Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 10:34   #841
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg er fortsatt litt forfjamset over at han ikke kan sparkes/avsettes/fjernes ... Det må da være noe mangel i regelverket her???

Vel, det er valgloven som er sånn. Og i prinsippet så er det jo ganske demokratisk at en ordfører som tross alt har fått flest stemmer av velgerne, ikke skal bli kastet for eksempel på grunn av interne stridigheter i et parti.

LaBanga er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 10:52   #842
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Vel, det er valgloven som er sånn. Og i prinsippet så er det jo ganske demokratisk at en ordfører som tross alt har fått flest stemmer av velgerne, ikke skal bli kastet for eksempel på grunn av interne stridigheter i et parti.

Det er sant. Jeg ser den.
Men når velgerne og partiet stiller mistillit, så bør det finnes muligheter. Hva hvis han blir dømt? Kan han fortsatt sitte?

Mex er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 10:54   #843
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Men det vil jo ikke være gjennomførbart i praksis at han sitter om resten av kommunestyret vil at han skal gå. Vil jo bli håpløse arbeidsforhold.

Det er jo ikke såå uvanlig at folk melder seg ut av det partiet de ble valgt inn fra og sitter ut perioden sin som uavhengig representant.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 10:55   #844
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt OK at ikke en ordfører kan kastes på grunn av interne stridigheter i partier og slike ting, men synes det bør være mulighet for mistillit og avgang på annet grunnlag.
Det er snakk om en posisjon med tilgang på mye sensitiv informasjon og i andre stillinger med samme tilgangen ville det vært grunnlag for suspensjon.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 10:57   #845
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Enig i det og det er stor forskjell på å sitte som representant i kommunestyret og det å være ordfører. Den som skal være kommunens ansikt utad lizm.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 11:03   #846
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Han mener at man først må kjennes skyldig i straffbare handlinger med strafferamme på tre års fengsel for å fratre? Hjelpes.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 11:07   #847
vixen

vixen sin avatar

Standard

Tipper pipa vil få en annen lyd når saken faktisk er ferdig og jobb er det han skal tenke på. Nå føler han seg jo sikkert bare skvist oppi et hjørne og angriper alt fordi han føler seg forhåndsdømt. Han ser ikke at det er uaktuelt selv om han ikke blir dømt for sex med mindreårig. Det er jo ikke fordi at alle tror han har hatt sex med jenta han blir bedt om å fratre,men for de forholdene som allerede er dokumentert.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 11:08   #848
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor skal han trekke seg? Han har jo permisjon med full lønn? Trekker han seg vil han vel mest sannsynlig miste dette godet.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 11:10   #849
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg unner ham å gå på kontoret dag ut og dag inn jeg. Alle som hilser på ham vet at resten av landet syns de er idioter. Klein stemning, helt sorgen for alle. Likevel sitter han der og går ikke hjem så verden får ikke gått videre. Joda. Dette syns jeg høres greit nok ut.

Han får en smak av stemningen offeret hans har sittet i veldig lenge.
De rundt ham får en lærepenge om å sette alle pengene på feil hest.

Gammel 16-10-12, 11:12   #850
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg unner ham å gå på kontoret dag ut og dag inn jeg. Alle som hilser på ham vet at resten av landet syns de er idioter. Klein stemning, helt sorgen for alle. Likevel sitter han der og går ikke hjem så verden får ikke gått videre. Joda. Dette syns jeg høres greit nok ut.

Han får en smak av stemningen offeret hans har sittet i veldig lenge.
De rundt ham får en lærepenge om å sette alle pengene på feil hest.

Jeg tenker også at dette er en god lærepenge.

annemede er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 11:21   #851
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Så selv om lokallaget, og partiledelsen oppfordrer til det på det sterkeste, så skal han liksom tenke annerledes?

Det var jo i høyeste grad en risiko de valgte å ta, da de gikk for en ordfører som var under etterforskning for seksuelle overgrep.

Gammel 16-10-12, 12:00   #852
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Det er jo bare pinlig at han nekter å trekke seg. Som partiledelsen sa, så er jo mistilliten uavhengig av dom, men basert på det som til nå har kommet frem i retten.

Men, som en annen her nevner, så har han faktisk permisjon, med en lønn på 600.000. Så det er vel kanskje der skoen trykker. Trekker han seg frivillig, er han jo ikke i permisjon lenger og får vel da heller ikke lønn.
Men uansett, pinlig...

Gammel 16-10-12, 13:53   #853
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som jeg ser som et problem er at han ikke også er tiltalt for forholdene han allerede har innrømmet, og som er dokumentert. Jeg har sett at flere mediefolk har antydet ting som at "det finnes paragrafer for slikt". Hvis dette stemmer, det vet ikke jeg, så lurer jeg på hvorfor man frafaller de mindre alvorlige deler av siktelsen? For om man ikke har nok til å dømme ham for samleier (og det har man som oftest ikke), så burde han jo i det minste bli dømt for det han har gjort som er lett å dokumentere?

Gammel 16-10-12, 14:18   #854
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Han har jo permisjon med full lønn?

Så det har han. Skulle likt å se permisjonssøknaden hans. Jeg fikk avslag da jeg søkte om permisjon med full lønn, men så hadde sikkert jeg langt dårligere argumenter.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 14:19   #855
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det som jeg ser som et problem er at han ikke også er tiltalt for forholdene han allerede har innrømmet, og som er dokumentert. Jeg har sett at flere mediefolk har antydet ting som at "det finnes paragrafer for slikt". Hvis dette stemmer, det vet ikke jeg, så lurer jeg på hvorfor man frafaller de mindre alvorlige deler av siktelsen? For om man ikke har nok til å dømme ham for samleier (og det har man som oftest ikke), så burde han jo i det minste bli dømt for det han har gjort som er lett å dokumentere?

Jeg leste i en avisartikkel for noen dager siden at en tiltale om overgrep "spiser opp" snillere tiltaler som "utilbørlig opptreden mot mindreårige" eller hva det nå er det heter.

Jeg skjønte det slik at han kunne ha blitt tiltalt bare for "utilbørlig opptreden", hvis det var aktuelt, men han kunne ikke blitt tiltalt både for "utilbørlig opptreden" og for overgrep. Det antar jeg er fordi overgrep automatisk også inkluderer utilbørlig opptreden, og man kan ikke dømmes for samme forbrytelse to ganger? Jeg kan ikke dette, men det var min tolkning/gjetting av det jeg leste.

Husjuristene er velkommen til å oppklare, hvis jeg er på jordet her.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 14:21   #856
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Men da må det jo også være slik at han kan bli dømt for det han har innrømmet hvis det er ulovlig, selv om han ikke er siktet for det? Hvis det er "inkludert" i det han er tiltalt for?

banana er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 14:22   #857
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil nå hevde at "utilbørlig opptreden" i dette tilfellet er overgrep. Ihvertfall når man ser på hennes bakgrunn og situasjon, kombinert med aldersforskjellen og hans posisjon. Dette er ikke greit å si eller gjøre, rett og slett. Om det holder juridisk vet jeg jo ikke da, men det er da ingen (andre enn han) som mener at dette er ok?

Gammel 16-10-12, 14:22   #858
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

16 års regime er etter alt å dømme over.

Jeg lurer på om han ser ironien i at han tiltredte som ordfører det året denne jenta ble født?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 14:24   #859
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg leste i en avisartikkel for noen dager siden at en tiltale om overgrep "spiser opp" snillere tiltaler som "utilbørlig opptreden mot mindreårige" eller hva det nå er det heter.

Jeg skjønte det slik at han kunne ha blitt tiltalt bare for "utilbørlig opptreden", hvis det var aktuelt, men han kunne ikke blitt tiltalt både for "utilbørlig opptreden" og for overgrep. Det antar jeg er fordi overgrep automatisk også inkluderer utilbørlig opptreden, og man kan ikke dømmes for samme forbrytelse to ganger? Jeg kan ikke dette, men det var min tolkning/gjetting av det jeg leste.

Husjuristene er velkommen til å oppklare, hvis jeg er på jordet her.

Jeg har i hvert fall lest (TM) at man kan velge å legge til denne tiltalen nå under rettsaken og prosedere på den (jeg antar at det vil være aktuelt dersom aktor anser det som stor fare for at han skal bli frikjent for den mest alvorlige tiltalen)?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 16-10-12, 14:26   #860
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Sitat:

Temaet i retten er ene og alene om ordføreren har forgrepet seg på jenta etter Straffelovens paragraf 195 og 196.
Hvis han går fri av paragrafene 195 eller 196 kan domstolen heller ikke dømme Øygard for den dokumenterte sexchattingen Øygard har hatt med den mindreårige jenta på Skype. Denne chattingen omfattes av Straffelovens paragraf 201, men så lenge det ikke er nevnt i tiltalen kan Øygard heller ikke straffes for det.
- Når påtalemyndigheten ikke har tatt med noe av dette i tiltalen kan man heller ikke dømmes for det. Dette er nok en feil av påtalemyndigheten, sier Høgberg.

http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3493382

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.