Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilket kjønn ønsket du helst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket kjønn ønsker/ønsket du helst?
Før første barnet ønsket jeg jente 99 61,88%
Før første barnet ønsket jeg gutt 48 30,00%
Før andre barnet ønsket jeg jente 69 43,13%
Før andre barnet ønsket jeg gutt 40 25,00%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg jente 33 20,63%
Før tredje eller flere barn ønsket jeg gutt 13 8,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-14, 15:54   #381
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vel, jeg er stolt av det, det betyr ikke at det du nevner utelukkes av den grunn. Jeg synes du blander korta i denne diskusjonen, alt snakket om båser og kjønnssterotypier er jeg enig i, jeg ser ikke hvordan det er relevant for denne diskusjonen.

Jeg synes det er relevant når jeg ser en del av svarene som gis her. Det er disse svarene jeg forundrer meg over og også sliter med å forstå.
Om man ønsker seg jente fordi man vet mer om hvordan jenter kommuniserer må det implisere at man tenker at jenter kommuniserer annerledes enn gutter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:54   #382
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøbelsara: Nei, og jeg har jo heller ikke sagt at de kommentarene kom fra noen her.

Jeg syns det var fint at du sa fra om det med de negative jentestereotypiene som kom fram i denne tråden.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:58   #383
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes det er relevant når jeg ser en del av svarene som gis her. Det er disse svarene jeg forundrer meg over og også sliter med å forstå.
Om man ønsker seg jente fordi man vet mer om hvordan jenter kommuniserer må det implisere at man tenker at jenter kommuniserer annerledes enn gutter.

Jeg er ikke sikker på akkurat hvilke svar du reagerer på, men jeg mener fremdeles at du tar folks "strøtanker" (takk, Poly) mens de var gravide for seriøst, og at du legger litt for mye i det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 15:58   #384
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har bare jenter og ønsket meg jenter. Fordi det som regel er kvinnen i forholdet som "bestemmer" hvordan familiære ting skal være (jadda, masse unntak). Satt akkurat og snakkket med en farmor som sa nettopp at hun ikke syns hun kunne si noe om ting knyttet til barnebarna, fordi det var svigerdøtrene som pleide å bestemme sånne ting (og det er jo faktisk det, mener jeg. Det er statistisk sett ganske liten sjanse for at far skal trumfe mor på hvor mye klær ungen skal ha på seg, hva som gjelder for mat osv.).

Det er naturligvis også så enkelt som at det er lettere å ta opp ting mellom foreldre/ barn enn mellom svigers, fordi det er større aksept for uenighet (eller en krangel) uten at det får konsekvenser. En disputt mellom svigers vil nok sette dypere spor enn en opphetet diskusjon med mora di, liksom....

Gutter som oppdras av fedre som tar like mye ansvar og har like mye innflytelse, vil vel også få et annerledes forhold til sin familie enn hvor gutten oppdras i en familie hvor mor bestemmer alt.

Pøbel..her er et eksempel på denne tråden på stereotypi som i alle fall i mine øyne er temmelig negativ.

Gammel 10-03-14, 15:59   #385
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Per i dag, med de kjønnsforskjellene vi nå en gang lever med, så vil jeg påstå at det på gruppenivå er STORE forskjeller på hvordan menn og kvinner kommuniserer! Et møte med bare kvinner vs 50/50 kvinner/menn vs bare menn er veldig ulike møter, selv med samme yrkesmiks/aldersmiks, etc. Det er ikke helt crazy å anta at en jente som vokser opp i en fortsatt ganske kjønnet verden vil kommunisere mer slik det er vanlig at kvinner kommuniserer. Selv om det er store individuelle forskjeller.

Gammel 10-03-14, 15:59   #386
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Klart det ikke gjør det. Men det er jo ingen i denne tråden som har sagt negative ting om gutter?

Jeg ble så lei meg da jeg leste stereotype, negative kommentarer om små jenter fra folk jeg alltid har sett på som kule og oppegående jenter her på forumet at jeg tenkte jeg skulle trekke meg helt ut av tråden. Men så tenkte jeg at jeg skulle si fra istedet for. Det er ikke ok å ha negative forventninger til bittesmå folk man ikke kjenner engang.

Enig.

Jeg skjønner deg veldig godt, Filifjonka. Det er ikke noe gøy i det hele tatt å føle på at andre synes det mangler noe og virker som de ikke ser de flotte barna som er der.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 16:00   #387
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøbel..her er et eksempel på denne tråden på stereotypi som i alle fall i mine øyne er temmelig negativ.

Ja, og den syns jeg også er et klassisk eksempel på eselvoppfyllende profeti...

Gammel 10-03-14, 16:00   #388
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det innlegget tror jeg de aller fleste i tråden reagerte på, så det blir dumt hvis du legger det til grunnlag for denne debatten mtp at 99 % av svarene ikke er i nærheten av det der?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 16:00   #389
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er ikke sikker på akkurat hvilke svar du reagerer på, men jeg mener fremdeles at du tar folks "strøtanker" (takk, Poly) mens de var gravide for seriøst.

Jeg tror strøtankene finnes i ulik seriøsitetsgrad. I mine øyne er det som sagt forskjell på å forestille seg at man bærer på et kjønn og å ønske seg et kjønn.
Jeg synes også det er stor forskjell på forklaringer for hvorfor man ønsker seg ett kjønn framfor et annet.

Gammel 10-03-14, 16:01   #390
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

noen, jeg syns du:

- Legger for mye i svaret på dette spørsmålet. Det er ikke MANGE svar her (i forhold til brukere), og jeg tror langt de fleste har svart noe a la "tja, ikke at det var viktig, men siden du spør så var kanskje "jente" fremst i tankene mine"

Det er totalen jeg er overrasket over og jeg synes det er mye at 150 har svart. Hvis jeg skjønner tallene er det ca 730 aktive brukere på FP. Som jeg skrev her:

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg legger ikke så mye i hva den enkelte har svart, siden det er mange grunner og grader av å ønske seg jente eller gutt. Flere har jo også skrevet at de ser annerledes på det nå enn da de hadde disse tankene. Og at de ikke har blitt lei seg om for at det ikke ble det man ønsket.

Det jeg synes er litt leit er at det må jo ligge noe for meg misforstått bak at så mange ønsker seg det ene eller det andre. At man forestiller seg noe om jenter som gruppe eller gutter som gruppe som gjør at man ønsker seg det ene foran det andre.

Gammel 10-03-14, 16:05   #391
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og jeg syns fortsatt det er veldig snevert og naivt å tro at den dagen vi var nygraverte og mer eller mindre ureflekterte rundt gutter/jenter/individer, før FP og alt mulig, så hadde vi frigjort oss ALDELES fra alle våre innarbeidede og nesten instinktive syn på hva en mor/datter-relasjon er (eller for min del, mor/sønn, siden jeg aldri hadde sett gode sånne), fra våre egne barne- og ungdomsopplevelser, etc. og så på alle barn som intetkjønn helt, fullstendig uten noen som helst kjønnede egenskaper.

Gammel 10-03-14, 16:05   #392
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Den inneholder vel ikke negative karakteristikker av guttene her, bare om at Charlie mener at det er jentene som styrer det sosiale. Noe jeg forøvrig er uenig i.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 16:06   #393
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallene blir jo uansett ikke riktige når man ikke får lov til å svare at man ikke hadde noen preferanse på kjønn. Jeg har for eksempel ikke svart i pollen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 16:06   #394
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tja. Den inneholder vel ikke negative karakteristikker av guttene her, bare om at Charlie mener at det er jentene som styrer det sosiale. Noe jeg forøvrig er uenig i.

Tja, OG at gutter er temmelig ryggesløse skapninger som villig lar seg styre.

Gammel 10-03-14, 16:12   #395
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og jeg syns fortsatt det er veldig snevert og naivt å tro at den dagen vi var nygraverte og mer eller mindre ureflekterte rundt gutter/jenter/individer, før FP og alt mulig, så hadde vi frigjort oss ALDELES fra alle våre innarbeidede og nesten instinktive syn på hva en mor/datter-relasjon er (eller for min del, mor/sønn, siden jeg aldri hadde sett gode sånne), fra våre egne barne- og ungdomsopplevelser, etc. og så på alle barn som intetkjønn helt, fullstendig uten noen som helst kjønnede egenskaper.

Så snever og naiv er jeg ikke heller.

Jeg sier selv at jeg er klar over at jeg går i fella selv innimellom, f.eks. ved at jeg inntil nå har referert til meg selv som guttejente.

Og det er da ikke bare "nygravert og ureflektert". Det har vært ønsker om kjønn for nr. 2 og nr. 3, og mange utsagn i denne tråden viser jo at voksne, oppegående folk har noen syn på jenter særlig (som pøbelsara og Java har vist til) som jeg er veldig overrasket over.

Gammel 10-03-14, 17:06   #396
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Tallene blir jo uansett ikke riktige når man ikke får lov til å svare at man ikke hadde noen preferanse på kjønn. Jeg har for eksempel ikke svart i pollen.

Enig. Jeg ser at det er presisert at HI ikke synes det er relevant i denne spørreundersøkelsen, men det er jeg svært uenig i. Klart det betyr noe hvor mange som var likegyldige til kjønn?

Farmor/mormor-diskusjonen er så bælteit at jeg ikke vet om jeg skal le eller grine, forøvrig. Det er da mennesket bak som har noe å si i forhold til relasjonen.

Gammel 10-03-14, 17:30   #397
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er nok preget av alle de temmelig diskriminerende kommentarene oppigjennom, som tyder på at endel faktisk mener at jenter er mye bedre barn å få. Og det henger jo godt sammen med svarene i denne spørreundersøkelsen.

Jeg kan bare svare for min egen del. Jeg krysset av for at jeg ønsket meg jente i svangerskap to og tre. Hvorfor? Jo fordi jeg hadde lyst på barn av begge kjønn. Det betyr allikevel ikke at jeg synes at gutta mine er mindre verdt enn om de hadde vært jenter. Og jeg har fått tre barn fordi jeg hadde lyst på tre barn, ikke fordi vi har prøvd på jenta.

Jeg har også lang erfaring i å jobbe med barn i forskjellige aldersgrupper og det er en forskjell på jenter og gutter. Ofte. Konflikter mellom guttene er oftere preget av en skikkelig utblåsning og så ferdig med det, enn blant jentene hvor min erfaring er at mer skjer i det skjulte. Og så har du alle variantene mellom der og gutter og jenter på hver "side". Uten at noe er bedre eller dårligere enn annet.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 17:35   #398
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis det er sånn som i den barnehagevideoen at jenter blir hysjet ned og satt på sidelinjen mens guttene får åpne samtaler og får komme frem er det kanskje ikke så rart at jentene venner seg til å operere litt mer i det skjulte.

Gammel 10-03-14, 17:46   #399
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hvis det er sånn som i den barnehagevideoen at jenter blir hysjet ned og satt på sidelinjen mens guttene får åpne samtaler og får komme frem er det kanskje ikke så rart at jentene venner seg til å operere litt mer i det skjulte.

Jeg tenker at disse forskjellen i konflikthåndtering selvfølglig er tillært, og at vi må erkjenne dem. Samtidig må vi jobbe med a) hvordan håndterer vi det så lenge vi har det (f.eks. jentemobbing) og b) hvordan kan vi jobbe for å bli kvitt disse tillærte kjønnsforskjellene.

Treåringen min har fra første dag på stor avdeling i barnehagen kommet hjem med veldig bastante meninger om hva jenter kan gjøre og hva gutter kan gjøre, og blir ganske overrasket når jeg forteller ham at han kan ha langt hår og neglelakk om han vil, og at han kan sitte sammen med jentene og spille puslespill om han ikke vil være på puterommet og "slåss" sammen med guttene. I barnehagen hans synes jeg dette er så dominerende at jeg har tatt det opp med ped.leder og spurt hvordan de jobber med dette. Vet ikke om barnehagen vår er et "skrekkeksempel", men jeg håper det. Den er dessverre plaget av en enorm overvekt av mammaer og pappaer i den mer "ekstreme" versjonen av gammeldagse kjønnsrollemønster.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 17:53   #400
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mine i en barnehage med en stor overvekt av gutter. Det er på overflaten ingen forskjellsbehandling av gutter og jenter, gutter kan med all selvfølgelighet lage seg smykker og pynte seg med dem eller perle til de blir blå i ansiktet. Og de kan være lucia når det er luciatog. Jenter får herje så mye de vil, begge kjønn finnes i dukkekroken. Det er stor overvekt av høyt utdannede foreldre med et ekstremt likestilt kjønnrollemønster på hjemmebane i mange av familiene. Likevel er det et ønske fra endel jentemødre at jentene må bli skjermet litt fra guttene for å ha mulighet til å gjøre jentegreier og ha glede av hverandre. Akkurat det tror jeg ikke jeg er i stand til å sette meg inn i, men det oppleves som et reelt behov. Men plutten min har jo oppfattet hva jenter og gutter kan ha på seg av klær han også altså, og han mener at alt som er rosa er merket med jentelus omtrent. Hvor han har det fra aner jeg ikke. Og han passer på å definere det han vil bruke som er rosa som noe annet. Lilla har han bestemt seg for at er lov, og lilla innebefatter de fleste rosanyanser unntatt babyrosa.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.