Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Men altså, at klassen skal på leir til 1000 kroner per hode, er jo ikke noe FAU bestemmer.
Og dessuten, all denne kakebakingen og hersens loddsalget er kanskje med på å gi enkelte barn i klassen en opplevelse de vanligvis ellers ikke ville fått mulighet til. Ikke alle barn drar på overnatting eller har andre spesielle reiseopplevelser ellers i oppveksten. Om jeg så må bake noen kaker eller selge kalendere for å få dette til, så synes jeg faktisk at akkurat DET er en fin ting.
Jeg baker gjerne kaker jeg, det er noe av det enkleste å si ja til - men jeg syns som skremmern at man i større grad kan legge opp til billigere aktiviteter og turer for barna. De er ikke så inkluderende som man tror. Har da sittet på min andel foreldremøter opp gjennom årene og overhørt diskusjoner om "hva man skal gjøre med de foreldrene som ikke bidrar". Og "skal bare de barna (les: foreldrene) som har bidratt få være med?"
Blir klassemiljøet bedre av en tur til 28 000 kroner altså? (1000 kroner per elev) Jentungens klasse legger opp til en klassetur til 8000 kroner per hode. Det er bare å selge doruller det, blir det sagt så kjekt.
|