Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 21:13   #201
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så å innføre restriksjoner i 2007 vil du tro har samme virkning som å innføre en restriksjon på alkohol i 1917? Alkoholvanene og alkoholkulturen i Norge har forandret seg en god del på de årene.

Antakeligvis finnes det ikke et land i Europa med så mye smugling av brennevin og produksjon av hjemmebrenning som i Norge. Grunnene til dette er først og fremst at prisene på alkohol er litt for høye i Norge, samt at tilgangen (i enkelte strøk) begrenser seg til et pol kanskje titalls mil unna der man bor.

Vil vi ha mer ukontrollerbar smugling av sprit fra steder vi ikke vet noe om? Solgt i 10-liters plastikkdunker som like gjerne kan være metanol som alkohol, med dertil forgiftning og død?

Vil vi ha mer smuglersprit fra utlandet via kriminelle nettverk og organisasjoner som ikke bare smugler sprit, men gjerne tyvgods, sigaretter og annet også?

Bør ikke målet være at man skal få et normalt forhold til omgang med alkohol uten gjemsel og snusk?

Hva er det som gjør at folk tror at vi kommer til "å ta av fullstendig" dersom det f.eks. blir salg av vin i butikkene, og at nordmenn kommer til å drikke seg fra sans, hus og samling?

Hva babler du om i kveld, du da?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:27   #202
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Min datter på 16 1/2 år har lest en del av denne diskusjonen og hun sier at hun ikke fatter at voksne mennesker og spesielt de som har barn kan synes det er greit med hasj.

Men det er da vel ingen som sier at det er greit med hasj? De som er så dumme og spenningssøkende at de vil bruke hasj, får da uansett tak i det, selv om det ikke kan kjøpes i kontrollerbare former? Hasj er overalt i dag. Hvem som helst kan når som helst kjøpe det hvor som helst. Ingen har kontroll på hvor mye og hvor det er mest/verst, fordi alt er hemmelig og forbudt og straffbart.

Men ingenting tyder på at det blir mindre narkotikabruk og mindre misbruk. Tvert i mot. Til tross for økt kunnskap om bruken og konsekvensene ved misbruk, så har etterspørselen etter narkotika bare økt, nye og farligere stoffer dukker stadig opp, og narkotika har blitt billig i forhold til tidligere.

I Nederland tenker myndighetene annerledes: Dersom et problem har vist seg umulig å løse, er det ikke da bedre å tillate noe av det i kontrollerbare former fremfor å lage et lovverk som resulterer i dårligere resultater samfunnsmessig.

Gammel 10-03-07, 21:28   #203
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, hun er ikke det.

Nei, det var det jeg trodde. Derfor fatter jeg ikke hvorfor du blir blandet inn i spritsmugling og div.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:32   #204
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Nei, det var det jeg trodde. Derfor fatter jeg ikke hvorfor du blir blandet inn i spritsmugling og div.

Ikke jeg heller. I innlegg 176 kommer jeg med en påstand til de som blander alkohol på banen.

Gammel 10-03-07, 21:35   #205
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Skremmern er vel ikke for at det skal bli forbudt med alkohol?

OK, greit! Jeg har rettet opp innlegget mitt slik at quoten fra Skremmern ikke er der lenger. Fornøyde?

Gammel 10-03-07, 21:36   #206
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

OK, greit! Jeg har rettet opp innlegget mitt slik at quoten fra Skremmern ikke er der lenger. Fornøyde?

Nei.

Gammel 10-03-07, 21:42   #207
Elin

Elin sin avatar

Standard

Dere som er for legalisering av hasj - hva synes dere om røykeloven? Er ikke litt av poenget med den nettopp signaleffekten? Hvorfor så ivrig etter å tillate nok et rusmiddel, når vi i samme øyeblikk sloss for å kvitte oss med et annet?

Røykeloven synes jeg er glimrende. Det hører ikke noe sted hjemme at folk skal utsettes for ufrivillig omgang med sigaretter. Før hadde man ikke noe valg, man måtte ta hensyn til røykeren og holde ut med at disse nikotinslavene helt fritt kunne og sitte og dampe sammen med en ikkerøyker.
De som røyker hasj, røyker også sigaretter, eller for å si det på en annen måte, er man ikke-røyker, så røyker man heller ikke hasj.
Dersom hasj blir tillat i kontrollerbare former, så vil det selges etter en modell som vil være omtrent som i Nederland vil jeg tro, og det betyr at dersom man ikke har lyst til å sitte i hasjrøyk-os, så besøker man heller ikke på Coffee-shops.

Gammel 10-03-07, 21:43   #208
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Men det er da vel ingen som sier at det er greit med hasj?

Jeg burde heller ha skrevet at hun var sjokkert over at det var noen voksne foreldre som ville legalisere hasj,

Gammel 10-03-07, 21:51   #209
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke vi får bukt med narkotika problemet ved å kriminalisere brukerne i allefall.

Å få fjernet en enorm illegal økonomi som også brukes til å finansiere mye dritt, krig , prostitusjon terror etc. hadde jeg syntes vært riktig så fint...

Har alldri møtt en pucher som var for legalisering.

Dette betyr ikke at jeg er for legalisering av salg, men å tenke i en litt annen retning en vi gjør nå for nå er vi i trøbbel.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 22:12   #210
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Har alldri møtt en pucher som var for legalisering.

Det er vel forsåvidt ikke helt merkelig at en pusher er i mot legalisering, for det vil jo føre til lavere inntekter for han... samt at ble det legalisering i kontrollerbare former, så blir han arbeidsløs.

Gammel 10-03-07, 22:13   #211
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

esme: Da anbefaler jeg deg å ta en titt inne på Rusmiddeletaten sine sider, Norge har heller aldri hatt et totalforbud, så nå vet du det. Men i 1917 og 1918 fikk en bare kjøpt vanlig vin (rødvin og hvitvin) og lettøl. Senere kom først sterkere øl tilbake, så sterkvin og til slutt brennevin. Da restriksjonene var strengest, gikk skadene sterkt tilbake.

Det skal jeg gjøre! Ikke så lett å finne ordentlig informasjon synes jeg.

Gammel 10-03-07, 22:14   #212
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er vel forsåvidt ikke helt merkelig at en pusher er i mot legalisering, for det vil jo føre til lavere inntekter for han... samt at ble det legalisering i kontrollerbare former, så blir han arbeidsløs.

Ja, særlig.

Gammel 10-03-07, 22:17   #213
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig bør ikke hasj legaliseres. Argumentet om at det er like farlig med alkohol holder ikke, - og - blir ikke + i denne sammenhengen.

Hasj i seg selv fører ikke til sterkere stoffer. Rent fysisk er ikke hasj vanedannende, men psykisk er det det så absolutt.
Det er mye misoppfatninger her inne, men jeg orker ikke kommentere dem alle.

Sitron: Jeg har også hørt dette at nikotin er vanskligere å slutte med enn heroin, men har aldri sett noen rapporter på det. Har du noen og linke til?
Jeg har sluttet med både nikotin og hasj, og har vanskelig for å forstå at heroin skulle vært lettere. Så hardt var det faktisk ikke å slutte.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 22:23   #214
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes, for jeg har ikke funnet noen gode dokumenterte svar på disse spørsmålene:

*Vil en legalisering føre til mindre kriminalitet?
*Vil en legalisering føre til økt forbruk?

Gammel 10-03-07, 22:26   #215
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hasj i seg selv fører ikke til sterkere stoffer. Rent fysisk er ikke hasj vanedannende, men psykisk er det det så absolutt.

... Som sigaretter da med andre ord?

Gammel 10-03-07, 22:46   #216
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

... Som sigaretter da med andre ord?

Sigaretter er da fysisk vanedannende.

Gammel 10-03-07, 23:33   #217
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Sigaretter er da fysisk vanedannende.

og psykisk.

Gammel 10-03-07, 23:53   #218
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Standard

og psykisk.

Ja selvfølgelig. Hva vil du frem til egentlig?

Gammel 11-03-07, 00:05   #219
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Skulle vært moro å sett hvor mange det er her inne som har prøvd hasj eller annen narkotika.
og om de som har prøvd det er for eller mot legalisering
og om de som ikke har prøvd er for eller mot legalisering,
kunne jo laget en spørreundersøkelse men gidder ikke i kveld.

Gammel 11-03-07, 00:07   #220
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er imot legalisering

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.