Sv: Lærerstreik!
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Det skjer forresten svært ofte at vi blir omdirigert, når jeg tenker meg om, men da fra undervisning i egen klasse til undervisning på et annet trinn. Så må vi omorganisere dagen på vårt trinn for å få kabalen til å gå opp på et annet trinn. Det er ofte vi må kutte ut tredeling av trinn og heller dele i to for å hjelpe til sånn. Det er helt OK, altså.
Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.
Først brukes de med undertid/pott-timer, deretter tar de folk ut av tolærertimer/spesped.timer og til slutt betaler de for vikartimer. Det siste er svært sjelden, det brukes også eksterne vikarer som ikke er så dyre, f.eks studenter ( vi er praksiskole og har mange potensielle vikarer innom). Vi får ikke avspasere undervisning, men jeg har jo sett at noen få får lov likevel, mulig de har gode velferdsgrunner.
Det er overhodet ikke ok å kutte tredeling av trinn, tolærertimer og spes.ped.-timer. Med mindre dere jobber i en kommune som har lagt inn flere ressurser enn det som er pålagt gjennom sakkyndige utredninger og enkeltvedtak. I tilfelle vil jeg svært gjerne tipses om hvor i landet det er - det tar vel ikke mer enn et par-tre uker å flytte?
Det føles utrolig frustrerende å sitte på den andre siden av bordet, der vi går i krig med kommunen på fast basis for å få nok ressurser og små nok klasser, for så å vite at virkeligheten er at halvparten av timene og ressursene forsvinner på veien. Lærerne kan ikke si fra pga lojalitet og taushetsplikt. Innimellom vil de heller ikke si fra, fordi de ekstra ressursene til akkurat mitt barn er det som gjør at hverdagen i den klassen går rundt, hvis de brukes på et helt annet barn.