Sv: Hvilket kjønn ønsket du helst?
noen, jeg syns du:
- Legger for mye i svaret på dette spørsmålet. Det er ikke MANGE svar her (i forhold til brukere), og jeg tror langt de fleste har svart noe a la "tja, ikke at det var viktig, men siden du spør så var kanskje "jente" fremst i tankene mine"
- Glemmer at dette var tanker for gjorde seg for til dels ganske lenge siden. Mange av mine refleksjoner rundt jenteroller/gutteroller har kommet til etter at jeg har fått barn. Før det vandret jeg ganske bekymringsløst rundt i verden når det gjelder likestilling, ganske skjermet fra diskriminering i oppvekst, utdanning og jobb. Og lenge føre lekebutikkene ble lyserosa og blå.
- Ikke tenker på at vi ikke visste hva vi gikk til. Og tankene mine rundt hva et jentebarn/guttebarn/barn overhodet var for noe, for ikke å snakke om forståelsen av at barn er utrolig mye mer ulike enn man klarer å se for seg på forhånd, var temmelig sketchy
- antar at dette var tanker som kom etter en grundig og rent rasjonell refleksjon rundt alt barn, kjønnsroller, relasjoner, etc. innebærer
For de fleste var dette vage strøtanker vi gjorde oss uten å tenke nærmere over det. Hva vi la i det å få jentebaby ble derfor selvsagt preget av hvilket ubevisst bilde vi hadde av mor/datter-relasjon (mest sannsynlig preget av vår egen relasjon med mor), av hvordan vi så på egen oppvekst som jente, hvordan vi hadde hatt det med søstrene våre, osvosv. Altså hele den kjønnsubalanserte arven vi hadde med oss.