Sv: Tog til Syden
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
I Sentral-Europa har vel tog overtatt mye av business-flyingen allerede? Mine kolleger fra Belgia og Nederland tar stort sett alltid toget til Paris, så vidt jeg vet. Og engelskmennene også stadig oftere. Hvis man kan troppe opp 15 min før avgang og reise fra sentrum til sentrum begynner det straks å lukte fugl. I tillegg kan man jobbe, ringe, gå rundt og spise ordentlig mat.
Ja, dette er helt riktig, men da må vi ta i betraktning at på disse strekningene tilbys et helt annet tog-alternativ og reisetider enn bl.a. NSB kan tilby i dag. Jeg har selv tatt Thalys-tog fra Rotterdam til Paris, og det tar 4 timer, men da stopper ikke toget i hver lille landsby og avkrok heller. Man sparer ca. 2 timer på å ta toget når man har lagt til transport til og fra flyplassene samt innsjekkstid på flyplassen. DA er toget attraktivt! Dette blir dessverre aldri realitet innen Norge.
Og med dette eksemplet som du også nevner, så kommer det jo tydelig frem at effektivitet/reisetid vinner uansett det dreier seg om tog eller fly.
http://www.thalys.com/