Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.
Jeg er oppvokst 20 minutter utenfor Oslo, og det var IKKE vanlig der, nei. Antakelig ikke langt nok ut på bøgda. Her var vi såpass mange at de fleste kunne finne noe brukbart på omtrent samme alder, og ikke var avstandene store nok til at BIL ble tilstrekkelig forlokkende.
Men man skal ikke lengere ut enn til der jeg "kommer fra", så var det ikke helt uvanlig. Det var flere av jentene på min alder som hadde kjærester som var både fem og ti år eldre på ungdomsskolen. Det var store fester med mye smuglersprit og alt fra syvendeklassinger (13-åringer) til godt voksne som deltok. Det var stor status på ungdomsskolen å ha en kjæreste med "lappen". Og det er flere av de jentene som jeg den gang så på som ganske "lette på tråden" og hvor jeg har skjønt at det ikke er helt utenkelig at det lå en del mer grums bak. Noe av det hørte man jo til og med om, uten å tenke så mye mer over det.
Mine foreldre godtok det aldri og den ene beileren jeg hadde som var ganske mye eldre enn meg ble kastet på dør av pappa og jeg fikk klar beskjed om at jeg rett og slett kunne glemme å forsøke å snike meg bak ryggen på dem og treffe fyren. Den gangen syns jeg han var urteit. Som voksen skjønner jeg ham veldig godt. (Og fyren skygget raskt banen, jeg hadde jo en skummel bamse av en pappa som morsket seg skikkelig opp.)
Men vi var jo ikke egentlig en del av bygda, sånn sett. Jeg har bare bodd der noen få år. Og som delvis utenforstående så vet jeg hvor utrolig kjipt bygdedyret kan være. Uten at de som er på innsiden kanskje egentlig skjønner det selv. Jeg tenker derfor at man skal være forsiktig med å dømme Vågå som bygd. Gi dem litt tid til å fordøye det som faktisk kommer frem i retten, så kan man etter hvert si noe om de har agert akseptabelt eller ikke når fakta har kommet på bordet.
At enkeltpersoner, herunder skoleinspektøren, har oppført seg på en måte som er fullstendig uakseptabel, er for øvrig en helt annen sak. Men det er enkeltindivider, og ikke "bygda".
|