øke antall sykemeldinger pga enegilekkasjer. Det vil jo bli utrolig dyrt å sette i stand skoler slik at lærere KAN ta alt av jobbing der.

Jeg stempler - ut over det kan jeg jobbe både hjemmefra og på jobb om jeg ikke har avtaler/forpliktelser. (stempling tror jeg dog har vært til lærenes fordel - om de har stemplet for hver time de jobber) I perioder jobber også jeg så mye at jeg fint kunne ha tatt avpassering som har tilsvart 11 uker ferie altså - jeg er dog så heldig at jeg kan ta de akkurat når jeg vil. Jeg kan ikke forstå hva man vinner på å kreve at lærerne skal være på skolen "fulltid" - jeg lurer rett og slett på at jeg er litt dum som ikke kan se det - eller er det fordi jeg ikke har vært foreldre nok?

Vår skole er ikke tatt ut i streik - jeg vil tro at de ikke blir tatt ut siden det er 1-10-skole. Jeg håper i alle fall at skolestarterne får starte på skole når de skal.

Alle skolestartere får starte når de skal . Ingen barneskoler er tatt ut i dette uttaket, og blir ikke tatt ut før skolestarten er vel overstått. Dette har utdanningsforbundet vært veldig tydelige på.

Gammel 08-08-14, 14:22   #427
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker meg stempling, f.eks. på mobiltelefonen. Bare for å slippe å diskutere om jeg jobber nok, for mye eller for lite.

Gammel 08-08-14, 14:30   #428
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at uansett hva utfallet blir av dette, må en kvantifisering av arbeidsinnsats være neste steg. Hvis lærere jobber mye gratis, er det jo veldig dumt av dem, og hvis de jobber mer enn arbeidsgiver tror, er det da viktig å slå fast?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 14:35   #429
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at uansett hva utfallet blir av dette, må en kvantifisering av arbeidsinnsats være neste steg. Hvis lærere jobber mye gratis, er det jo veldig dumt av dem, og hvis de jobber mer enn arbeidsgiver tror, er det da viktig å slå fast?

Helt enig.
I tillegg er det faktisk stor forskjell på hvilke fag en underviser i og hvor store klassene er, her bør det også gjøres noe. Det kreves ikke samme for- og etterarbeid å ha 12 elever i klassen i gym på Gokk skole som det det gjør å ha 29 elever i samfunnsfag på Giga skole. Og det er stor forskjell på rettebyrden i matte med 29 elever i klassen i forhold til kunst med 12 elever. Men her er UDF steil - ingen forskjellsbehandling! Noe som irriterer meg vanvittig!

007 er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 14:42   #430
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også ideen om at alle lærere er like er veldig snål.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 14:45   #431
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Et litt annet perspektiv
http://www.ostlendingen.no/nyheter/n...stid-1.8491020

Jeg er litt nysgjerrig på hva som gjør at dette fungerer der og ikke vil fungere på andre skoler.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 14:48   #432
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor ikke lærere kan gå over til fleksiskjemaføring, de også. Noe sier meg at det hadde blitt fryktelig mye dyrere enn dagens ordning der de svspaserer med elevene.

rine er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 15:02   #433
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole er tatt ut, men jeg som SL-medlem skal ha planlegging og oppstart som normalt. Vi skal dog ikke ta klassene til kontaktlærerne som er i streik.

Jeg synes det er foruroligende mye lærerhets blant vanlig oppegående folk også for tiden og er redd for at det ensidige fokuset på arbeidstiden ødelegger vår egen sak. Dessverre, for det er en viktig kamp å ta.

Gammel 08-08-14, 15:11   #434
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor ikke lærere kan gå over til fleksiskjemaføring, de også. Noe sier meg at det hadde blitt fryktelig mye dyrere enn dagens ordning der de svspaserer med elevene.

Sannsynligvis er det noen som vil få mer avspasering mens andre vil få mindre. Som noen sa lenger opp i tråden så behandles alle lærere likt uavhengig av om de har stort forberedelses- og rettepress eller ikke. Det er umulig å si om totaliteten blir positiv eller negativ.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 17:14   #435
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det hadde rett og slett vært drømmen!

Gammel 08-08-14, 18:20   #436
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Sannsynligvis er det noen som vil få mer avspasering mens andre vil få mindre. Som noen sa lenger opp i tråden så behandles alle lærere likt uavhengig av om de har stort forberedelses- og rettepress eller ikke. Det er umulig å si om totaliteten blir positiv eller negativ.

Det er jo en sannhet med modifikasjoner: Det er litt forskjell i leseplikt avhengig av hva slags fag man har, så for eksempel en norsktime vil utgjøre en større stillingsprosent enn en KØ-time. Norsk har som kjent tre karakterer og mye vurdering, mens vurdering i KØ nok er mindre tidkrevende. Til gjengjeld må KØ-lærerne ha flere klasser og dermed flere elever å holde styr på. Systemet kunne nok riktignok trenge en justering - det er en kjent sak at norsklærere typisk har veldig mye vurdering og kronisk tidsbrist, mens lærere i enkelte andre fag har det mye lettere. Jeg har sjøl engelsk (to karakterer både på VG2 og VG3) og samfunnsfag, og det er en verden av forskjell i tidsbruk til for- og etterarbeid.

Gammel 08-08-14, 18:57   #437
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er jo en sannhet med modifikasjoner: Det er litt forskjell i leseplikt avhengig av hva slags fag man har, så for eksempel en norsktime vil utgjøre en større stillingsprosent enn en KØ-time. Norsk har som kjent tre karakterer og mye vurdering, mens vurdering i KØ nok er mindre tidkrevende. Til gjengjeld må KØ-lærerne ha flere klasser og dermed flere elever å holde styr på. Systemet kunne nok riktignok trenge en justering - det er en kjent sak at norsklærere typisk har veldig mye vurdering og kronisk tidsbrist, mens lærere i enkelte andre fag har det mye lettere. Jeg har sjøl engelsk (to karakterer både på VG2 og VG3) og samfunnsfag, og det er en verden av forskjell i tidsbruk til for- og etterarbeid.

Det er bra at man skiller litt på fag, men betyr ikke andre ting som f.eks klassestørrelse, sosial bakgrunn til elevene (tenker da på hvor mye hjelp de kan få hjemme), og lignende noe på hvor mye en lærer må jobbe? Tenker f.eks at det vil ta mye mer tid å rette 27 stiler enn å rette 14. Tilbakemeldinger må også være mye mer detaljert til barn som ikke får støtte hjemme enn de som får det.

Jeg har en følelse av at det er en del lærere som nyter godt av at andre jobber veldig mye.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 19:02   #438
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er bra at man skiller litt på fag, men betyr ikke andre ting som f.eks klassestørrelse, sosial bakgrunn til elevene (tenker da på hvor mye hjelp de kan få hjemme), og lignende noe på hvor mye en lærer må jobbe? Tenker f.eks at det vil ta mye mer tid å rette 27 stiler enn å rette 14. Tilbakemeldinger må også være mye mer detaljert til barn som ikke får støtte hjemme enn de som får det.

Jeg har en følelse av at det er en del lærere som nyter godt av at andre jobber veldig mye.

Hos oss er det satt av en pott slik at lærere med byrdefull klasse kan få nedsatt leseplikt. Det er jo selvsagt begrenset hvor stor potten er, så har man mange slike klasser kan det jo være vanskelig å fordele de timene helt rettferdig.

Gammel 08-08-14, 19:12   #439
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hos oss er det satt av en pott slik at lærere med byrdefull klasse kan få nedsatt leseplikt. Det er jo selvsagt begrenset hvor stor potten er, så har man mange slike klasser kan det jo være vanskelig å fordele de timene helt rettferdig.

Det hadde vært litt interessant om man også kunne gjort motsatt; dvs at de med en lite byrdefull klasse kunne fått økt leseplikt? Regner med at leseplikten er satt opp for en gjennomsnittsklasse og at det finnes klasser på begge sider av dette gjennomsnittet.

elg er ikke aktiv  
Gammel 08-08-14, 19:13   #440
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært litt interessant om man også kunne gjort motsatt; dvs at de med en lite byrdefull klasse kunne fått økt leseplikt? Regner med at leseplikten er satt opp for en gjennomsnittsklasse og at det finnes klasser på begge sider av dette gjennomsnittet.

Ut fra min egen jobb er den ekstrainnsatsen som kommer av at folk melder seg selv fordi de kjenner at de har kapasitet veldig mye større enn den man evt kunne pålegge noen ut fra et sånt regnestykke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.