|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du verv i frivillighet/barns aktiviteter? | |||
| Har ikke hatt verv de siste årene/aldri hatt |
|
23 | 13,53% |
| Har ingen verv for tiden |
|
40 | 23,53% |
| Har ett verv verv |
|
50 | 29,41% |
| Har flere verv |
|
57 | 33,53% |
| Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Er frisk!
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg tror ikke at de som ikke kommer på foreldremøtene er syke alle sammen - men jeg vet ikke hvem som er syke og hvem som ikke er det, så jeg prøver å ikke bli irritert. Men det er så godt som aldri noen som sier fra på forhånd (selv om vi ber om det), og det irriterer jeg meg kraftig over.
|
|
|
|
#142 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Ja, og hvis foreldregruppa hadde protestert, så måtte man jo leid inn transport. Det var nok foreldre som meldte seg frivillig, så det ble ikke noen issue. Transporten hadde i såfall blitt puttet inn i et allerede presset skolebudsjett.
|
|
|
#143 |
|
Usedvanlig begavet
Javel, da har du truffet dem flere ganger. Jeg tror allikevel de er sjeldne, og at det nok er flere av av typen "stirre i gulvet i håp om at noen andre melder seg", eller "ikke møte overhode til møter hvor slike valg skal tas"
|
|
|
#144 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det er lite jeg misliker mer enn når lærere/skoleledere drar det kortet om det pressede skolebudsjettet. I mine øyne er det bare tøys. Hvis man har bestemt at elevene skal på leirskole så betaler man det det koster og holder kjeft - foreldre skal ikke ha dårlig samvittighet for at de ikke tar seg fri fra jobb for å kjøre ungene til og fra leirskole. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Usedvanlig begavet
At skolebudsjettene er presset er ikke bare tøys, men det er klart, hvis ikke det var mange nok som kunne kjøre, så måtte man organisert ting annerledes.
|
|
|
#146 |
|
maler
|
Det er feil utgangspunkt synes jeg. Skolen bør ikke spørre om dette i utgangspunktet ved å henvise til skolebudsjettet. Det bør settes av penger til det, ikke presenteres for foreldre at det er skolebøker eller leirskoleskyss for å sette det på spissen.
|
|
|
#147 |
|
By the Sea
|
Her har jeg ikke noen statistikk å skilte med, så sannelig om jeg vet.
|
|
|
#148 |
|
Glamorøs
|
Jeg vil nå si at det er et betydelig større problem at folk ikke stiller opp, så jeg skjønner ikke helt viktigheten av denne "belysningen".
|
|
|
#149 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg har vært Fau representant for begge i barnehagen. Baker ofte til tilstelninger i bhg og fritidsaktivitet og stiller på dugnad.
|
|
|
#150 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg er lagleder for fotballaget til minsten. Det er alt jeg har for øyeblikket og vil heller ikke ha mer. Jeg har som regel ett eller annet verv, men sjelden mer enn ett. Jeg liker å være involvert i noe, men liker ikke å ha for mye ansvar, da føler jeg at jeg mister kontrollen og det er lett for at noe glipper. Går hele tiden med en følelse av at det er noe jeg har glemt.
|
|
|
#151 |
|
By the Sea
|
Det er jeg helt sikker på at du har rett i. Men så har jeg vel ikke vektet det ene opp mot det andre heller?
|
|
|
#152 |
|
saftig
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg har ikke verv nå, men helten har opptil flere. Han er klassekontakt og i styret i både borettslaget og toerns fritidsaktivitet.
In vino veritas Sist redigert av safran : 06-10-13 kl 02:26. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterMen, Zoe, det er jo grader av alt? Jeg er ikke med i styre og stell av ting kun fordi jeg synes det er så himla gøy, jeg har meldt meg fordi jeg vet at deg er viktig at noen stiller og fordi det er behov for folk, også valgte jeg det vervet jeg har fordi det var det mest interessante for meg. Mener du virkelig at det er verre å av og til tenke en bitteliten sliten og frustrert tanke om dem som ikke deltar, enn å faktisk lure seg unna? Og mener du virkelig at hvis man faktisk gjør sin forbannede voksenplikt og stiller opp på sin dyrebare fritid for å drive noe som er viktig for noen, så har man ingen rett til å mene at andre også bør delta etter evne hvis man tilfeldigvis skulle like noe av arbeidet det man har påtatt seg? Eller leker du bare litt fandens advokat i denne diskusjonen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterDet kom du meg i forkjøpet Pøbel. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Just precis akkurat.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterJeg stiller i FAU fordi jeg syns det beriker livet mitt, jeg liker å ha godt innsyn og mulighet til å påvirke. Men jeg syns ikke det fratar meg retten til å synes at det er litt slitsomt at på en skole med over 500 elever er det tydeligvis kun 5-10 foreldre som syns det samme. Jeg syns heller ikke det at jeg liker å sitte i FAU gir andre retten til å snipe om at jeg albuer meg frem, og hevde at jeg baksnakker andre som ikke stiller opp. Slike kommentarer syns jeg fremstår som jantete. Vi må jo for all del ikke påta oss noen verv og faktisk like det!
|
|
|
#158 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg tror ikke det stemmer - at kun 5-10 foreldre av 1000 potensielle bryr seg om hva som skjer på skolen. Da gjør man noe galt når man prøver å rekruttere. F.eks. hos oss - hovedsaklig rekrutterer man ved å si hvor lite jobb det er, det poengteres til det kjedsommelige. Bare et par møter i året, ikke noe stress. Jeg syns de burde ha solgt inn FAU og verv som klassekontakt på en helt annen måte, det er jo en fantastisk arena for dem som ønsker å påvirke f.eks. skolens ledelse. Jeg har sittet både i FAU og som klassekontakt flere ganger tidligere, og jeg har likt det - som Zoe sier, det gav meg noe selv, og jeg syns jeg holdt på med ting som var viktige for barna. Det jeg ikke likte så godt var de som ble med i FAU, men som ikke gadd å møte på møter, jeg tror man har mye å tjene på å rekruttere på en annen måte. F.eks. på foreldremøter - valget foregår ved at førstemann som melder seg blir klappet inn, og så er man ferdig med det valget. At det sitter folk i rommet som ikke tør å komme fram med sitt kandidatur på sparket, det tas ikke hensyn til. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterVi selger det ikke inn som "lite jobb", men at det gir en unik sjanse til å delta og påvirke. Men fortell meg gjerne hvordan de som ikke tør å melde sitt kanditatur kan hentes frem. I de fleste klassene er det ikke slik at det er noen som hopper på vervet, så det er plenty av tid til å melde seg.
|
|
|
#160 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteterPøbel: mener du det er å lure seg unna å ikke ta verv? Eller snakker du om din dugnad? |
|
|
|
![]() |
|
|