Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Jeg baker gjerne kaker jeg, det er noe av det enkleste å si ja til - men jeg syns som skremmern at man i større grad kan legge opp til billigere aktiviteter og turer for barna. De er ikke så inkluderende som man tror. Har da sittet på min andel foreldremøter opp gjennom årene og overhørt diskusjoner om "hva man skal gjøre med de foreldrene som ikke bidrar". Og "skal bare de barna (les: foreldrene) som har bidratt få være med?"
Blir klassemiljøet bedre av en tur til 28 000 kroner altså? (1000 kroner per elev) Jentungens klasse legger opp til en klassetur til 8000 kroner per hode. Det er bare å selge doruller det, blir det sagt så kjekt.
Jeg er ikke uenig i at det sikkert er i overkant med nesten 30 000 på trinnet. Hos oss kostet ikke leirskolen noen ting, den var 2 netter og det eneste vi foreldrene måtte gjøre, var hente og bringe (samme folka som vanligvis kjører til aktiviteter også, så dette er vi vant til...).
Hvis man ikke ønsker klasseturer som koster noe, eller som man må gjøre en vokseninnsats for å få til, så må man ta det opp i rette fora og med de rette folka (foreldremøter/foreldrekontakt/lærer), og argumentere for sitt syn, og gjerne komme med alternativer. Det er hvertfall viktig og riktig å prøve.