Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 16:14   #761
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg er oppvokst 20 minutter utenfor Oslo, og det var IKKE vanlig der, nei. Antakelig ikke langt nok ut på bøgda. Her var vi såpass mange at de fleste kunne finne noe brukbart på omtrent samme alder, og ikke var avstandene store nok til at BIL ble tilstrekkelig forlokkende.

Jeg har også stusset over festkulturen i utkantstrøk, med flere generasjoner side om side (og man kunne starte når man var konfirmert). Dette kjenner jeg fra Hedmark.

Jeg har vokst opp i en småby, der var det ikke vanlig med generasjonsfester. Vi festet med jevngamle ungdommer, og det var helst de vi ble kjærester med også. Jeg husker ei i klasse hadde kjæreste som var 20 da hun var 15. Det var sjokkerende for oss andre.

Men da jeg kjørte 20 minutter ut på bygda traff jeg på generasjonsfestene. Jeg likte ikke å se stup fulle voksne, så da dro jeg ikke på slike fester noe mer.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:14   #762
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det forundrer meg ikke, nei. Kusina mi har jobba noen år som lærer på ungdomsskolen i ditt gamle "nabolag", og beskriver en situasjon og et miljø som er ganske for meg (og som stemmer overens med fortellingene til min eks, selv så mange år etterpå.)

Det kan jeg levende tenke meg. Jeg ville aldri flyttet tilbake eller latt barn vokse opp der... Det kan jo hende det er blitt bedre, men jeg er jammen ikke så sikker.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:15   #763
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Men da jeg kjørte 20 minutter ut på bygda traff jeg på generasjonsfestene. Jeg likte ikke å se stup fulle voksne, så da dro jeg ikke på slike fester noe mer.

Jepp, det er utkantstrøkene jeg har (begrenset) kjennskap til.

Bluen er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:18   #764
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og ja, jeg kan godt gå litt i meg selv i fordømming av Vågå som helhet, jeg ser det. Jeg er ikke spesielt begeistret for bygdesamfunn i Oppland, og det virker inn på følelsene mine.

Hvorfor akkurat Oppland?

Og nei, det var ikke vanlig med stor aldersforskjell mellom kjærester der jeg vokste opp i Oslo øst heller.

Gammel 15-10-12, 16:20   #765
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, og vi er redde for hva ungdommen kan finne på nå, for alt var jo så mye bedre i gode gamle dager.
Ikke så mye nytt å melde tenker jeg, men dette fenomenet har jeg altså vært forskånet for. Vi hadde en episode, men der var det politianmeldelse og hele pakka, og litt omvendt: 15 år gammel gutt og 25 år gammel dame. Men det er eneste episoden jeg har hørt om i oppveksten av dette slaget.

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:20   #766
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dersom det er tidsavstand frå Oslo som er målestokk stemmer i alle fall mi erfaring dårlig inn i bildet av at det er så vanlig med eldre kjærestar på bygda. Eg voks opp ein stad som er timesvis frå både Oslo, Bergen og Stavanger. Det vanlege var at jenta var 1-2 yngre enn guten. Det var stas om han hadde lappen ja, så statusen steig veldig for gutane når dei blei 18. Det var litt sjokkerande når veninna mi på 15 år blei saman med ein som var 18. Før ein var 16, så holdt ein seg helst med dei på same alder.

Eg tvilar på at dette er spesielt mykje meir vanlig på bygdene, truleg finst det store lokale forskjellar. Ergo er folk på bygdene like ulike kvarandre som folk i byane.

Gammel 15-10-12, 16:29   #767
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsomt, så ble det nok en "disse" bygda tråd.

Som utflyttet fra beste vestkant til tjukkeste bondelandet vet jeg svært godt hvor jeg foretrekker at ungene mine debuterer på fest. Og det er på bygdefest der det er voksne til stede. Og også voksne edrue vakter, som sannsynligvis kjenner både ungen og foreldrene.

Jeg har ikke vært ungdom her jeg bor nå og vet lite om hvordan det er der, men ludder beskrivelsen av unge jenter og gamliskjærester levde i beste velgående på beste vest tidlig på 90 tallet iallefall.
Og vi drakk fra vi var 12, dog ikke hjemmebrendt, vi stjal 1000kroners whiskey av foreldrene våre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:30   #768
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om forskjell på bygd og by - Øygards kone sier om Skypemeldingene:

"Samtidig må man være forsiktig med å ta ut ord og hvordan man bruker det. Ord og uttrykk i et bygdemiljø kan være direkte provoserende i et bymiljø, sier hun."

Jeg nekter å tro at dette er bygdesjargong. Men noe må hun vel klamre seg til, hvis hun nå virkelig fortsetter å tro på mannen sin etter dette.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:31   #769
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hvorfor akkurat Oppland?

Fordi jeg har negative erfaringer derifra.

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Dersom det er tidsavstand frå Oslo som er målestokk stemmer i alle fall mi erfaring dårlig inn i bildet av at det er så vanlig med eldre kjærestar på bygda.

Jeg tror ikke avstand fra Oslo er målestokken (grunnen til at det virker sånn er vel fordi de fleste som har svart er fra østlandet), men fra en relativt stor by.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Eg tvilar på at dette er spesielt mykje meir vanlig på bygdene, truleg finst det store lokale forskjellar. Ergo er folk på bygdene like ulike kvarandre som folk i byane.

Jeg er ikke enig, verken i første eller siste utsagn.

Jeg tror det vanligere på bygda fordi det er større avstander, dermed er det et poeng å ha tilgang på bil. Jentene vil ha kjæreste med bil, og guttene bruker bil som brekkstang. I tillegg er det mindre miljøer, og dermed flere fester med folk fra ulike samfunnslag og aldersgrupper.

Som jeg skrev over, så var eldre kjærester vanlig kun blant en gruppe på min ungdomskole i Oslo, og det var de fra svært ressursvake hjem. Vi andre holdt oss til samme aldersgruppe, pluss/minus et par år.

Min erfaring er at bygda er mer homogen enn byene, fordi de som ikke passer inn flytter derifra.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:33   #770
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og vi drakk fra vi var 12, dog ikke hjemmebrendt, vi stjal 1000kroners whiskey av foreldrene våre.

Ja, dette er nok slik de fleste på Oslo vest har oppvokst ja.

Tror du bør merke deg at det vi diskuterer nå er et fenomen, ikke som i at alle som bor en viss plass er slik eller slik, men at fenomenet er mer vanlig på noen steder enn på andre. Ikke by mot bygd, det er da nok av dårlige ting i byene også om vi skal gå inn på det, men nå var det voksne menn vs. svært unge damer vi diskuterte. Ingen har sagt det ikke forekommer i byen, men det er færre som kanskje har opplevd det der, eller følt behovet der. (Bil argumentet blandt annet)
Penger kan jo også være en issue, ettersom dere måtte ha drikke til 1000 kr flaska mener jeg.

Sist redigert av emm : 15-10-12 kl 16:39.
emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:35   #771
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tar jo fru Øygard frem forskjellen mellom by og land for å forklare hvorfor det som ble sagt under skypingen ikke er så ille, så det er ikke bare oss FP'ere som er opptatt av forskjellen mellom bygd og by i dag.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:36   #772
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig gjelder det ikke alle bygder. Men dette er historier jeg kjenner igjen fra mange av de jeg kjenner som kommer fra mindre Østlandsbygder. Da tenker jeg Hedmark, Oppland, Buskerud, Østfold og Akershus. Selvfølgelig er det ikke slik alle steder. Men jeg tror det er vanligere med blandafester på bygda enn i byer. Og jeg foretrekker faktisk at mine barn fester med sine egne jevnaldrene, med edru foreldre i kulissen som passer på, enn at de er på samme fest som foreldrene og foreldrenes single venner. For å sette det litt på spissen.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:38   #773
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ja, dette er nok slik de fleste på Oslo vest har oppvokst ja.

Hvorfor er min erfaring mindre verd enn andres?
Dette er snakk om barn av ressursterke hjem, og ikke mindretallet, men flertallet, der jeg vokste opp.

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:38   #774
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Dersom det er tidsavstand frå Oslo som er målestokk stemmer i alle fall mi erfaring dårlig inn i bildet av at det er så vanlig med eldre kjærestar på bygda. Eg voks opp ein stad som er timesvis frå både Oslo, Bergen og Stavanger. Det vanlege var at jenta var 1-2 yngre enn guten. Det var stas om han hadde lappen ja, så statusen steig veldig for gutane når dei blei 18. Det var litt sjokkerande når veninna mi på 15 år blei saman med ein som var 18. Før ein var 16, så holdt ein seg helst med dei på same alder.

Sånn var det der jeg vokste opp også.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:41   #775
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa, det er ikke å "disse bygda" å fortelle om sine erfaringer. På samme måte som du forteller om dine erfaringer fra Oslo vest.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:41   #776
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Å prøve å tale FP imot når det kommer til dissing av bygdenorge er håpløst.
Selvfølgelig er vi forfyllede svin som tafser på jentunger så snart annledningen byr seg og om noen oppdager det, er jenta ei hore....

:gir opp:

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:42   #777
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Hvorfor er min erfaring mindre verd enn andres?
Dette er snakk om barn av ressursterke hjem, og ikke mindretallet, men flertallet, der jeg vokste opp.

Din erfaring er like mye verdt den. Men det er jo ikke slik at vi andre ikke kjenner folk fra meget velstående hjem heller, eller er fra et. Det du forteller om er ikke min erfaring, selv om jeg vet at drikking og dyr drikke forekom i enkelte kretser der jeg kommer fra også, så var det dog ikke i combo med gamle menn, ei heller fra 12 års alder. Dette er ikke en konkurranse.

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:42   #778
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg vaks opp i et fiskevær og selv der ville sjargongen til den avdanka ordføreren blitt sett på som seksuell. Å skylde på at man er fra bygda synes jeg er tåpelig, det er ikke mer naturlig å snakke gris der en ellers. Klart de kanskje ikke legger like mye i mellom som på beste vestkant, men grisprat er grisprat.

Einhyrningur er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:43   #779
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er vi forfyllede svin som tafser på jentunger så snart annledningen byr seg og om noen oppdager det, er jenta ei hore....

Dette var ikke spesielt konstruktivt.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:43   #780
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Her er det jo du som generaliserer, mer enn noen andre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.