|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: JulaftendilemmaEn ting er en beskjed som skjer der og da i et stresset kaos, en annen ting er en hyggelig, tydelig og konstruktiv prat på forhånd. Og husk at de tingene du TROR du har sagt fra om tydelig 100 ganger har du antagelig mumlet en gang og TENKT 99 ganger.
|
|
|
#82 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julaftendilemma
Hehe. Jeg har en slik svigermor der slike ting ikke kan forklares. Dvs, vi har jo prøvd (i andre sammenhenger), men det blir potensielt gråt, furting, nedovergjeip og ikke minst martyrering i månedsvis etterpå. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: JulaftendilemmaJeg synes du har lite å tape på å ta en sammtale med svigermor, der fokuset er en god jul for alle. Et ørlite familieråd der man legger opp en plan og om det ikke er mulig å finne en løsning så feirer dere hver for dere med god samvittighet. Det er fortsatt så pass lenge til jul at man får tid til å bli venner igjen om det går helt galt. Ingen av kravene dine er urimelige og kanskje svigers har noen ting du kan etterkomme med letthet som hun ikke har turt å ta opp. Å prate sammen er sjelden vanskeligere enn å la være , selv om det føles sånn
|
|
|
#84 |
|
Ringskrømt
|
Sv: JulaftendilemmaMen hvorfor sier så mange i tråden at man skal invitere når det er TYDELIG at gjestene er frekke, tar seg til rette og overkjører alt? |
|
|
|
|
|
#85 |
|
lettere utlada
|
Hva?!
|
|
|
#86 |
|
lettere utlada
|
Du er tøff!
|
|
|
#87 |
|
Ringskrømt
|
Mine unger hadde det IKKE kjekt forrige jul, og jeg unner også dine unger (og deg selv, ikke minst) ro og fred denne jula. Jeg tror du kommer til å angre på šå hele tiden gjøre ting på andres premisser hele tiden, spesielt hvis du om en del år ser tilbake og skulle ønske du hadde lyttet mer til deg selv. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Om de er så "gamle" at de ikke orker presangåpning på julaften, har de det kanskje best hjemme alene. Eller så kan de får sine gaver først, og legge seg når de vil. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
lettere utlada
|
Joda, men så tenker jeg at de er gamle, og det er ikke SÅ mange juler igjen med dem. (De er rundt og over 80 år). Og at jeg må gi smågutta mine muligheten til å feire med farmor og farfar mens de kan...
|
|
|
#92 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Nettopp, derfor satt jeg "gamle" i parentes. Jeg har selv en svigermor som høylytt hevder å være eldgammel når det er noe hun ikke synes er gøy, og som er sprek som en fole når hun finner det for godt. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
lettere utlada
|
|
|
|
#95 |
|
Glamorøs
|
Sv: JulaftendilemmaSnakk med dem, i klare ordelag, også kan gjøre det helt klart at svigermor bare skal slappe av, og ta det med ro. Så kan dine beordringer av henne til å sitte ned og back off oppfattes som omtanke.
|
|
|
#96 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: JulaftendilemmaBlir det maaange gaver da? Eller overdriver hun? Eller er det egentlig bedre å vente med noen gaver til dagen etter (ta de viktigste på julaften og andre dagen etter) slik at barna faktisk får kose seg med de gavene de åpner på julaften, og mor har kontroll på hva de har fått, og det ikke tar så lang tid?
|
|
|
#97 |
|
lettere utlada
|
Nei det er ikke så mange. Når vi er med dem (hjemme hos dem, eller når de er her) så har vi kun gaver fra oss til dem og motsatt og et par ekstra til oss andre. Alle vennegaver osv ligger igjen her hjemme, eller blir tatt fram senere. Nettopp så det ikke skal føles så uoverkommelig for svigers.
|
|
|
#98 |
|
maler
|
Hvis det er enighet i familien om at det er sånn. Men ofte er ikke han og hun 100% enige om hvilke svigers som er mest slitsomme og hvem som har det mest ok opplegget. Alle i en familie er like mye verdt, også mannen. Derfor. Hvis mannen er enig så er det jo bare å kjøre hard linje, det er jo ikke synd på dem på noen måte.
|
|
|
#99 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Her sa du noe klokt, Katta. Alle i en familie er like mye verdt. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Ringskrømt
|
Enighet? Så hvis hovedinnlegger sliter pga invaderende svigerforeldre, men mannen ikke helt ser problemet, så er det et ikke-problem? Klart mannen bør ta det opp med sine foreldre av hensyn til partneren sin, hvis det er sånn at de skal feire jul i hovedinnlegger og mannen sitt hus, that is. Jeg ser på det som helt logisk at man "tar vare på" partnere sin, selv om det ikke er en selv som har problemet. |
|
|
|
![]() |
|
|