|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#742 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Nei, det er sant. Og jeg har ikke vært med på noe kollektivt Heng dem!!-roping heller, Men jeg har definitivt vært med på forskrekkelsen over hvordan jenta er blitt behandlet av mange øvrighetspersoner i lokialsamfunnet. Jeg ser forskjellen på rektor og inspektør og Vågå AP og MOrten Krogvold og hele Vågå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#743 |
|
Personlig pessimist
|
Men med 70% oppslutning i bygda, så er det jo ikke utenkelig at en betydelig andel stod bak dem i valget av ordfører. Voldsomme protester hadde nok blitt lagt merke til, siden saken allerede da var belyst i media.
|
|
|
#744 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg synes det er litt rart å tenke på det å vitne som å "vitne for" eller "vitne mot". Altså; jeg skjønner at det er ordene som brukes, men vitner skal vel ikke gjøre annet enn å si sannheten og dele sine observasjoner? Om disse er til fordel for den ene eller den andre endrer det vel ikke på at et vitne først og fremst beskriver egne observasjoner på forespørsel. Derfor synes jeg det er ganske uproblematisk at folk vitner "for" tiltalte og "mot" jenta osv. Det er retten som skal gjøre seg opp en mening. Ikke vitnene. (Ikke dermed sagt at retten må være kritisk i forhold til tolkninger, annenhåndsopplysninger osv. Noe rettsprosessen forsåvidt åpner for.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 15-10-12 kl 15:33. |
|
|
|
|
#745 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er veldig i vanlig i den byen der jeg vokste opp også. I den senere tid er det noen som har blitt straffeforfulgt, men det er unntaket og da har det vært de som er i tredveårene og har "kjærester" på 14-15. Det er på en måte akseptert og skjer helt åpent. :never moving back:
|
|
#746 |
|
Whatever, never mind
|
Enig. |
|
|
|
|
#747 |
|
Glamorøs
|
Der jeg bodde på landet (tettsted i mjøsområdet med litt over 1000 innbyggere) så var dette også helt vanlig. Der jeg bodde i Oslo (indre by), så var det slik i et lite miljø, blant de minst ressursterke.
|
|
#748 |
|
Men først, kaffe!
Dette var helt avsporing egentlig. Men jeg ble veldig sjokkert første gang jeg hørte at ei nabojente, som fylte 13 om en mnd. var sammen med en på nesten 20, uten at foreldrene så ut til å bry seg nevneverdig om det. Jaja, sånn er det jo på bygda fikk jeg høre. |
|
|
|
|
#749 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Der jeg vokste opp også. Jeg vet om flere som hadde forhold til menn i 35-40 års alderen mens vi gikk på ungdomsskolen. Det var liksom noe alle visste om (også foreldrene til jentene), men med unntak av de svært få av oss på samme alder som synes det var ekkelt, var det ingen som reagerte. En av jentene fikk til og med barn som 15-åring, med en mann i slutten av 20-årene, da hadde hun vært gjennom flere aborter allerede. Det var liksom helt normalt.
|
|
|
#750 |
|
|
Det kan vel sikkert jeg også. |
|
|
|
|
#751 |
|
Ekvilist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg aner ikke hvordan det er i Vågå, men jeg har vokst opp i drabantby og oppholdt meg mye på landet i helger og i ferier. Når det gjaldt festing, så var det som natt og dag. Hjemme så festet jeg stort sett med jevnaldrende, og folk fikk kjærester med maksimum to års aldersforskjell. På bygda deltok jeg på attenårsdagsfest når jeg var 13 (hjemme kjente jeg ingen attenåringer), ble kurtisert av betydelig eldre menn, og på bygdefestene deltok både voksne og barn. Med hjemmebrent i glasset alle mann. Jeg tenker at den type forskjell kan være med å gjøre noe med kulturen i forhold til grenser mellom voksne og barn.
|
|
#752 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg har samme erfaringer som Irma. Første gang jeg var på bygdefest, var et stort sjokk - folk fra flere generasjoner ravet rundt og jenter var liksom kjæresteklare når de begynte å gå på fest, noe som egentlig var etter konfirmasjonen. jeg reagerte på på at gamliser og unge folk var på samme fest og på hvor fulle folk var.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#753 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Eg kjem frå ei lita bygd og hadde kjæreste som var 18 år då eg var 13-14 år. Men det var ikkje allment akseptert med så stor aldersforskjell og mamma ville aldri tillatt det dersom ho hadde visst om det. Derfor traff eg han i skjul.
|
|
#754 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeMan trenger ikke gå så langt ut på bygda for å finnes miljøer der jenter tidlig i tenåra er fritt vilt og dessuten ansees som "horete", er jeg redd. I et miljø der jeg vanket (i en ikke altfor stor by i Vestfold) kan jeg navngi flere menn som er 20-30 år eldre enn meg som gikk sammen i flokk, holdt fast jenter midt i tenårene og klådde på bryster og mellom bena. Selv var jeg noen år mindre og slapp unna (det var ikke slik jeg så det den gangen, all oppmerksomhet var et gode Sist redigert av banana : 15-10-12 kl 15:57. |
|
|
|
|
#755 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJa, jeg kjenner jo veldig mange folk fra forskjellige steder i Oslo hvert fall, og dette har vært en snakkis fordi jeg ble litt sjokka første gang jeg hørte om det nå i voksen alder. Og mest sjokka over hvor likegyldige folk rundt her jeg bor nå var til det. |
|
|
|
|
#756 |
|
intro
|
Jeg er oppvokst 20 minutter utenfor Oslo, og det var IKKE vanlig der, nei. Antakelig ikke langt nok ut på bøgda.
|
|
|
#757 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeRett skal være rett, vi bruker mer enn 20 minutter til sentrum herfra da. |
|
|
|
|
#758 |
|
villende
|
Men man skal ikke lengere ut enn til der jeg "kommer fra", så var det ikke helt uvanlig. Det var flere av jentene på min alder som hadde kjærester som var både fem og ti år eldre på ungdomsskolen. Det var store fester med mye smuglersprit og alt fra syvendeklassinger (13-åringer) til godt voksne som deltok. Det var stor status på ungdomsskolen å ha en kjæreste med "lappen". Og det er flere av de jentene som jeg den gang så på som ganske "lette på tråden" og hvor jeg har skjønt at det ikke er helt utenkelig at det lå en del mer grums bak. Noe av det hørte man jo til og med om, uten å tenke så mye mer over det. |
|
|
|
|
#759 |
|
Erfaren nok
|
Jeg er også oppvokst på bygda, og har vært på mange fester med «alle» generesjoner, men har ikke de erfaringene i det hele tatt.
|
|
#760 |
|
intro
|
Det forundrer meg ikke, nei. Kusina mi har jobba noen år som lærer på ungdomsskolen i ditt gamle "nabolag", og beskriver en situasjon og et miljø som er ganske
|
![]() |
|
|