Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-07, 10:42   #221
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Nei, det synes jeg ikke. Alkohol er legalt, men vi er ikke kvitt all elendigheten den fører med seg heller. Folk blir alkoholikere, de drikker bort hus og heim, mishandler sine nærmeste i fylla, pådrar seg selv store fysiske skader, så nei, jeg tror ikke legalisering av narkotika er redningen.

Kan ikke gjøre annet enn å signere denne.

Jeg jobber med mennesker som har tidligere rusproblemer - både narkotika og alkohol. Mange er delvis ødelagt i både sinn og kropp...

Gammel 11-03-07, 13:59   #222
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Røykeloven synes jeg er glimrende. Det hører ikke noe sted hjemme at folk skal utsettes for ufrivillig omgang med sigaretter. Før hadde man ikke noe valg, man måtte ta hensyn til røykeren og holde ut med at disse nikotinslavene helt fritt kunne og sitte og dampe sammen med en ikkerøyker.
De som røyker hasj, røyker også sigaretter, eller for å si det på en annen måte, er man ikke-røyker, så røyker man heller ikke hasj.
Dersom hasj blir tillat i kontrollerbare former, så vil det selges etter en modell som vil være omtrent som i Nederland vil jeg tro, og det betyr at dersom man ikke har lyst til å sitte i hasjrøyk-os, så besøker man heller ikke på Coffee-shops.

Nå er det ikke lov å røyke inne noe sted i Norge da (som ikke er privat hjem), så det begrenser muligheten for offentlige coffee-shops. For da må nemlig noen jobbe der, og de som jobber der vil måtte befinne seg i hasjrøyk-os mens de er på jobb. I følge røykeloven er dette ulovlig (uansett om de som jobber der vil det selv eller ikke), så skal vi få cofee-shops må det først til en re-liberalisering av røykeloven. Da vil vi også kunne få tilsvarende røykekafeer igjen, hvor vanlig røyk er tillatt.

Hvis vi ikke skal ha mildere lover for hasj enn for sigaretter da.

Jeg klarer fortsatt ikke å forstå at de som er for legalisering av hasj mener at hvis hasj skal være forbudt må alkohol være det også. Mener de virkelig at de ønsker et alkoholforbud? Og med alkohol, tenker dere bare på fyll da, eller sammenligner dere også hasj med å ta seg et glass rødvin som en del av et fint måltid på en restaurant? Jeg mener nemlig at det siste ikke kan sammenlignes med narkotika siden det ikke gir rare rusen, men derimot kompletterer måltidet smaksmessig.

Gammel 11-03-07, 21:14   #223
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Skulle vært moro å sett hvor mange det er her inne som har prøvd hasj eller annen narkotika.
og om de som har prøvd det er for eller mot legalisering
og om de som ikke har prøvd er for eller mot legalisering,
kunne jo laget en spørreundersøkelse men gidder ikke i kveld.

Det hadde jo faktisk vært interessant å se. Kan du ikke lage en sånn?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:16   #224
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg syns ikke at det skal legaliseres , men at det kan gies på resept til tunge narkomane.
Syns det er skremmendes lite tiltak for å hjelpe narkomanene i Norge..

Gammel 12-12-07, 01:21   #225
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Røykeloven synes jeg er glimrende. Det hører ikke noe sted hjemme at folk skal utsettes for ufrivillig omgang med sigaretter. Før hadde man ikke noe valg, man måtte ta hensyn til røykeren og holde ut med at disse nikotinslavene helt fritt kunne og sitte og dampe sammen med en ikkerøyker.
De som røyker hasj, røyker også sigaretter, eller for å si det på en annen måte, er man ikke-røyker, så røyker man heller ikke hasj.
Dersom hasj blir tillat i kontrollerbare former, så vil det selges etter en modell som vil være omtrent som i Nederland vil jeg tro, og det betyr at dersom man ikke har lyst til å sitte i hasjrøyk-os, så besøker man heller ikke på Coffee-shops.

Que??
Jeg vet om mangen som har røykt hasj i ungdommen som ikke har røykt vanlig tobakk utenom..

Det skulle vært egne kafeer for oss røykere så vi hadde sluppet å se på sutrete ikke røykere.... blir jo deprimert av mindre...rovosert:

PÅ innlegget ditt virker det som om alle røykere er hensynsløse å direkte ondskapsfulle...

Gammel 12-12-07, 07:08   #226
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet også om ikke-røykere som røyker/røykte hasj, så det der er jo bare tull. Men det er nok flere røykere enn ikke-røykere som gjør det, for det river jo i lungene og er ikke akkurat behagelig for ikke-røykere.

Gammel 12-12-07, 08:41   #227
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet også om ikke-røykere som røyker/røykte hasj, så det der er jo bare tull. Men det er nok flere røykere enn ikke-røykere som gjør det, for det river jo i lungene og er ikke akkurat behagelig for ikke-røykere.

Det er det helt klart

Gammel 12-12-07, 09:46   #228
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobber mye med narkomane og er sterkt imot legalisering av alle typer narkotika, også hasj.

For mange kan metadon og annen legemiddelassistert rehabilitering ( LAR) være nøklen til et nytt liv, men ikke for alle.
Jeg synes at det å utrede muligheten for å gi ut sterke narkotiske stoffer på resept er interessant, og jeg støtter langt på vei forslagene som har kommet bl.a fra Venstre i forhold til dette.
Slik jeg ser det vil mange tunge narkomane få et mer verdig liv og samfunnet få mindre kriminalitet og prostitusjon om flere fikk medisinsk hjelp i forhold til misbruket sitt. Men, og det med rykk på men, det er svært viktig at dette skjer i et ordnet forhold og som del av et opplegg og ikke kun i samarbeid med fastlegen.
Ikke alle kan eller vil rehabiliters, men også disse må kunne få et tilbud. Jeg ser eldre, hiv smittede og svært syke pasienter som har vært så mange år på kjøret at det ikke lenger vil være mulig å få dem rusfrie.

Gammel 12-12-07, 09:51   #229
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

I stedet for å legalisere det, bør hjelpeaparatet utvides, slik at flere får hjelp. Det er for dårlig at mange må stå ett år eller mer i kø, før de kommer inn på en behandlingsinstitusjon el.l. Dessuten bør ettervernet bedres.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 09:02   #230
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

I stedet for å legalisere det, bør hjelpeaparatet utvides, slik at flere får hjelp. Det er for dårlig at mange må stå ett år eller mer i kø, før de kommer inn på en behandlingsinstitusjon el.l. Dessuten bør ettervernet bedres.

Bør det ene utelukke det andre? Norsk narkotikapolitikk er totalt feilslått og misforstått. Vi har en av verdens høyeste overdose-statistikk i fht. innbygger-antall og det forklarer i grunnen alt om hvor gode vi tror vi er....

Gammel 27-02-10, 09:46   #231
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Nei, det bør ikke legaliseres mener jeg.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:06   #232
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Skremmern i denne diskusjonen.

Gammel 27-02-10, 12:15   #233
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er også fortsatt enig med Irma. Har vi ikke hatt en enda nyere diskusjon ifht. legailisering av narkotika?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.