Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-12, 21:39   #141
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Hva baserer du disse noget bastante formuleringene på?

Jeg tenkte egentlig ikke på veldig overvekt, heller de som sliter med 5-15 kg over ønskelig vekt. Eg har ingen statistikk, det var for å forklare noe av det jeg skrev. Jeg tror heller ikke du har lyst til å forstå den andre siden, for deg er mager=tynn og vellykket med god selvtillit der stygge kommentar preller sv uten å sette preg, selv på barn og ungdom.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 21:39   #142
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du skriver bl.a. at "Jeg kan lese i tabloidene hver dag om hvor mye flottere det er med formfulle, ekte kvinner enn oss beinrangel.". Da lurer jeg litt på hvor du leser. Det jeg ser over alt, er hvordan man kan slanke seg, hvilke dietter som funker, etc. Samt, selvsagt, kun bilder av de perfekte og tynne. Og når du skriver "Joda, kroppen min passer inn små klesstørrelser. That´s it", så må jeg nesten le. Å finne klær er faktisk et helt jævlig vanskelig og tøft tema for mange overvektige. Man trenger ikke engang være veldig overvektig før det blir et problem, og man må over i "pluss-delen". Som svært ofte inneholder uformelige klær som man ser enda tykkere ut i.

Jeg synes også at jeg leser mye om ulempene ved å være tynn, men når jeg leser det du skriver her så innser jeg at jeg også ser mye om slanking, det bare går ikke inn på meg. Det er kanskje ikke så rart at man tar innover seg det som gjelder en selv og dette med kropp er gjerne veldig sårt for alle som har opplevd negative kommentarer, enten ene eller andre veien.

Gammel 12-11-12, 21:42   #143
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er kjempestas å måtte gå i barneavdelingen for å kjøpe klær ja.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 12-11-12, 21:59   #144
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er kjempestas å måtte gå i barneavdelingen for å kjøpe klær ja.

Jeg kjenner ganske mange som skryter av å kunne finne klær i barneavdelingen.

Men jeg har ingen problemer med å skjønne at man kan ta seg nær av kommentarer hvis man er veldig tynn også. Og det er på et vis mer lovlig å kommentere det, jeg tror ikke at så mange tenker over at det kan være noen annen årsak til at noen er tynne enn at de enten er syke eller jobber intenst for å være så tynn. At de reagerer like kraftig på fyldigere kvinners forsvar og forsøk på å føle seg vel som disse reagerer på den intense propagandaen for tynne kropper som moteindusstrien representerer tror jeg ikke det er så vanlig å tenke på. De som er veldig tynne og må leve med disse kommentarene liker dem ikke nødvendigvis noe bedre selv om de representerer selve idealet - "jo tynnere jo bedre". Og tenåringer er sårbare uansett. Det skal så lite til.

Dere som er store og sier så bastant at det ikke følger noe skam med å være tynn - hvordan vet dere det? Det følger ikke noe skam med å være tynn for de som ikke har fått skamfølelsen sin festet på en tynn kropp, men jeg kan garantere at det er fullt mulig å få skamfølelsen sin knyttet til en tynn kropp også.

Gammel 12-11-12, 22:05   #145
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg kan ikke fatte at du mener at alle synes tykke folk er stygge og at det er noe en bør vite, mens de tynne bør vite at selv om noen kritiserer ens tynne kropp så vet man jo at egentlig mener "alle" at en er fin.

Ah, det var godt. For jeg mener virkelig ikke at alle syns tykke folk er stygge og at tynne folk er pene. Men det er visse fordommer som følger med på lasset når man er tykk. For eksempel at man er lat og at man ikke har viljestyrke. Såvidt jeg vet følger det ikke (i alle fall ikke med samme styrke) fordommer med det å være tynn.

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg synes du bagatelliserer hvordan det oppleves for folk i andre enden av skalaen. Hvis en gjentatte ganger gjennom oppveksten får det en opplever som negativ oppmerksomhet pga kropp så setter det spor, samme hva motebransjen hyller.

Det har ikke vært meningen min, og hvis mine innlegg antyder slikt, så må jeg bare beklage. Jeg har selv vært telle-ribbeina-tynn og fått kommentarer om manglende bryst (eller "innoverpupper" som jeg fikk slengt etter meg), men syns likevel det er mye mer vanskelig og mer stigmatiserende å være overvektig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 22:10   #146
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såvidt jeg vet følger det ikke (i alle fall ikke med samme styrke) fordommer med det å være tynn.

Det finnes mange fordommer mot tynne, men de er (rimeligvis) ikke de samme som mot tykke. En relativt vanlig fordom er at tynne folk er tynne fordi de er veldig forfengelige, og dessuten at de er skrekkelig overfladiske som er opptatt av utseendet sitt. (Og et ikke helt uvanlig uttrykk for denne fordommen er meningen om at de bør jekkes ned noen hakk - at de selv synes de er penere enn andre og derfor bør få beskjed om at dette ikke stemmer. Enten man selv synes de er pene eller ikke.) Og en enda vanligere oppfatning, som forsåvidt også er en del av den første jeg nevnte, er at tynne folk alltid er tynne av eget valg, og at den eneste grunnen til at de ikke er tykke, er at de har tatt jobben med å bli/holde seg tynne. (Denne er veldig vanlig; ellers hadde neppe alle de svært slanke menneskene jeg kjenner vært så innmari lei av å bli fortalt at de burde slutte å være så tynne som de er.)

Gammel 12-11-12, 22:13   #147
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

SELVSAGT følger det fordommer med å være tynn. Vi snakker ikke slank, vi snakker tynn. Undervektig.

De vanligste fordommene er spiseforstyrrelse. At man ikke spiser, eller at man kaster opp, eller er (p)syk på annet vis. Alternativt bruker man dop. Det er i alle fall en veldig vanlig fordom at undervektige er det fordi de vil.

Ja, det følger fordommer med overvekt, men det gjør det med undervekt også.

Er det virkelig så vanskelig å akseptere at også det å være for tynn ikke er noe bedre enn å være for tykk?

Gammel 12-11-12, 22:15   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

De vanligste fordommene er spiseforstyrrelse. At man ikke spiser, eller at man kaster opp, eller er (p)syk på annet vis. Alternativt bruker man dop. Det er i alle fall en veldig vanlig fordom at undervektige er det fordi de vil.

Ja. Og at anoreksi og andre spiseforstyrrelser er noe man pådrar seg fordi man slanker seg fordi man vil bli tynn fordi man er forfengelig fordi man er grunn og selvopptatt. (Mens overspising/overvekt er noe man driver med fordi man er lat og selvgod og unner seg selv alt godt her i livet og ikke eier selvkontroll. Selvsagt.)

Gammel 12-11-12, 22:17   #149
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir også mange kommentarer rundt å spise, og å spise sammen med andre mennesker er vanskelig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 22:17   #150
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det finnes mange fordommer mot tynne, men de er (rimeligvis) ikke de samme som mot tykke. En relativt vanlig fordom er at tynne folk er tynne fordi de er veldig forfengelige, og dessuten at de er skrekkelig overfladiske som er opptatt av utseendet sitt. (Og et ikke helt uvanlig uttrykk for denne fordommen er meningen om at de bør jekkes ned noen hakk - at de selv synes de er penere enn andre og derfor bør få beskjed om at dette ikke stemmer. Enten man selv synes de er pene eller ikke.) Og en enda vanligere oppfatning, som forsåvidt også er en del av den første jeg nevnte, er at tynne folk alltid er tynne av eget valg, og at den eneste grunnen til at de ikke er tykke, er at de har tatt jobben med å bli/holde seg tynne. (Denne er veldig vanlig; ellers hadde neppe alle de svært slanke menneskene jeg kjenner vært så innmari lei av å bli fortalt at de burde slutte å være så tynne som de er.)

Men likevel er det altså slik at forsøk har vist at selv barnehagebarn foretrekker å leke med de tynne, fordi de tykke er "late".

Gammel 12-11-12, 22:18   #151
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

De vanligste fordommene er spiseforstyrrelse. At man ikke spiser, eller at man kaster opp, eller er (p)syk på annet vis. l.

Gammel 12-11-12, 22:18   #152
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-----

Sist redigert av Niobe : 12-11-12 kl 22:18. Årsak: Dobbelpost
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 22:22   #153
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men likevel er det altså slik at forsøk har vist at selv barnehagebarn foretrekker å leke med de tynne, fordi de tykke er "late".

Mange tykke blir mobbet eller snakket stygt om, det er det ingen som betviler. Men det jeg svarte på, var utsagnet ditt om at det ikke finnes [negative] fordommer mot tynne.

Gammel 12-11-12, 22:23   #154
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mange tykke blir mobbet eller snakket stygt om, det er det ingen som betviler. Men det jeg svarte på, var utsagnet ditt om at det ikke finnes [negative] fordommer mot tynne.

Ah, men jeg modifiserte det jo ved å bruke "(i alle fall ikke med samme styrke)"!

Gammel 13-11-12, 00:04   #155
Silje sol
Aktiv

Medlem siden: Mar 2010
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Jeg har vært i begge situasjoner. Og ja, jeg syns helt klart det var verst som overvektig!
De bildene som vises over, de er jo en reaksjon på samfunnets ideal, som bare blir tynnere og tynnere. Jeg sier ikke at de er ok, og de hadde vært mye bedre om det bare var en tekst om kvinnen uansett størrelse.

Når det gjelder å legge på seg og streve med det, så er det svært få tilfeller der det faktisk er umulig. Jeg var på en forelesning under sykepleieutdannelsen der en ernæringsfysiolog snakket om dette, og han sa at for de aller, aller fleste så er det "kalori inn-kalori ut" som gjelder. Det er kun i svært få tilfeller at det er umulig å legge på seg. Så sjeldent at da burde de bli henvist til utredning.
Det samme gjelder med overvektige; det er svært få som har en så stor hormonsvikt/gener/arv at de ikke kan slanke seg på kaloriunderskudd. Nå er dette noen år siden, og beklageligvis husker jeg ikke hva han heter, men hans råd var iallefall å oppsøke profesjonell hjelp om en ikke klarte å legge på seg/slanke seg. For antagelig var det justeringer på kosten som trengtes, og man regnet veldig ofte feil selv når det gjaldt kalorier.
Dette var hans, dokumenterte påstander.
Jeg skulle ønske jeg kunne finne forskningen bak dette, kan gjøre ett forsøk.

Gammel 13-11-12, 08:41   #156
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Hvorfor er det greit å påpeke at noen er tynn?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tenkte egentlig ikke på veldig overvekt, heller de som sliter med 5-15 kg over ønskelig vekt. Eg har ingen statistikk, det var for å forklare noe av det jeg skrev. Jeg tror heller ikke du har lyst til å forstå den andre siden, for deg er mager=tynn og vellykket med god selvtillit der stygge kommentar preller sv uten å sette preg, selv på barn og ungdom.

Ja, når du sier det, så er det vel sånn jeg mener da..
:girsnartopp:

Herrefred, hvor har jeg sagt at alle de med laveste bmi skal settes i gapestokk og mobbes og hives stein på?? Selvfølgelig skal folk seg å vise normal folkeskikk og ikke snakke nedsettende om andre uansett. Jeg kan ikke begripe hva det er du egentlig leser?
Og du er jo så herrlig bastant på at JEG ikke har lyst til å forstå den andre siden, hva med deg selv da?

Jeg kommer aldri til å gi meg på at tynn (definisjonsspm, tror jeg vil si slank i mange tilfeller) er det som er sosialt akseptabelt og sender ut helt annerledes signaler enn det det er å veie for mye. Horrible kommentarer ene eller andre veien er aldri greit.

Satt og så noen gamle episoder av Grey's og Privat Praksis i går. Nevn gjerne en overvektig skuespiller der? Det kom inn en fødende sjubarnsmor som var overvektig, hun var usminka, hadde langt flisete hår og en diger sekk av en kjole på seg. Bare sånn apropos, liksom.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 10:44   #157
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Hvis du diskuterer slanke personer er du jo på et annet tema. Det er ikke det vi diskuterer her. Vanlig slanke personer får neppe kommentarer om stchøgge Etiopiabarn, ekle lår, æsj du ser helt anorexia ut og ingen gutter liker sånne som deg. Men hvis du ikke vil forstå at sånt er like ødeleggende for en mager person som for en fet person, så får ikke jeg gjort så mye mer med det. At det sannsynligvis er flere overvektige mennesker enn undervektige og at det sikkert er flere som sliter med det forandrer jo ikke på saken. Vi diskuterer hvorfor folk synes det er greit å kommentere stygt til magre mennesker, både barn, ungdom og voksne og du viser jo en del holdninger som forklarer hvorfor. Fordi de er jo i den vakre og velykkede skalaen og ergo bør ikke bry seg om det, det er mye verre for fete folk.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-12, 15:48   #158
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette har dessverre min datter på 11 år et problem med allerede. Hun får høre titt og stadig, av barn og voksne, som påpeker hvor tynn hun er. Hun tar seg veldig nær av det, og jeg ser at vi må være på vakt for en eventuell spiseforstyrrelse på et senere tidspunkt. Hun er ikke den som tar seg nær av så mye, men dette sliter hun med.

Jeg skjønner at tynn kan være et kompliment. Da tenker jeg på voksne. Ingen skal kommentere slik til et barn, verken ene eller andre veien. Men når en person hele tiden for høre hvor tynn man er, man må spise mer osv, så er det jo ikke kompliment lengre.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 18:42   #159
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg føler med datteren din, Sonar!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 19:16   #160
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg føler med datteren din, Sonar!

Det gjør jeg også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.