Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er så sint (terrorangrepene)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-11, 09:43   #21
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)

Enig med smilefjes. Jeg har ikke hørt noen av de som har stått midt oppe i det som har hendt, ønske han død. De kan kanskje tenke det, men de klarer å holde det unna journalistene. Imponerende, synes jeg.

Jeg synes dessuten det ville være trist om handlingene til denne ekstreme mannen får oss til å endre lovverk, straffenivå osv. Det vil være en seier for han. Jeg mener vi skal bruke det systemet vi har, og hvis det innebærer at han slipper ut om 20 år, kan vi møte han i fengselsporten med all den godhet som Norge har vært preget av de siste dagene. Hvis han har blitt rehabilitert, er det det han trenger. Hvis han ikke har endret seg, men har klart å lure seg ut likevel, vil det vise at han har tapt og aldri vil nå målet sitt.

Gammel 31-07-11, 09:45   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Et fengselsår er på 9 måneder, så med mindre han blir dømt til forvaring, vil han være ute etter i underkant av 16 år ved maksimumsstraff.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 09:53   #23
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mens forvaring innebærer at han kan bli sittende i 20 år. Minst.

Gammel 31-07-11, 10:12   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Enig. Jeg tør ta den enda lenger- for meg må han gjerne bli kverket nå med en gang.

Det ønsker ikke jeg. Jeg vil at politiet skal få mest mulig ut av ham, om hvem han kan ha samarbeidet med, meningsfeller osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 10:28   #25
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot dødsstraff, og mener ABB skal sitte lenge, lenge bak murene. Om han rehabiliteres tror jeg neppe, men man kan jo inderlig håpe.

Derimot: Hadde jeg personlig vært på Utøya, sett massakren foran meg, og hatt mulighet til det; jeg hadde drept ham tvert. Tror jeg. For jeg tror jeg har et beskyttelsesinstinkt, et løvemammahjerte, som ville slått ut i full blomst i en slik situasjon.
Akkurat som jeg tror jeg ville handlet instinktivt dersom mine barn hadde stått i fare eller blitt forulempet av en voldelig person.

Jeg presiserer: Dette dersom jeg hadde hatt mulighet.

Gammel 31-07-11, 10:39   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Men tror dere ikke han får forvaring da? Samfunnet må beskyttes fra han osv? Jeg er også redd for at han juger på seg anger og rehabilitering og slippes fri, for så å gjøre noe lignende igjen.

Samtidig KAN det jo også hende at han begynner å angre etter en 10-20 år da. Leste akkurat intervju med en nynazist som hadde endret helt kurs. Men så hadde ikke han drept 79 mennesker og skadd mange flere da.

Gammel 31-07-11, 10:40   #27
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg er imot dødsstraff, og mener ABB skal sitte lenge, lenge bak murene. Om han rehabiliteres tror jeg neppe, men man kan jo inderlig håpe.

Derimot: Hadde jeg personlig vært på Utøya, sett massakren foran meg, og hatt mulighet til det; jeg hadde drept ham tvert. Tror jeg. For jeg tror jeg har et beskyttelsesinstinkt, et løvemammahjerte, som ville slått ut i full blomst i en slik situasjon.
Akkurat som jeg tror jeg ville handlet instinktivt dersom mine barn hadde stått i fare eller blitt forulempet av en voldelig person.

Jeg presiserer: Dette dersom jeg hadde hatt mulighet.

Alle de som var der hadde vel drept han om de hadde mulighet. Det er jo nødverge.

Gammel 31-07-11, 10:43   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg har tro på rettsystemet - jeg har ikke tenkt så veldig mye på ABB i denne saken, selv om jeg tar meg i å tenke på hva som får han til å gjøre noe så fryktelig. Han er jo forstyrret og jeg vil jo tro at han får behandling - og selv om han selv (enn så lenge) i sitt lille og forstyrrede sinn tror han er psykisk sterk og overmenneske, så vil jeg tro at han etter åresvis i fengsel - med det hatet som der vil være rettet mot han, kanskje vil se seg selv på en annen måte.

Kan man få straff som først er fengsel, så behandling - (evt motsatt - behandling - så fengsel), mon tro?

Gammel 31-07-11, 10:45   #29
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han kan jo i realiteten få forvaring for regjeringskvartalet OG forvaring for utøya - kan det bli en samlestraff som er lengre av det?

Gammel 31-07-11, 10:46   #30
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Derimot: Hadde jeg personlig vært på Utøya, sett massakren foran meg, og hatt mulighet til det; jeg hadde drept ham tvert.

Man skal være svært pasifistisk for å ikke være villig til å drepe noen for å unngå at andre blir drept. Jeg har gjentatte ganger ønsket at det helikopteret som tok det fryktelige bildet av ABB i vannkanten, omringet av døde kropper, bare kunne ha sneiet borti ABB og tilfeldigvis kappet hodet av ham eller noe lignende. Men det ville vært for å hindre flere dødsfall.

Han kan ikke drepe flere i den situasjonen han er i nå. Da har jeg virkelig ikke lyst til å få blod på hendene. Jeg, og Norge som nasjon, er bedre enn som så. Jeg vil bli utrolig skuffet om en politimann "lot følelsene ta overhånd" og drepte ABB.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 10:48   #31
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Alle de som var der hadde vel drept han om de hadde mulighet. Det er jo nødverge.

Joda, det er så. Men jeg tror også jeg hadde kunnet gjøre det etter at han var blitt avvæpnet og lagt i håndjern av politiet. Før jeg hadde fått samlet meg og innsett hvor mye bedre det er at han soner straffen enn å slippe unna med døden.

Gammel 31-07-11, 11:10   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Et fengselsår er på 9 måneder, så med mindre han blir dømt til forvaring, vil han være ute etter i underkant av 16 år ved maksimumsstraff.

Mamma sier bestandig 8?
At et fengselsår er 8 mnd. Og det er ikke til å begripe, at 21 år bare er 14 egentlige år. Jeg trodde det var "ved god oppførsel slipper man ut etter 2/3 straff", men mamma fremholder at det er meget mulig men at uansett er et fengselsår bare 8 måneder? Eller ni da?

(mannen googlet frem at begrepet med fengselsår er fjernet og erstattet med muligheten for å slippe ut etter 2/3, men det var en wikipediakilde.)

Jeg er ikke tilhenger av dødsstraff, og ville ikke likt om en politimann lot følelsene ta overhånd, det ville ødelegge alt det vi kjemper for når vi går i rosetog og viser fellesskap, samhold og kjærlighet.

Men av hensyn til sikkerheten til det norske folk, håper jeg han blir sittende bak lås og slå resten av sitt liv. Det slipper slemme folk ut av fengselet jevnlig, greit nok, men denne karen her vil jeg helst ikke ha ute likevel.

Gammel 31-07-11, 12:28   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er 9 måneder. Det var 8 frem til 1900.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 12:33   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Normalt avkortes fengselsåret, men det må ikke. Greven satt nesten hele perioden.

Forøvrig skal man ikke være så sikker på hva man ville gjort om man var der. Det er den ene tingen jeg hardnakket vil si i denne saken at kun de som faktisk var der vet noe om.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:33   #35
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det HAR en betydning om han får fengselsstraff eller forvaring.

Det er sikkert rettstekniske finurligheter som spiller inn her, men for meg spiller det ingen rolle hva det heter, så lenge det betyr at han ikke slipper ut igjen.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Medmindre dette er en prinsipiell holdning for dødsstraff så forventer jeg at slike hatdrevne holdninger tøyles.

Du forventer? Du har da ingenting med å forvente noe som helst av de andre som ytrer sine meninger når det gjelder hva de skal mene. Hvis du vil være på et forum der du kan diktere andres tanker og holdninger får du starte ditt eget.

Forøvrig skal man ikke være så sikker på hva man ville gjort om man var der. Det er den ene tingen jeg hardnakket vil si i denne saken at kun de som faktisk var der vet noe om.

Du kan i hvert fall ikke si noe sikkert om hva alle andre ville gjort hvis de var der. Det måtte jo i så fall bety at du kjenner dem alle bedre enn de kjenner seg selv og det gjør du vel strengt tatt ikke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:39   #36
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Et fengselsår er ikke kortere enn vanlige år. Reglene er strammet inn, det er ingen automatikk i at man slippes ut raskere tross god oppførsel. Hver sak vurderes individuelt. Denne saken her er uhyre spesiell og ingen her vet hva som vil skje når soningen nærmer seg slutten.

Gammel 31-07-11, 13:57   #37
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er prinsipielt imot dødsstraff, men jeg håper samfunnet kan bli beskyttet mot ham i lang, lang tid. Jeg føler ikke sinne eller hat, bare en dyp sorg over alle som mistet livet og de som måtte gjennom disse fryktelige hendelsene på Utøya.

Gammel 31-07-11, 13:59   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er sikkert rettstekniske finurligheter som spiller inn her, men for meg spiller det ingen rolle hva det heter, så lenge det betyr at han ikke slipper ut igjen.

Du forventer? Du har da ingenting med å forvente noe som helst av de andre som ytrer sine meninger når det gjelder hva de skal mene. Hvis du vil være på et forum der du kan diktere andres tanker og holdninger får du starte ditt eget.

Du kan i hvert fall ikke si noe sikkert om hva alle andre ville gjort hvis de var der. Det måtte jo i så fall bety at du kjenner dem alle bedre enn de kjenner seg selv og det gjør du vel strengt tatt ikke.

Jeg kan ikke ha forventninger til FP? Neivel. Watch me.
Det er en gradsforskjell mellom å forvente og å diktere. Du finner nok ut av den om du tenker over det.

Jeg kan si sikkert at det er situasjoner der man ikke skal si bombastisk uten erfaring hva man vil gjøre dersom de inntreffer. Ergo kan jeg virkelig og i høyeste grad si at man skal være forsiktig med å vite hva man kommer til å gjøre før man faktisk har vært der.

Bakgrunn for dette er å ha stått i en situasjon der livet mitt var i høy fare selv og se at jeg ikke greide å forsvare meg enda så gjerne jeg ville og trodde på forhånd at jeg skulle det.

Takk for smileyen, jeg skjønner at jeg virkelig fortjente den.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:01   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rødPrikkekommerntar fra Nenne:

Du foventer? Hvorfor i all verden skal du sette premissene for andres uttalelser? Du har da ikke mer du skal ha sagt her enn oen andre brukere.

Svar:
Jeg kan forvente en hel masse fra folk. Jeg kan forvente at man ikke skaper lynsjestemning for eksempel. Det står ikke et eneste sted at jeg påberoper meg retten til å tillegges større vekt enn noen som helst. Det står JEG forventer. Ikke samfunnet, ikke Stoltenberg, ikke Nenne, ikke administrasjonen - jeg. Jeg kan ha forventninger som alle andre.

Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 14:09   #40
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke ha forventninger til FP? Neivel. Watch me.
Det er en gradsforskjell mellom å forvente og å diktere. Du finner nok ut av den om du tenker over det.

Les den setningen jeg siterte en gang til, eller femti om du behøver, og fortell meg at dette ikke var ment som diktat av hva du finner å være akseptabelt og ikke. Det var en så ovenfra og ned måte å uttale seg på at det likner ingenting.

Hadde det vært en oppriktig forventning om at debatten skulle holdes på et høyt nivå, ville en helt annen form på budskapet kunne ha fått frem meningen din. Nå kan det ikke leses som annet enn at du vil diktere andres meninger og holdninger og det har du ingenting med.

Og bare for å ha det klart: Jeg forventer ikke at du skal vise noen form for selvinnsikt her, hverken i betydningen jeg håper eller jeg dikterer.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.