Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 20:05   #181
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Det er bare å se på forbudet i 30-årene for å se at et alkoholforbud ikke fungerer.

Gammel 10-03-07, 20:15   #182
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Jeg sitter her og sipper rødvin og er overhode ikke noen sterk motstander av alkohol

Når det er sagt så gikk forbruket naturligvis ned da det var forbud, men samtidig gikk kriminaliteten knyttet til alkohol i været, hvis jeg ikke husker feil?

Mitt poeng er ikke at jeg tror at folk vil slutte å bruke narkotika om det ble lovlig, men jeg lurer bare på om man ville få mindre kriminalitet og sosial elendighet som en konsekvens. Hvis narkotika, satt på spissen, kostet det samme som øl, ville man ikke måtte stjele for få råd til en daglig dose, om du forstår hvor jeg vil hen? Og hvis det var lovlig ville det heller ikke være like spennende? Og ikke minst - om narkotika kunne importeres og selges åpen, så ville vel kanskje krimialiteten knyttet til produksjon og distrubusjon gå ned?

Men som sagt, jeg er ikke overbevist selv om at det er veien å gå. Men jeg synes det er en spennende diskusjon

Årsaken til at jeg ikke er overbevist om legalisering er at jeg tror at en alltid ville hatt et kriminelt sidemarket, og at det hele tiden ville lages nye, farlige stoffer, som man ikke ville kunne legalisere. Og at man derfor ikke ville få stor nok effekt av legalisering til at det kan forsvares.

Ja, la oss i tillegg legalisere heroin, for kampen er jo tapt?

Hvis du finner noe som backer opp teorien din om at kriminaliteten skjøt til værs, leser jeg gledelig. Det var vel i USA at det var totalforbud noen år, hvorpå folk drakk betydelig mindre, og tilfeller av skrumplever halvvert. I Frankrike er det jo kultur å drikke vin i alle anledninger, men så har de også verdensrekord i alkoholsykdommer.

Å gjøre noe lovlig, altså servere giften med godkinnet til, løser ingenting. Det vi bør fokusere på, er det eksisterende problemet, altså å hjelpe rusmisbrukere utav det helvetet de befinner seg i. Å bedre tilbudet - flere klinikker, mer peng til rusomsorg.

Å innføre og tillate sender helt feile signaler og løser nada nix.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 20:17   #183
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er bare å se på forbudet i 30-årene for å se at et alkoholforbud ikke fungerer.

Hvilket forbud? I USA var det et forbud som tok slutt i begynnelsen av 30-åra, og i "forbudstidene" ble det drukket betydelig mindre!

Gammel 10-03-07, 20:23   #184
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvilket forbud? I USA var det et forbud som tok slutt i begynnelsen av 30-åra, og i "forbudstidene" ble det drukket betydelig mindre!

Og hva skjedde som følge av forbudet? Mafiaen får fotfeste og organisert kriminalitet er et faktum.

Gammel 10-03-07, 20:23   #185
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Og hva skjedde som følge av forbudet? Mafiaen får fotfeste og organisert kriminalitet er et faktum.

Og det gjør den ikke selv om skiten er lovlig?

Gammel 10-03-07, 20:28   #186
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du finner noe som backer opp teorien din om at kriminaliteten skjøt til værs, leser jeg gledelig.

Roe ned pittelitt, kanskje? Jeg skrev alldeles ikke at det var teorien min at kriminaliten ble redusert, jeg sa at jeg lurte på om så ville bli tilfelle. Basert på logisk tenking:

For det som kan backe opp det du kaller "teorien min" er vel at det meste av det som blir begått av innbrudd og ran blir begått av narkomane, på desperat jakt etter penger til neste skudd. Fordi narkotika er dyrt, og de MÅ ha det. Hvis narkotika ikke lengre var dyrt, så slapp de å stjele for å få råd til dopet.

Veldig mye krimialitet er knyttet til distribusjon av narkotika og folk på desperat jakt etter narkotika. Hvordan i all verden skal vi få redusert dette?

Gammel 10-03-07, 20:33   #187
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og det gjør den ikke selv om skiten er lovlig?

Hvorfor handle med kriminelle når man kan handle legalt?

Gammel 10-03-07, 20:43   #188
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det norske brennevin og sterkvinsforbudet varte fra 1919 til 1926.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 20:44   #189
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Det norske brennevin og sterkvinsforbudet varte fra 1919 til 1926.

Jeg mente ikke Norge. Det er vel ingen mafia her.

Gammel 10-03-07, 20:45   #190
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finner ikke noe tall på det når det gjelder forbudstiden i USA.

Men her sakser jeg fra Store Norske om forbudstiden i Norge fra 1916 til 1927:

Sitat:

Brennevinsforbudet fikk en rekke uheldige følger: smugling (verdien ble anslått til 50-60 mill. kr årlig, og bare i 1923 ble 600?000 liter sprit beslaglagt), reseptmisbruk (en lege ble dømt for å ha skrevet ut 48?657 brennevinsresepter i løpet av ett kalenderår) og hjemmebrenning.

Drukkenskapsforseelsene steg også til 18 pr. 1000 innbyggere i 1923, mens det i 1930-årene var 11-12 og etter annen verdenskrig lå på omkring 9. Statsminister Berge gjorde opphevelse av forbudet til kabinettspørsmål sommeren 1924, men ble nedstemt i Stortinget i juli samme år. En ny folkeavstemning ble imidlertid utlyst 18. okt. 1926, og denne gang stemte 531?084 (55,7?%) mot forbud, 423?031 for forbud. Brennevinsforbudet ble formelt opphevd 1927.

Andre land gjorde de samme erfaringene som Norge. I Island varte forbudstiden 1915-35, i Finland 1919-32. Forbudet i USA 1920-33 førte bl.a. til etableringen av de store gangster- og mafiasyndikatene.

Så det er ikke helt klart at et forbud reduserer inntak. Samtidig så er det temmelig godt dokumentert at økt tilgjengelighet øker inntak. Får man døgnåpne spritsjapper, så drikker folk mer.

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg synes, for jeg har ikke funnet noen gode dokumenterte svar på disse spørsmålene:

*Vil en legalisering føre til mindre kriminalitet?
*Vil en legalisering føre til økt forbruk?

Gammel 10-03-07, 20:49   #191
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Definisjonsmessig innenfor kriminologien finnes det bare en mafia, den sicilianske. Den oppsto lenge før brennevinforbudets tider.

Gammel 10-03-07, 20:50   #192
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

esme: Da anbefaler jeg deg å ta en titt inne på Rusmiddeletaten sine sider, Norge har heller aldri hatt et totalforbud, så nå vet du det. Men i 1917 og 1918 fikk en bare kjøpt vanlig vin (rødvin og hvitvin) og lettøl. Senere kom først sterkere øl tilbake, så sterkvin og til slutt brennevin. Da restriksjonene var strengest, gikk skadene sterkt tilbake.

Gammel 10-03-07, 20:55   #193
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Definisjonsmessig innenfor kriminologien finnes det bare en mafia, den sicilianske. Den oppsto lenge før brennevinforbudets tider.

Så er det bare å bruke et annet ord da, dersom ikke mafia kan brukes. "Organisert kriminalitet" er et ord som dekker det meste av det samme som mafiaen bedriver. Grupper som driver organisert kriminalitet finnes overalt, også i Norge.

Gammel 10-03-07, 20:57   #194
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så er det bare å bruke et annet ord da, dersom ikke mafia kan brukes. "Organisert kriminalitet" er et ord som dekker det meste av det samme som mafiaen bedriver. Grupper som driver organisert kriminalitet finnes overalt, også i Norge.

Ja, etter definisjonen på organisert kriminalitet i straffeloven så finnes det organisert kriminalitet i Norge.

Gammel 10-03-07, 20:59   #195
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...........

Sist redigert av turi : 10-03-07 kl 21:00. Årsak: Ble for engasjert igjen...
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:05   #196
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte att det sitter voksne mødre og forsvarer bruken av narkotika, jeg kan ikke bare skjønne hvordan ei mor kan syntes det er greit med hasj.

Min datter på 16 1/2 år har lest en del av denne diskusjonen og hun sier at hun ikke fatter at voksne mennesker og spesielt de som har barn kan synes det er greit med hasj.

Gammel 10-03-07, 21:07   #197
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Å sammenligne restriksjoner i 1917 med i dag er teit. Det er en helt annen kultur for, og holdning til alkohol i dag enn i 1917.

Så å innføre restriksjoner i 2007 vil du tro har samme virkning som å innføre en restriksjon på alkohol i 1917? Alkoholvanene og alkoholkulturen i Norge har forandret seg en god del på de årene.

Antakeligvis finnes det ikke et land i Europa med så mye smugling av brennevin og produksjon av hjemmebrenning som i Norge. Grunnene til dette er først og fremst at prisene på alkohol er litt for høye i Norge, samt at tilgangen (i enkelte strøk) begrenser seg til et pol kanskje titalls mil unna der man bor.

Vil vi ha mer ukontrollerbar smugling av sprit fra steder vi ikke vet noe om? Solgt i 10-liters plastikkdunker som like gjerne kan være metanol som alkohol, med dertil forgiftning og død?

Vil vi ha mer smuglersprit fra utlandet via kriminelle nettverk og organisasjoner som ikke bare smugler sprit, men gjerne tyvgods, sigaretter og annet også?

Bør ikke målet være at man skal få et normalt forhold til omgang med alkohol uten gjemsel og snusk?

Hva er det som gjør at folk tror at vi kommer til "å ta av fullstendig" dersom det f.eks. blir salg av vin i butikkene, og at nordmenn kommer til å drikke seg fra sans, hus og samling?

Sist redigert av Elin : 10-03-07 kl 21:32.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:10   #198
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Skremmern er vel ikke for at det skal bli forbudt med alkohol?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:10   #199
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Min datter på 16 1/2 år har lest en del av denne diskusjonen og hun sier at hun ikke fatter at voksne mennesker og spesielt de som har barn kan synes det er greit med hasj.

Da får din datter alle stjernene og grønne prikker som jeg har!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:12   #200
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Skremmern er vel ikke for at det skal bli forbudt med alkohol?

Nei, hun er ikke det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.