|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
This is normal!
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Enig med smilefjes. Jeg har ikke hørt noen av de som har stått midt oppe i det som har hendt, ønske han død. De kan kanskje tenke det, men de klarer å holde det unna journalistene. Imponerende, synes jeg.
|
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Et fengselsår er på 9 måneder, så med mindre han blir dømt til forvaring, vil han være ute etter i underkant av 16 år ved maksimumsstraff. |
|
|
|
#23 |
|
This is normal!
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Mens forvaring innebærer at han kan bli sittende i 20 år. Minst.
|
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)
Det ønsker ikke jeg. Jeg vil at politiet skal få mest mulig ut av ham, om hvem han kan ha samarbeidet med, meningsfeller osv.
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg er imot dødsstraff, og mener ABB skal sitte lenge, lenge bak murene. Om han rehabiliteres tror jeg neppe, men man kan jo inderlig håpe.
|
|
|
#26 |
|
Skal rømme
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Men tror dere ikke han får forvaring da? Samfunnet må beskyttes fra han osv? Jeg er også redd for at han juger på seg anger og rehabilitering og slippes fri, for så å gjøre noe lignende igjen.
|
|
|
#27 |
|
Skal rømme
|
Alle de som var der hadde vel drept han om de hadde mulighet. Det er jo nødverge.
|
|
|
#28 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg kjenner at jeg har tro på rettsystemet - jeg har ikke tenkt så veldig mye på ABB i denne saken, selv om jeg tar meg i å tenke på hva som får han til å gjøre noe så fryktelig. Han er jo forstyrret og jeg vil jo tro at han får behandling - og selv om han selv (enn så lenge) i sitt lille og forstyrrede sinn tror han er psykisk sterk og overmenneske, så vil jeg tro at han etter åresvis i fengsel - med det hatet som der vil være rettet mot han, kanskje vil se seg selv på en annen måte.
|
|
|
#29 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Han kan jo i realiteten få forvaring for regjeringskvartalet OG forvaring for utøya - kan det bli en samlestraff som er lengre av det?
|
|
|
#30 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man skal være svært pasifistisk for å ikke være villig til å drepe noen for å unngå at andre blir drept. Jeg har gjentatte ganger ønsket at det helikopteret som tok det fryktelige bildet av ABB i vannkanten, omringet av døde kropper, bare kunne ha sneiet borti ABB og tilfeldigvis kappet hodet av ham eller noe lignende. Men det ville vært for å hindre flere dødsfall.
|
|
|
#31 |
|
|
Joda, det er så. Men jeg tror også jeg hadde kunnet gjøre det etter at han var blitt avvæpnet og lagt i håndjern av politiet. Før jeg hadde fått samlet meg og innsett hvor mye bedre det er at han soner straffen enn å slippe unna med døden.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Mamma sier bestandig 8?
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Det er 9 måneder. Det var 8 frem til 1900. |
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Normalt avkortes fengselsåret, men det må ikke. Greven satt nesten hele perioden. |
|
|
|
#35 |
|
Introvert optimist
|
Det er sikkert rettstekniske finurligheter som spiller inn her, men for meg spiller det ingen rolle hva det heter, så lenge det betyr at han ikke slipper ut igjen.
Du forventer? Du har da ingenting med å forvente noe som helst av de andre som ytrer sine meninger når det gjelder hva de skal mene. Hvis du vil være på et forum der du kan diktere andres tanker og holdninger får du starte ditt eget.
Du kan i hvert fall ikke si noe sikkert om hva alle andre ville gjort hvis de var der. Det måtte jo i så fall bety at du kjenner dem alle bedre enn de kjenner seg selv og det gjør du vel strengt tatt ikke.
|
|
|
#36 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Et fengselsår er ikke kortere enn vanlige år. Reglene er strammet inn, det er ingen automatikk i at man slippes ut raskere tross god oppførsel. Hver sak vurderes individuelt. Denne saken her er uhyre spesiell og ingen her vet hva som vil skje når soningen nærmer seg slutten.
|
|
|
#37 |
|
både her og der
|
Sv: Jeg er så sint (terrorangrepene)Jeg er prinsipielt imot dødsstraff, men jeg håper samfunnet kan bli beskyttet mot ham i lang, lang tid. Jeg føler ikke sinne eller hat, bare en dyp sorg over alle som mistet livet og de som måtte gjennom disse fryktelige hendelsene på Utøya.
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Svar: |
|
|
|
#40 |
|
Introvert optimist
|
Les den setningen jeg siterte en gang til, eller femti om du behøver, og fortell meg at dette ikke var ment som diktat av hva du finner å være akseptabelt og ikke. Det var en så ovenfra og ned måte å uttale seg på at det likner ingenting.
|
![]() |
|
|