Sv: Hvordan spise "regnbuen" hver dag?
Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.
Nja, jeg tror muligens du er laget av omtrent det samme som henne. 
Men så bra at du syntes hun var så inspirerende! Det er tre år siden jeg var på foredrag med henne (men hadde lest mye om henne fra før av), og selv om jeg kan mye om kosthold i utgangspunktet fikk jeg så mange nye og fine innfallvinkler fra henne. Og ikke minst inspirasjon. Samt en gullgod unnskyldning å spise mørk sjokolade hver dag. 
Jeg har mange ganger tenkt at hun burde komme å holde foredrag for de som styrer matbudsjettene og hva som lages av mat på sykehjem rundt omkring. På hjemmet der min bestemor bor serveres det ikke sjelden Grandiosa eller pølse med brød til lunsj. Eventuelt fruktsalat med krem. De gamle trenger jo virkelig noe helt annet! Energitett mat, mat som setter fart på magen (sånn at de kan redusere på mengden avføringsmiddel de gir til brukerene) og mat som virkelig gjør noe for dem. Sukk.
Takk for at du har troa på meg, men jeg bruker definitivt ikke en time på middagslaging på hverdager - det får vi ikke til. Heldigvis klarer jeg å lage enkle, men sunne middager. Vi er igrunnen ganske flinke til å spise slik hun synes vi bør
Når det gjelder mat på sykehjem, var hun inne på nettopp det i foredraget - at penger styrer kosthold og at de eldre får mat som ikke gir dem energi. For tenk om gamle fru Olsen hadde fått nøtter og mørk sjokolade til kaffen i stedet for wienerbrød, da hadde hun kanskje husket hva hun het, når barnebarna var født og satt krav (det sistnevnte kunne jo fort blitt et problem på våre mange dårlig bemannede sykehjem )
Jeg har hatt om kosthold og ernæring på universitetsnivå på studiet mitt, men fikk likevel masse inspirasjon fra henne - hun har en egen evne til å formidle kunnskap på en måte som alle kan forstå og nyttegjøre seg av, inkl. praktiske eksempler på hvordan man kan spise sunnere og ikke minst lure mann og barn til det samme.