Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 15:03   #741
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

En av de eldre herrene/gamle gubbene på vennelista hans har lagt inn følgende sympatierklæring.

Sitat:

Det er livsfarlig å væra snill

Mei er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:04   #742
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Ja, men dette er Vågå AP, ikke Vågå som lokalsamfunn.

Nei, det er sant. Og jeg har ikke vært med på noe kollektivt Heng dem!!-roping heller, Men jeg har definitivt vært med på forskrekkelsen over hvordan jenta er blitt behandlet av mange øvrighetspersoner i lokialsamfunnet. Jeg ser forskjellen på rektor og inspektør og Vågå AP og MOrten Krogvold og hele Vågå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:04   #743
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Ja, men dette er Vågå AP, ikke Vågå som lokalsamfunn.

Men med 70% oppslutning i bygda, så er det jo ikke utenkelig at en betydelig andel stod bak dem i valget av ordfører. Voldsomme protester hadde nok blitt lagt merke til, siden saken allerede da var belyst i media.

Men jeg tror de fleste av oss har godt av en tankevekker når det gjelder overgripere. Det er alltid mye lettere å forholde seg til overgripere som er skumle fremmede med kun onde hensikter. At de gjerne ser ut, høres ut, og fremstår som ikke bare vanlige, men særdeles høyverdige borgere, det er en tanke jeg tror er fremmed for veldig mange.

Gammel 15-10-12, 15:08   #744
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt rart å tenke på det å vitne som å "vitne for" eller "vitne mot". Altså; jeg skjønner at det er ordene som brukes, men vitner skal vel ikke gjøre annet enn å si sannheten og dele sine observasjoner? Om disse er til fordel for den ene eller den andre endrer det vel ikke på at et vitne først og fremst beskriver egne observasjoner på forespørsel. Derfor synes jeg det er ganske uproblematisk at folk vitner "for" tiltalte og "mot" jenta osv. Det er retten som skal gjøre seg opp en mening. Ikke vitnene. (Ikke dermed sagt at retten må være kritisk i forhold til tolkninger, annenhåndsopplysninger osv. Noe rettsprosessen forsåvidt åpner for.)

Det er vel mye, mye verre å forhåndsprosedere i media da. Har man opplevd ordføreren som en redelig mann i de sammenhengene man har grunnlag for å uttale seg om, har møtt ordfører og jenta sammen uten å legge merke til noe påfallende så er det vel helt greit å svare ærlig på dette i retten? Det å bidra med egen puslespillbrikke i en rettsak uten å la seg styre av egen synsing (og heve seg over rettsprosessen?) ser jeg på som en plikt. Har man sett ordfører og jenta sammen uten å legge merke til noe spesielt, så har man sett ordfører og jenta sammen uten å legge merke til noe spesielt. Man er ikke nødvendigvis for ordføreren og mot jenta for det.

Slik jeg ser det burde egentlig alle parter forbeholdt sine forklaringer til avhør og rettsak. Eventuelt terapi. Jeg tror ordføreren sin mediestrategi har hatt motsatt virkning enn ønsket, fordi den har tydeliggjort så veldig hvilken maktubalanse det er mellom han og jenta. Folk flest liker ikke ubalanse og ønsker å rette opp i det. Fremgangsmåten i media har dessuten heller understreket hennes rolle som forsvarsløst offer og dermed hatt en helt annen effekt enn det han sannsynligvis ønsket. Han fremstår med den strategien rett og slett veldig narsissistisk.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 15-10-12 kl 15:33.
kie er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:08   #745
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

For å si det slik, jeg måtte flytte ut av Oslo, om enn ikke mer enn 20 minutter, for å se at menn i 18-20 åra fikk seg kjærester på sånn ca. 13 år. Det er veldig veldig sært altså, og helt uhørt der jeg vokste opp. Men omtrent samtlige av de jeg har snakket med dette om her vi bor, som selv er fra småsteder, sier at det ikke er helt uvanlig der de kommer fra.

Så nå lurer jeg på om noen kan utfylle, enten om det er helt galskap og feil, eller noe i nærheten av sannheten? Jeg synes fortsatt det er veldig ekkelt, men jeg er kanskje snerpete.

Det er veldig i vanlig i den byen der jeg vokste opp også. I den senere tid er det noen som har blitt straffeforfulgt, men det er unntaket og da har det vært de som er i tredveårene og har "kjærester" på 14-15. Det er på en måte akseptert og skjer helt åpent. :never moving back:

Gammel 15-10-12, 15:11   #746
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men jeg tror de fleste av oss har godt av en tankevekker når det gjelder overgripere. Det er alltid mye lettere å forholde seg til overgripere som er skumle fremmede med kun onde hensikter. At de gjerne ser ut, høres ut, og fremstår som ikke bare vanlige, men særdeles høyverdige borgere, det er en tanke jeg tror er fremmed for veldig mange.

Enig.

Man ser kanskje for seg at kriminielle ser ut på en bestem måte, men det gjør de jo ikke.

Éowyn er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:12   #747
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik, jeg måtte flytte ut av Oslo, om enn ikke mer enn 20 minutter, for å se at menn i 18-20 åra fikk seg kjærester på sånn ca. 13 år. Det er veldig veldig sært altså, og helt uhørt der jeg vokste opp. Men omtrent samtlige av de jeg har snakket med dette om her vi bor, som selv er fra småsteder, sier at det ikke er helt uvanlig der de kommer fra.

Så nå lurer jeg på om noen kan utfylle, enten om det er helt galskap og feil, eller noe i nærheten av sannheten? Jeg synes fortsatt det er veldig ekkelt, men jeg er kanskje snerpete.

Der jeg bodde på landet (tettsted i mjøsområdet med litt over 1000 innbyggere) så var dette også helt vanlig. Der jeg bodde i Oslo (indre by), så var det slik i et lite miljø, blant de minst ressursterke.

Og ja, jeg kan godt gå litt i meg selv i fordømming av Vågå som helhet, jeg ser det. Jeg er ikke spesielt begeistret for bygdesamfunn i Oppland, og det virker inn på følelsene mine.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:15   #748
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er veldig i vanlig i den byen der jeg vokste opp også. I den senere tid er det noen som har blitt straffeforfulgt, men det er unntaket og da har det vært de som er i tredveårene og har "kjærester" på 14-15. Det er på en måte akseptert og skjer helt åpent. :never moving back:

Dette var helt avsporing egentlig. Men jeg ble veldig sjokkert første gang jeg hørte at ei nabojente, som fylte 13 om en mnd. var sammen med en på nesten 20, uten at foreldrene så ut til å bry seg nevneverdig om det. Jaja, sånn er det jo på bygda fikk jeg høre.

Men nok om det, det trenger jo ikke være slik over alt, men jeg har fått det bekreftet endel ganger fra forskjellig hold. Jeg vokste opp i middelklasseforstad med innslag av litt mindre heldig stilte i Oslo, der hadde det blitt helt ramaskrik om dette hadde skjedd (13 og 20 åring).

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:15   #749
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Der jeg vokste opp også. Jeg vet om flere som hadde forhold til menn i 35-40 års alderen mens vi gikk på ungdomsskolen. Det var liksom noe alle visste om (også foreldrene til jentene), men med unntak av de svært få av oss på samme alder som synes det var ekkelt, var det ingen som reagerte. En av jentene fikk til og med barn som 15-åring, med en mann i slutten av 20-årene, da hadde hun vært gjennom flere aborter allerede. Det var liksom helt normalt.

Men jeg er usikker på om jeg tror dette er et bygdefenomen, for vi hadde venner i Oslo og jentene der hadde også betydelig eldre kjærester.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:25   #750
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og ja, jeg kan godt gå litt i meg selv i fordømming av Vågå som helhet, jeg ser det. Jeg er ikke spesielt begeistret for bygdesamfunn i Oppland, og det virker inn på følelsene mine.

Det kan vel sikkert jeg også.

Men det er virkelig vanskelig å ikke huske tilbake på oppvekst og hvordan 13, 14 år gamle jenter var "fritt vilt". Og det var alltid jenta som var "hore".

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:41   #751
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hvordan det er i Vågå, men jeg har vokst opp i drabantby og oppholdt meg mye på landet i helger og i ferier. Når det gjaldt festing, så var det som natt og dag. Hjemme så festet jeg stort sett med jevnaldrende, og folk fikk kjærester med maksimum to års aldersforskjell. På bygda deltok jeg på attenårsdagsfest når jeg var 13 (hjemme kjente jeg ingen attenåringer), ble kurtisert av betydelig eldre menn, og på bygdefestene deltok både voksne og barn. Med hjemmebrent i glasset alle mann. Jeg tenker at den type forskjell kan være med å gjøre noe med kulturen i forhold til grenser mellom voksne og barn.

Gammel 15-10-12, 15:45   #752
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har samme erfaringer som Irma. Første gang jeg var på bygdefest, var et stort sjokk - folk fra flere generasjoner ravet rundt og jenter var liksom kjæresteklare når de begynte å gå på fest, noe som egentlig var etter konfirmasjonen. jeg reagerte på på at gamliser og unge folk var på samme fest og på hvor fulle folk var.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:46   #753
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg kjem frå ei lita bygd og hadde kjæreste som var 18 år då eg var 13-14 år. Men det var ikkje allment akseptert med så stor aldersforskjell og mamma ville aldri tillatt det dersom ho hadde visst om det. Derfor traff eg han i skjul.
Det var veldig vanlig at jenter i 13 -14 års alderen hadde kjæreste som var 2-3 år eldre. Faktisk nesten meir vanlig enn å ha ein på samme alder. Men normalgrensa gjekk ca på 3 år. Dersom det blei 4-5 år blei det sett på som unormalt og det blei snakka om det.
Ei veninne av meg fekk kjæreste som var 25 år då ho sjølv var 15 år. Dette var såpass uakseptabelt at ikkje ei levande sjel måtte få vite om det. Ho brukte difor meg som skalkeskjul og sa til foreldra at ho var hos meg når ho eigentlig var hos han. Avtalen var at dersom foreldra ringte og spurte etter ho skulle eg seie at ho nettopp hadde gått og så skulle eg ringe til denne mannen og gi beskjed slik at ho kunne skynde seg heim. Eg hugsar at dette var ein veldig ubehagelig periode for meg og eg likte ikkje at ho hadde dette forholdet. Mange vil nok seie at dette også var overgrep på linje med det Øygard har gjort, men eg klarar ikkje heilt å sjå at det var det samme. Forholdet tok etterkvart slutt uten baluba og eg har snakka med veninna mi om dette fleire gangar i ettertid. Ho har aldri angra på forholdet og aldri sett på det som eit overgrep. Ho var ekstremt moden for alderen i tenåra og har stortsett kun hatt kjærestar som har vore eldre. No er ho 35 og gift med ein som er 50.

Men til tross for mine eigne erfaringar er eg i tvil om dette er eit reint bygdefenomen eller om det også foregår i byar.

Eg trur bil-lappen er ein viktig faktor som forklarar kvifor det skjer meir på bygda. I byar er det ikkje så viktig om ein har lappen eller ikkje, men på bygda er ein avhengig av å kunne køyre bil for å kunne komme seg rundt omkring. Det er difor litt ekstra status for ein 13 åring å ha kjæreste med bil.

Gammel 15-10-12, 15:48   #754
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Man trenger ikke gå så langt ut på bygda for å finnes miljøer der jenter tidlig i tenåra er fritt vilt og dessuten ansees som "horete", er jeg redd. I et miljø der jeg vanket (i en ikke altfor stor by i Vestfold) kan jeg navngi flere menn som er 20-30 år eldre enn meg som gikk sammen i flokk, holdt fast jenter midt i tenårene og klådde på bryster og mellom bena. Selv var jeg noen år mindre og slapp unna (det var ikke slik jeg så det den gangen, all oppmerksomhet var et gode ). Dette foregikk helt åpenlyst og uten at noen reagerte. Dette var i et miljø hvor det ofte er slik at det er mest unge jenter og voksne menn.

Disse mennene er menn som mine foreldre kjente eller visste hvem var. Jeg er ikke to sekunder i tvil om at hvis jeg hadde sagt noe hjemme eller til en lærer eller noe sånt hadde jeg ikke blitt trodd. For dette var jo flotte karer som var godt likt i byen.

Det er to grunner til at jeg ikke sa noe: 1) Jeg ville ikke blitt trodd og 2) jeg forsto ikke at det var galt (det var jo litt spennende). Kanskje skulle det stått i omvendt rekkefølge.

Sist redigert av banana : 15-10-12 kl 15:57.
banana er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:54   #755
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kjenner jo veldig mange folk fra forskjellige steder i Oslo hvert fall, og dette har vært en snakkis fordi jeg ble litt sjokka første gang jeg hørte om det nå i voksen alder. Og mest sjokka over hvor likegyldige folk rundt her jeg bor nå var til det.
Det var ikke utbredt eller vanlig på noe vis i de kretser jeg har vanket. Og jeg gikk jo på vgs i sentrum, og hadde venner fra hele byen, og var på fest på alle kanter. Jeg har aldri vært borte i det rett og slett.
Jeg har aldri vært prippen, eller en som ikke var på fest, tvert om. Så litt rart er det jo om det hadde vært vanlig å jeg aldri hadde sett det skje.

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:56   #756
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst 20 minutter utenfor Oslo, og det var IKKE vanlig der, nei. Antakelig ikke langt nok ut på bøgda. Her var vi såpass mange at de fleste kunne finne noe brukbart på omtrent samme alder, og ikke var avstandene store nok til at BIL ble tilstrekkelig forlokkende.

Jeg har også stusset over festkulturen i utkantstrøk, med flere generasjoner side om side (og man kunne starte når man var konfirmert). Dette kjenner jeg fra Hedmark.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 15:59   #757
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Rett skal være rett, vi bruker mer enn 20 minutter til sentrum herfra da.

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:08   #758
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg er oppvokst 20 minutter utenfor Oslo, og det var IKKE vanlig der, nei. Antakelig ikke langt nok ut på bøgda. Her var vi såpass mange at de fleste kunne finne noe brukbart på omtrent samme alder, og ikke var avstandene store nok til at BIL ble tilstrekkelig forlokkende.

Men man skal ikke lengere ut enn til der jeg "kommer fra", så var det ikke helt uvanlig. Det var flere av jentene på min alder som hadde kjærester som var både fem og ti år eldre på ungdomsskolen. Det var store fester med mye smuglersprit og alt fra syvendeklassinger (13-åringer) til godt voksne som deltok. Det var stor status på ungdomsskolen å ha en kjæreste med "lappen". Og det er flere av de jentene som jeg den gang så på som ganske "lette på tråden" og hvor jeg har skjønt at det ikke er helt utenkelig at det lå en del mer grums bak. Noe av det hørte man jo til og med om, uten å tenke så mye mer over det.

Mine foreldre godtok det aldri og den ene beileren jeg hadde som var ganske mye eldre enn meg ble kastet på dør av pappa og jeg fikk klar beskjed om at jeg rett og slett kunne glemme å forsøke å snike meg bak ryggen på dem og treffe fyren. Den gangen syns jeg han var urteit. Som voksen skjønner jeg ham veldig godt. (Og fyren skygget raskt banen, jeg hadde jo en skummel bamse av en pappa som morsket seg skikkelig opp.)

Men vi var jo ikke egentlig en del av bygda, sånn sett. Jeg har bare bodd der noen få år. Og som delvis utenforstående så vet jeg hvor utrolig kjipt bygdedyret kan være. Uten at de som er på innsiden kanskje egentlig skjønner det selv. Jeg tenker derfor at man skal være forsiktig med å dømme Vågå som bygd. Gi dem litt tid til å fordøye det som faktisk kommer frem i retten, så kan man etter hvert si noe om de har agert akseptabelt eller ikke når fakta har kommet på bordet.

At enkeltpersoner, herunder skoleinspektøren, har oppført seg på en måte som er fullstendig uakseptabel, er for øvrig en helt annen sak. Men det er enkeltindivider, og ikke "bygda".

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:08   #759
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg aner ikke hvordan det er i Vågå, men jeg har vokst opp i drabantby og oppholdt meg mye på landet i helger og i ferier. Når det gjaldt festing, så var det som natt og dag. Hjemme så festet jeg stort sett med jevnaldrende, og folk fikk kjærester med maksimum to års aldersforskjell. På bygda deltok jeg på attenårsdagsfest når jeg var 13 (hjemme kjente jeg ingen attenåringer), ble kurtisert av betydelig eldre menn, og på bygdefestene deltok både voksne og barn. Med hjemmebrent i glasset alle mann. Jeg tenker at den type forskjell kan være med å gjøre noe med kulturen i forhold til grenser mellom voksne og barn.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har samme erfaringer som Irma. Første gang jeg var på bygdefest, var et stort sjokk - folk fra flere generasjoner ravet rundt og jenter var liksom kjæresteklare når de begynte å gå på fest, noe som egentlig var etter konfirmasjonen. jeg reagerte på på at gamliser og unge folk var på samme fest og på hvor fulle folk var.

Jeg er også oppvokst på bygda, og har vært på mange fester med «alle» generesjoner, men har ikke de erfaringene i det hele tatt.

Heller stikk motsatt tenker jeg, for på slike fester der «alle» er blir jo alt ganske synlig? Så alle oppførte seg vel generelt kanskje nesten bedre enn de ville gjort der var ikke like tett.

Jeg opplevde mye mer rølp og fjas på de rene ungdomsfestene, enn på de festene der det var flere generasjoner. Men jeg vil tro det kan være forskjellig fra bygd til bygd altså. Dette er ikke så langt utti huttiheita heller, men det er liksom ikke helt sånn at i bygda = mange voksne menn med yngre jenter å tjafse på når de er på fest. Eller velding unge kjærester.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:12   #760
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men man skal ikke lengere ut enn til der jeg kommer fra, så var det ikke helt uvanlig. Det var flere av jentene på min alder som hadde kjærester som var både fem og ti år eldre på ungdomsskolen.

Det forundrer meg ikke, nei. Kusina mi har jobba noen år som lærer på ungdomsskolen i ditt gamle "nabolag", og beskriver en situasjon og et miljø som er ganske for meg (og som stemmer overens med fortellingene til min eks, selv så mange år etterpå.)

Bluen er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.