Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Jeg er imot og kommer ikke til å signere.
Grunnen til det er at det er nok dårlig og uansvarlig dyrehold for de dyra som allerede er lovlige, og vi trenger ikke flere kjæledyrearter som kan vanskjøtes.
Den dagen det innføres jevnlige kontroller i alle hjem med kjæledyr, pluss obligatorisk kurs før anskaffelse, den dagen vil jeg gladelig signere enhver liste. Men ettersom det er utopi kommer jeg ikke til å gjøre det.
Det er ingen grunn til å anta at det ikkeskjer det samme med slanger som med bikkjer og katter: man skaffer dem spontant når de er små fordi man har sååå lyst, og mister etterhvert interessen. Da må slangen etterhvert omplasseres eller avlives. og jeg nekter å tro at det er lettere å få et nytt hjem til en Boa enn til en nusselig hund. Og vi som har drevet med omplassering vet hvor vanskelig allerede det er...
Jeg har mer enn nok erfaring med hvordan folk behandler sine dyr, ofte uten å forstå at dyreholdet deres er direkte skadelig for dyret. Dette skjer med alle typer dyr, og det kommer til å skje med reptiler/amfibier også- og på mange måter er dt verre med en vanskjøtt skilpadde enn et hamster.
Så nei- helt imot. Og det til tross for at jeg liker alle dyr og gjerne kunne tenkt meg en melkesnok hjemme selv.
Er fullstendig enig.. Vi burde hatt mye større kontroll på dette. husdyr bør vi fortjene å ha, ikke hatt rett på å ha!
men sakens kjerne er at når reptiler er såppass annerledes en dyr vi har i Norge allerede, så er dette for de med spesiell interesse ovenfor en dyreart! derfor er det så mange som har det allerede, vi håper på en lov endring som gjør at personer ikke er redd for å besøke veterinær om dyret er syk.
pga omfanget av reptiler i Norge i dag, så er vi redd for at dette ikke er dyrevlferd i det hele tatt. Hadde dyrene vært lovlig hadde det vært lettere for personer å ringe å spørre veterinærer om de lurer på noe, de hadde ikke vært redd for livet til dyret uansett..
mange personer har et forjævlig syn på dyr, det er ikke til å diskutere, men å ha en hel dyregruppe forbudt, fordi det finnes idioter? Dvs, friske og veldholdte dyr, som kommer fra store og fine terrarium, blir avlivet slik som reglene er nå. siden så mange syntes dette er ekle dyr, så er det ikke noe som tillsier at det kommer til å kjøpes så mange av slike dyr. De som liker reptiler vil gjerne kjøpe det uansett, da det finnes ingen dyr som ligner på reptiler, som er lovlig.
så jeg er enig med deg, vi må få strengere politikk når det kommer til dyr, men å utestenge en type dyr mener vi er feil. burde heller vært mye strengere straff for å holde dyr som vanskjøtes. såppass strengt at det faktisk svir ganske mye! 
|