Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 20:45   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvilket forbud? I USA var det et forbud som tok slutt i begynnelsen av 30-åra, og i "forbudstidene" ble det drukket betydelig mindre!

Finner ikke noe tall på det når det gjelder forbudstiden i USA.

Men her sakser jeg fra Store Norske om forbudstiden i Norge fra 1916 til 1927:

Sitat:

Brennevinsforbudet fikk en rekke uheldige følger: smugling (verdien ble anslått til 50-60 mill. kr årlig, og bare i 1923 ble 600?000 liter sprit beslaglagt), reseptmisbruk (en lege ble dømt for å ha skrevet ut 48?657 brennevinsresepter i løpet av ett kalenderår) og hjemmebrenning.

Drukkenskapsforseelsene steg også til 18 pr. 1000 innbyggere i 1923, mens det i 1930-årene var 11-12 og etter annen verdenskrig lå på omkring 9. Statsminister Berge gjorde opphevelse av forbudet til kabinettspørsmål sommeren 1924, men ble nedstemt i Stortinget i juli samme år. En ny folkeavstemning ble imidlertid utlyst 18. okt. 1926, og denne gang stemte 531?084 (55,7?%) mot forbud, 423?031 for forbud. Brennevinsforbudet ble formelt opphevd 1927.

Andre land gjorde de samme erfaringene som Norge. I Island varte forbudstiden 1915-35, i Finland 1919-32. Forbudet i USA 1920-33 førte bl.a. til etableringen av de store gangster- og mafiasyndikatene.

Så det er ikke helt klart at et forbud reduserer inntak. Samtidig så er det temmelig godt dokumentert at økt tilgjengelighet øker inntak. Får man døgnåpne spritsjapper, så drikker folk mer.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes, for jeg har ikke funnet noen gode dokumenterte svar på disse spørsmålene:

*Vil en legalisering føre til mindre kriminalitet?
*Vil en legalisering føre til økt forbruk?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.