|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#462 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Det var dette jeg lurte på. Lurer altså på om en lærer som tilfeldigvis har fått en klasse med mindre antall barn som trenger spesialoppfølging enn andre klasser dermed har ledig tid som de kan bruke til å avlaste lærere som tilfeldigvis har mange elever som trenger spesiell oppfølging? |
|
|
|
|
#463 |
|
Tittel og tittel....
|
Nå er jeg best på barnetrinnet, og der har jeg som vanlig faglærer en time til forberedelser mens elevene er der. Kontaktlærerne har vel en halvtime mer. Så det er jo ikke sånn at man har uendelig med tid til planlegging når det ellers foregår undervisning. Den ene timen jeg har trenger jeg jo til å planlegge mine timer.
|
|
|
#464 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Jeg har aldri hatt ledig tid de åra jeg har hatt få elever. Jeg har typisk en fire-seks kurs pr år, og om jeg har få elever på ett av dem, så er det gjerne mange på et annet. Og hvis det går mindre tid på vurdering, så er det jo ikke sånn at det ikke er noe annet å bruke tida på. Kanskje føler man at man har hodet såpass over vannet at man orker å bruke litt tid på å lage bedre undervisningsopplegg, hvis man har lagt tid i noe som funker, så kan man dele det med andre, og kanskje rekker man å lese seg grundigere opp på temaer man ikke kan så mye om som man burde. Kanskje har man da tid til å rote fram noen YouTube-klipp eller en ny dokumentar man kan bruke. Jeg har ikke snev av dårlig samvittighet for å gjøre det sånn, jeg skulle gjerne hatt bedre tid til den slags jevnt over. Man jobber timene sine og vel så det likevel, man går jo ikke bare hjem.
|
|
|
#465 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Og ellers er det noe som heter tidsressurspott. Jeg har aldri helt skjønt hvordan det funker, men det skal vel utarbeides noen kriterier for hvem som skal få av den, og så er tanken at lærerer som har ekstra krevende klasser får ekstra ressurser i form av mer tid. Jeg aner ikke hvordan det gjøres hos oss, jeg har ikke sett noe til det når jeg har hatt krevende klasser.
|
|
|
#466 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, det ble i alle fall gjort slik da mamma var lærer. Noen ganger tok hun timer for andre, så tok de for henne en annen gang.
|
|
#467 |
|
Det er ikke alle steder ledelsen synes det er ok at man gjør det på den måten. Jeg har opplevd både og fra mine rektorere opp gjennom. |
|
|
|
|
#468 |
|
audio, video, disco
Først brukes de med undertid/pott-timer, deretter tar de folk ut av tolærertimer/spesped.timer og til slutt betaler de for vikartimer. Det siste er svært sjelden, det brukes også eksterne vikarer som ikke er så dyre, f.eks studenter ( vi er praksiskole og har mange potensielle vikarer innom). Vi får ikke avspasere undervisning, men jeg har jo sett at noen få får lov likevel, mulig de har gode velferdsgrunner.
|
|
#469 |
|
audio, video, disco
Bytte av timer for å få fridager, er ikke lov hos oss.
|
|
#470 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Ikke hos oss heller, vi har nok fri. |
|
|
|
|
#471 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Lærerstreik!Vi får heller ikke bytte timer og ta fri. Og verken avspasering av overtidstimer (altså ekstra avspasering ut over den faste) eller permisjon uten lønn kan i utgangspunktet tas ut i tilknytning til helger eller andre fridager. Det er i praksis nærmest umulig å f.eks. ordne seg en langhelg utenom de som står i skoleruta. Nærmeste leder kan bruke skjønn hvis det er særskilte årsaker, men er selvsagt forventet å være restriktiv med det.
|
|
#472 |
|
Fartsfantom
|
Det syns jeg også. |
|
|
|
|
#473 |
|
Nei, det kan jeg godt tenke meg. Det er sikkert veldig ulikt fra en skole til en annen.
|
|
#474 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Dette mener jeg er et godt innspill, Ola Moe i Adressa.
|
|
#475 |
|
Travelt opptatt
|
Det er overhodet ikke ok å kutte tredeling av trinn, tolærertimer og spes.ped.-timer. Med mindre dere jobber i en kommune som har lagt inn flere ressurser enn det som er pålagt gjennom sakkyndige utredninger og enkeltvedtak. I tilfelle vil jeg svært gjerne tipses om hvor i landet det er - det tar vel ikke mer enn et par-tre uker å flytte?
|
|
#476 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Lærerstreik!Har fått sms i dag, er tatt ut i streik i neste runde.
|
|
#477 |
|
© All rights reserved
|
Dette skjer i alle landets kommuner. I tildeling av spesialundervisning står det som oftes at spesialundervisningen tildeles "ute av klassen, i blandede grupper, i små grupper eller i klasserommet." Nesten ingen elever får tildelt en til en-undervisning lenger. Dermed har skolen ryggen fri når spes.ped-timer går ut. |
|
|
|
|
#478 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Det er forsket på hvor mange av tildelte spes. ped. timer som faktisk blir gjennomført. Det er litt over halvparten. Utrolig trist. Jeg hadde fulgt med med argusøyne om mitt barn trengte spesialundervisning, det er helt sikkert. |
|
|
|
|
#479 |
|
Bedreviter
|
Men hvordan sjekker man det, helt konkret? |
|
|