Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-13, 00:11   #121
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftendilemma

Mener du at kvinner oppfører seg annerledes mot sine svigerdøtre enn mot sine svigersønner? Jeg har ingen tro på at det i dårlige svigermor-svigerdatterforhold bare er svigermor som er årsaken.

Gammel 07-11-13, 00:12   #122
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Mener du at kvinner oppfører seg annerledes mot sine svigerdøtre enn mot sine svigersønner? Jeg har ingen tro på at det i dårlige svigermor-svigerdatterforhold bare er svigermor som er årsaken.

Oki. I vår husholdning tror jeg det har å gjøre en del med svigermors jevnlige "Neida, det er ikke så farlig med meg og er dere ikke glad i meg"-telefoner. Ikke meg.

Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 00:14   #123
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk to svigermødre. En jeg har et veldig godt forhold til, og en jeg ikke har et forhold til. Om vi kan si det sånn. Og jeg vil påstå jeg er mye den samme.

Gammel 07-11-13, 00:19   #124
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Det vil alltid finnes unntak, så enkelthistorier sier i grunnen ikke så mye. Men man er to i et forhold og det er ganske usannsynlig at det alltid er kun den ene som er årsaken når forholdet er dårlig.

Gammel 07-11-13, 00:20   #125
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vil alltid finnes unntak, så enkelthistorier sier i grunnen ikke så mye. Men man er to i et forhold og det er ganske usannsynlig at det alltid er kun den ene som er årsaken når forholdet er dårlig.

Ja, jeg er enig i det.

Gammel 07-11-13, 02:37   #126
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at kvinner oppfører seg annerledes mot sine svigerdøtre enn mot sine svigersønner?

Ja, det tror jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 07:46   #127
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mange damer bestemmer mye mht jul. Men så er det jaggu mange damer som står ganske alene om gjennomføringen også.

Da tenker jeg at de enten har lagt lista for høyt-starte pakkekalendertråd i september, f.eks , eller at de har vært uheldige og giftet seg med en ubrukelig mann. Oftest er det snakk om det første.

Men man er to i et forhold og det er ganske usannsynlig at det alltid er kun den ene som er årsaken når forholdet er dårlig.

Jepp.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 08:02   #128
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yes, man er som kvinne nødt til å være et overkjørende godstog med en ryggløs mann, for å komme skjevt ut med svigerforeldre.
Jeg synes det til tider er ganske fortvilende å diskutere denne type ting på fp, altfor ofte konkluderes det med at kvinner er helt forferdelig og storforlangede vesner som ikke tar nok hensyn til mannen. Nå vet jeg ikke hvordan det er irl og med kvinner dere kjenner på privaten, men jeg synes utgangspunktet deres er feil, spesielt når det spesifiseres i tråden -gang på gang -at man skal ta hensyn, at det er klart at det ikke bare er kvinnens tradisjoner som gjelder. Det er som man bare overser den biten og vet at håhå, neida, du har nok skylda sjøl!!

Sist redigert av Skremmern : 07-11-13 kl 08:13.
Gammel 07-11-13, 08:15   #129
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg er en tåpelig ting å si. Selvfølgelig er det ofte nok at en part er fullstendig urimelig for at et forhold skal skjære seg. Det være seg venneforhold, kjæresteforhold eller andre sosiale forhold.
10% av befolkningen er personlighetsforstyrret og kommer i praksis på kant med de fleste de møter.

Gammel 07-11-13, 08:21   #130
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

10% av befolkningen er personlighetsforstyrret og kommer i praksis på kant med de fleste de møter.

Så godt å vite, da er det altså ikke meg det er noe galt med.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 09:27   #131
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Yes, man er som kvinne nødt til å være et overkjørende godstog med en ryggløs mann, for å komme skjevt ut med svigerforeldre.
Jeg synes det til tider er ganske fortvilende å diskutere denne type ting på fp, altfor ofte konkluderes det med at kvinner er helt forferdelig og storforlangede vesner som ikke tar nok hensyn til mannen. Nå vet jeg ikke hvordan det er irl og med kvinner dere kjenner på privaten, men jeg synes utgangspunktet deres er feil, spesielt når det spesifiseres i tråden -gang på gang -at man skal ta hensyn, at det er klart at det ikke bare er kvinnens tradisjoner som gjelder. Det er som man bare overser den biten og vet at håhå, neida, du har nok skylda sjøl!!

Jeg sa ikke at kvinner flest er godstog med ryggløse menn, men min erfaring, både fra RL og forum er at flere kvinner enn menn har høye forventinger til både hus&heim generelt og jule/bursdagsfeiringer spesielt og at de legger lista svært høyt. Da må man enten akseptere at lista er lagt høyere enn de rundt er villige til å være med på, eller-hvis lista er lagt i passe høyde, få mannen sin til å bidra.
Ang. svigermødre, det finnes helt sikkert svigermonstre også, som det finnes svigerdøtre med sterke monstertrekk, det har jeg aldri nektet på.
Jeg tror likevel at at dersom man er litt :whatever: i forhold til om svigermor gir ungen en kjeks før middag eller om svigerfar banner ved frokostbordet, kommer man leger enn om man skal ri kjepphestene sine til alle døgnets tider.

Esme: Det stemmer at 10 % av befolkningen er personlighetsforstyrret, men synes du ikke det er merkelig at minst 9 % av disse prosentene er svigermødre?

Gammel 07-11-13, 09:33   #132
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Jeg er nok som deg, det er viktig for meg at julen/julaften blir en rolig og koselig tid!

Vi har gitt klar beskjed til alle at vi feirer jul i eget hus!
Vi ønsker heller ikke feire med andre barn.

Grunnen er at det ble lite hyggelig med min søster sine barn en jul. Vi ønsker at våre barn skal få oppmerksomhet og ro på julaften! Når det er sagt har vi alle søsken med familie på middag hos oss på lille julaften og alle møtes flere ganger på julemiddager i romjulen!

I fjor hadde min far vært syk og var sliten. De ville for første gang være alene på julekvelden. Men de kom til oss på julegrøt på formiddagen! Koste seg med å spille spill med ungene, tven stod på med juleprogram og de var her i flere timer!

Kan dette være en mulighet? Eller at de kommer til julemiddag, avtaler at dere åpner pakkene fra dem og at de så går hjem før dere tar resten av gavene?

Hos oss åpnes ingen pakker før nissen har vært! Da får vi ryddet etter middagen, funnet godteri, fått roen og kokt kaffi! Denne tiden er magisk for ungene! Nissen kommer luskende gjennom Hagen og ungene står med nesa klistret til vinduet! Sommerfugler kiler i magen når de ser alle gavene under treet (nissen har kun en til hver)!

Av og til hender det at mannen må på jobb for å sjekke om de har låst! (Han er nisse for naboen), da må vi vente på han før vi begynner på gavene!

Midt i gavene (ikke så veldig mange), tar vi pause for å spise litt dessert, ha tid til å gå på do! Ungene leker litt med det de får osv!

Hva med å gi svigermor et glass vin eller to, slapper hun mer av da?
Kan du alliere deg med din mor? Vil de ta en liten kveldstur mens dere rydder etter middagen, kan de spille/lese for barna?

Har du et gjesterom svigerfar kan legge seg på? (Viss han ikke vil ligge på sofaen for en hvil)?

Prøv å snakk med svigermor om pakkeåpningen! Jeg ville nok invitert de, ingen hos oss sitter alene ufrivillig. Men si at det virker som om hun synes det er stress med julegaver, ønsker de å være med på alle ellerbare sine?

Jeg hadde fint flyttet middagen til 17, dersom svigermor ønsket det for at de ville hjem litt tidligere. Hadde da foreslått at vi åpner gavene fra dem, så kaffi og kaker og de kan få gå hjem viss de vil før dere tar resten i deres tempo!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 09:36   #133
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tror ikke man trenger å overdrive, vi snakker nødvendigvis ikke om svigermonstre, heller. Men som i hi, svigerforeldre (og også gjerne egne foreldre) som ikke tar hensyn og skjønner at de er gjester i andres hjem. Eller, i andres hjem, kanskje, men ikke i egne barn og svigerbarns hjem. Så det å oppleve innvaderende svigerforeldre som skal ha alt på sin måte og som klager høylydt eller blir sure når de ikke får det som de vil, er ikke i følge min definisjon av det, svigermonster. Som min mor sier, jeg synes det er unødvendig å måtte holde tilbake, du er jo datteren min.

Så vi trenger ikke ta for oss ytterpunktene alltid, det kan være ulevlig nok med bare "vanlig" omgang med overkjørende mennesker.

Gammel 07-11-13, 09:45   #134
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjenke svigemor! Dagens tips!

Gammel 07-11-13, 09:47   #135
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg sa ikke at kvinner flest er godstog med ryggløse menn, men min erfaring, både fra RL og forum er at flere kvinner enn menn har høye forventinger til både hus&heim generelt og jule/bursdagsfeiringer spesielt og at de legger lista svært høyt. Da må man enten akseptere at lista er lagt høyere enn de rundt er villige til å være med på, eller-hvis lista er lagt i passe høyde, få mannen sin til å bidra.
Ang. svigermødre, det finnes helt sikkert svigermonstre også, som det finnes svigerdøtre med sterke monstertrekk, det har jeg aldri nektet på.
Jeg tror likevel at at dersom man er litt :whatever: i forhold til om svigermor gir ungen en kjeks før middag eller om svigerfar banner ved frokostbordet, kommer man leger enn om man skal ri kjepphestene sine til alle døgnets tider.

Esme: Det stemmer at 10 % av befolkningen er personlighetsforstyrret, men synes du ikke det er merkelig at minst 9 % av disse prosentene er svigermødre?

Vel, om du tror at det alltid er sånne ting som at noen har gitt ungen en kjeks so er det største av problemer du kan tenke deg overhodet, så er det vel ikke så rart at du virker helt på bærtur her.

Og jeg har ikke anslått prosent på noe som helst, jeg sier som et faktum at 10% er personlighetsforstyrret. Det var som et tilsvar på det ukorrekte utsagnet til Myria om at i alle konflikter så har begge skyld, og det er faktisk bare tøys, og ikke minst temmelig dårlig å si for de som er utsatt for folk som er grunnleggende slemme.

Gammel 07-11-13, 09:48   #136
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

10%?

Gammel 07-11-13, 09:51   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Kjeks før middag! Who cares!!

Gammel 07-11-13, 10:04   #138
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min svigermor sa en gang til meg "du er den datteren jeg aldri fikk". Jeg tror ikke hun hadde sagt det dersom situasjonen var omvendt og jeg var en mann.

For meg virket dette utsagnet mot sin hensikt, det skapte avstand, fordi jeg følte jeg måtte fylle en stor og viktig rolle for henne. Vi skulle ha et nært forhold, være venninner, dele ting med hverandre. Jeg er ikke helt der, uavhengig av hvor grei og omgjengelig jeg er.

Jeg tror mange kvinner opplever lignende ting med sine svigermødre (og mødre). Man skal liksom være en del av et slags "kvinnefellesskap", som det er forventet at man liker.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 10:05   #139
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er vel på ingen måte usannsynlig at (minst) 9 % av personlighetsforstyrrede mennesker i Norge er kvinner med gifte barn? Prosentregning, much?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 10:05   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er dere som er på bærtur.

Teofelia: Jeg vil tro at en personlighetsforstyrret person har mindre sjanse enn en normal person for å bli gift og få barn.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.