|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Som tidligere svært magert barn og svært tynn tenåring og tidlig voksen har jeg fått min del av sånn kommentarer og det gjorde at jeg fikk et forvaklet syn på kroppen min. Når jeg ble 13 år spiste og spiste jeg for å bli fetere. Spiste stekte fiskeboller eller poteter i masse smør til frokost og kvelds. Misunte de som hadde lår som fløt litt ut når de satt. Hadde alltid genser over rompa, synes den var så lite kvinnelig. Heldigvis hadde jeg pupper. Og satte vel mer pris på å kunne gå i det meste av korte kjoler og topper når jeg ble eldre tenåring, men var alltid litt sår på det. Da jeg var barn måtte alle voksne kommentere og okke og aie seg, jeg var spisevegrer og det var et enormt fokus på at jeg måtte spise. Folk nødet meg til å spise kake og alt mulig.
|
|
|
#82 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Skal vi konkludere med at det beste er å holde kjeft om man ikke kan uttrykke det på en koselig og positiv måte? |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Jeg synes ikke det er greit å kommentere at noen er tynne eller tykke nei. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
Jeg synes ikke i det hele tatt at dette er vanskelig diskusjon å holde saklig, og jeg synes de aller fleste innleggene i denne tråden er svært saklige.
Ut fra måten du ordlegger deg på her, så virker det for meg som om du ikke har fått med deg poenget i noen av de innleggene som er uenig med deg: Du ser kanskje ikke noe problem i å kommentere at noen har gått ned i vekt, men det kan godt hende at den du sier det til har problemer med det. Så hvorfor ikke bare la det være? Ved mindre det er en person du kjenner godt og vet at setter pris på tilbakemeldingen. Det er faktisk slik at veldig mange har problematiske forhold til egen kropp og vekt, og da virker det litt arrogant for meg at du skal si at "Jeg kan vel si hva du vil, det er ikke min feil hvis alle andre blir lett såret." Jada, jeg er fullstendig klar over at det ikke var det du skrev, men det kan tildels virke som at det er det du mener.
|
|
|
#85 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#86 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Okay, den der potetgullposen i sofaen-digresjonen var jo dømt til å bli tolka i verste mening, ser den, og skulle seff ikke skrevet det sånn. Forhåpentligvis skjønner dere hva jeg mener hvis dere gidder å legge godvilja til. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Det er forskjell på å "kjenne" noen og å kjenne dem godt, var det jeg ville frem til. Det er ikke alle de man jobber sammen med, har vært på fest et par ganger med, har barn i samme barnehage som osv, osv, som man kjenner godt nok til å vite om slike kommentarer blir like godt mottatt som de er ment.
|
|
|
#88 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?--- Sist redigert av Dronningen : 12-11-12 kl 13:25. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Jeg var et tynt barn, og mat ble et sant mareritt på grunn av alt maset fra alle rundt meg. Jeg ble tvunget til å spise, og dermed lærte jeg aldri forskjell på mett/sulten. Jeg fikk aldri sjansen til å bli sulten. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Rett og slett fordi tynn= positiv og vellykket.... tjukk= mislykket og viljesvak... Dessverre er det sånn! |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Du kan vel også komme i en situasjon hvor hver kalori du klarte å få i deg ville vært av det gode?
|
|
|
#93 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Ok. Jeg forstår at jeg ikke klarer å forklare dette mer. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?Jeg dropper generelt å kommentere andres kropp jeg. Nettopp fordi det er et minefelt! Strekker meg til: "Så fin du er i <plagg>!" eller "Den fargen var du fin i!" Da kan jeg gi komplimenter, uten å kommentere kropp.
|
|
|
#96 |
|
nju nja njo
|
Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
Der har du meg også. Det ble lirket, lurt og overtalt i meg mat. Jeg klarer nå å kjenne når jeg er sulten, men det gjør meg ingenting å gå sulten, så jeg spiser mest etter klokka. Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelse, men jeg sliter litt sosialt med mat. Det sitter langt inne å spise lunsj med andre for eksempel. Hvis jeg spiser sunn mat, hvilket jeg foretrekker av helsemessige grunner, er det stort sett alltid noen som må kommentere det. Det er kanskje ikke vondt ment, men når man er opplært til at tynn ikke er fint så har man ikke så høy selvtillitt på det området. Det blir også slik at jeg nesten forspiser meg sammen med folk jeg ikke kjenner så godt for å liksom bevise at jeg spiser.
|
|
|
#97 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Selv det er jo ikke enkelt. Jeg har en bekjent som hadde gått ned over 15 kg (men var fremdeles stor og i en prosess med å gå ned). Da hun kom på fest med mange som ikke hadde sett henne på lenge, ble hun kjempelei seg for at ingen kommenterte det. Hun følte seg så fin, og tolket stillheten som at hun ikke var bra nok enda eller at det ikke syntes aka var forgjeves.
|
|
|
#98 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
Jeg har ikke klart å se at det finnes personer i denne tråden som ikke ser at det kan være kjipt å være undervektig. Derimot finnes det folk som mener at det er noe helt annet å være undervektig enn å være overvektig.
|
|
|
#99 |
|
Borte
|
Det skjønner jeg i grunnen godt, men sånn er det jo med alle sånne ting man bare sier fordi man aldri har tenkt over at det kan være sårende eller invaderende, at det er en eller flere her inne som forteller hvorfor det er galt å si nettopp den tingen. Hvis man skulle hatt FP som rettesnor for hva som er greit og ugreit så kunne man jo omtrent ikke sagt noe til noen.
|
|
|
#100 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Sv: Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?
|
|
|
|
![]() |
|
|