Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 19:58   #101
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Pøh - hvem trenger vel svakelige unger - rydd dem unna med meslinger, så blir det rom for de sterke av arten.

Kjenner jeg får vondt langt inn i sjela av en slik filosofi.

Ja, vi skulle hatt flere gasskamre og massegraver også. For ikke å si at svake barn/mennesker er jo perfekte forsøksdyr.

Gammel 04-03-11, 20:02   #102
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men dette er vel triggerpunktbehandling med nåler, og ikke akupunktur?

Det kan se ut som du har rett

Sitat:

Noen av fysioterapeutene kan tilby nålebehandling. Dette skiller seg fra akupunkturen ved at de er kurset innen triggerpunktbehandling med nåler

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:04   #103
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men dette er jo ikke å ha et holistisk syn, utfra hvordan man bruker dette begrepet vanligvis.

Hvordan opplever du at man bruker begrepet holisme vanligvis?

For meg er det jeg skrev selve essensen i holisme - dette med å se seg selv i sammenheng med alt annet liv og å se sin egen helse i sammenheng med sitt eget liv forøvrig.

Dette er hva William Bloom, en av de mest markante holsistene, sier om helse:

Det viktigste aspektet av holistisk helse eller medisin er at det er forebyggende. Holistisk helse fokuserer derfor på hva som bringer og opprettholder god helse og velvære. Dette må inkludere en rekke aspekter: trening, holdninger, sosiale omstendigheter, diett, utdannelse, kulturell aksept osv.

Gammel 04-03-11, 20:13   #104
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er så trist at folk luller seg inn i håpløse sannheter som bringer med seg fare for masser av barn.

Bra kronikk!

Gammel 04-03-11, 20:13   #105
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

De alternative folkene er veldig sjelden holistiske hvertfall. De postulerer jo en eller annen obsur fysisk årsak, med dertilhørende fysisk behandling - pille, kosthold osv.

Gammel 04-03-11, 20:26   #106
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det viktigste aspektet av holistisk helse eller medisin er at det er forebyggende. Holistisk helse fokuserer derfor på hva som bringer og opprettholder god helse og velvære. Dette må inkludere en rekke aspekter: trening, holdninger, sosiale omstendigheter, diett, utdannelse, kulturell aksept osv.

Det har da ikke noe med alternativ medisin å gjøre?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:34   #107
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det har da ikke noe med alternativ medisin å gjøre?

Vi kommenterer Skavlans kronikk, og han skriver bl.annet at holister bruker homeopati. Jeg ville gjerne si noe om at det gjør ikke nødvendigvis holister.

Begreper som "holisme", "New Age" og "Suspekte alternative behandlere" blir av og til blandet sammen i en ugrei suppe.

Sist redigert av Pebbles : 04-03-11 kl 22:10. Årsak: d'en i Skavlan måtte bort asap!
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:44   #108
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir utrolig provosert når jeg leser om meslingesmitteringer og at man bare kan la de svake dø.
Så man skal altså la være å behandle alle som har sykdommer fordi de da er svake? Makan.

Gammel 04-03-11, 21:21   #109
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg blir utrolig provosert når jeg leser om meslingesmitteringer og at man bare kan la de svake dø.
Så man skal altså la være å behandle alle som har sykdommer fordi de da er svake? Makan.

Kommer til å spare sinnsykt mye penger i statsbudsjettet ihvertfall!

Tre stk!
Gammel 04-03-11, 21:57   #110
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ja ikke sant.

Gammel 04-03-11, 21:59   #111
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte en debatt NRK Nyheter nå nettopp mellom Skavlan (ikke Skavland!) og lederen for norsk homepatiforening eller noe i den duren.

"Du kan ikke bare vise til vitenskapen. Det blir for enkelt!"
"Vann har ikke hukommelse!"

Gjett hvem som sa hva.

Gammel 04-03-11, 22:06   #112
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ja, men det blir vel ikke så mange skattebetalere igjen heller. Menn på 40 + vil jo falle fra som fluer uten kolesterolsenkende.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 22:14   #113
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg hørte en debatt NRK Nyheter nå nettopp mellom Skavlan (ikke Skavland!) og lederen for norsk homepatiforening eller noe i den duren.

"Du kan ikke bare vise til vitenskapen. Det blir for enkelt!"
"Vann har ikke hukommelse!"

Gjett hvem som sa hva.

Jeg hørte og på den, men trodde jeg hadde hørt seriøst feil.

Gammel 04-03-11, 22:22   #114
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ja, men det blir vel ikke så mange skattebetalere igjen heller. Menn på 40 + vil jo falle fra som fluer uten kolesterolsenkende.

Inkludert min egen far som betaler 500 000 i året i skatt hehe.

Men unntatt ham, så vil det bli win win. Vi har jo oljen!

Tre stk!
Gammel 04-03-11, 22:37   #115
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg har vært på Balderklinikken og ble satt på rotasjonsdiett for å bli kvitt soppinfeksjoner som aldri forsvant og konstante magesmerter.

Infeksjonen forsvant og magen ble bra - men det var en ekstrem diett og jeg har på ingen måte klart å holde meg unna sukker og mel i årene etterpå. Så nå har jeg de samme plagene igjen.

At endring av diett kan hjelpe på ulike sykdommer og plager, er ikke så veldig alternativt, synes jeg.

Dette ble jo en riktig boltre-seg-tråd for skeptikerne. Og det er lett å være enig i kritikken av ekstrem steinerpedagogikk og sikkert homeopati også (har ikke noe forhold til det siste). Uetiske, pengegriske alternativbehandlere likeså.

Likevel er det nå slik at det er mange tilstander allmennmedisin ikke kan kurere og mye av tradisjonell behandling har urovekkende bivirkninger. Som Skavland påpeker i sin kronikk er legevitenskapen i stadig utvikling og i mengden av alt som er latterlig til enhver tid, vil alltid enkelte elementer aksepteres som gode behandlingsmetoder etterhvert. Det faller ikke meg så veldig naturlig å le meg skakk av absolutt alt som ikke er 100% akseptert av legevitenskapen til enhver tid - jeg forholder meg nøytral, evt. interessert til nye behandlingsmetoder og teorier som blir lansert og håper på stadig nye og mer effektive behandlingsmåter med så få bivirknnger som mulig innenfor tradisjonell legevitenskap.

Selv blir jeg grinete på at det settes et likhetstegn mellom et "alternativt" syn på helse og skruppelløse, pengegriske behandlere.

Jeg legger merke til at Skavland uttaler at homeopati er en behandlingsform for folk som har et holistisk syn på livet. Jeg har et holistisk syn på helse og har aldri følt at homeopati er veien til noe som helst. Ikke andre typisk alternativbehandlere i særlig grad heller. For meg betyr det å ha et holistisk syn på helse, at jeg tenker at mange sykdommer oppstår som et resultat av ubalanse i tilværelsen. Vi vet allerede at stress kan føre til tilstander som høyt blodtrykk og hjertesykdommer og at man kan få hodepine pga av for lite søvn, f.eks. For meg er det ikke så kjemperart om psykiske/emosjonelle ubalanser over tid kan føre til en rekke andre sykdommer også. Jeg tenker ikke da at alternative behandere er det man skal ty til, men at man heller selv skal sørge for å finne balanse i egen tilværelse så godt man kan. Det koster ikke noe og man blir ikke lurt av noen.

Jeg er som vanlig så hjertens enig med Zoë!
Jeg har bare så vidt lest tråden, men hevet også øyenbrynene over den O' store Gryta dere skeptikerne nå sitter og rører i og gleder dere/gremmes over. Det er frustrerende (og forbløffende) når dere blander sammen alt, og dømmer det hele, inkludert millioner av mennesker som bruker/praktiserer komplementær medisin, nord og ned.

Men nå har jeg nettopp diskutert i nesten to timer med kollega om alternativitet kontra Skepsis (i skyggen av at han la ut Skavlan-snutt på FB) at jeg ikke orker bidra med så mye mer her enn dette. Som om jeg tror vi ville kommet noen vei.

Bare én ting til: Jørgen Skavlan bruker jo både akupunktur, osteopati og naprapat selv.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 22:58   #116
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I slike diskusjoner får jeg av og til inntrykk av at endel tror at mye av utviklingen i medisinen skjer innen alternativ medisin og at man bare venter på at skolemedisinen skal ta til vettet og anerkjenne stadig nye deler av det som faktisk fungerer. Sånn er det ikke. Det meste av nyvinninger kommer fra forskning, og det meste av forskning som har med alternativ medisin å gjøre kommer ut med resultater som viser at det ikke virker, med påfølgende bortforklaring fra de aktuelle miljøene. Det bruker også å være en anklage fra de samme miljøene i forhold til at skolemedisinske miljøer (og dermed finansieringskilder) ikke godtar behandlingsmetoder som på ingen måte er dokumentert eller planlegges dokumentert, det er en slags forventning om at man skal akseptere pakken og i tilfelle selv finansiere den påkrevde forskningen.

Men så klart det finnes såkalt alternativ medisin som virker. Ekstremdietter på mageplager vil jo virke, det er ikke uten grunn begrepet "skånekost" har oppstått. Akupunktur har effekt på enkelte ting, og er derfor delvis tatt inn i vanlig behandling av endel pasientgrupper, men det fungerer ikke dermed på alt enkelte finner på å tilby nåler for. Kiropraktorer og osteopater har levd en stemoderlig tilværelse blant andre alternative i dette landet, det er neppe riktig og de har etterhvert blitt mer anerkjent for det de faktisk er og gjør, men klart - det hadde nok hjulpet deres sak om de sluttet å behandle tilstander det ikke finnes dokumentasjon for at de kan behandle. Og mange alternative behandlere har også selv et helt klart bilde av hva de faktisk gjør - de driver behandling av mennesker med ulike stresstilstander og tilbyr hovedsaklig samtaleterapi. De tilbyr menneskekunnskap og god tid og serverer dette i en pakke med en forklaringsmodell som virker troverdig. Klart det virker! Her kunne helt sikkert det offentlige helsevesenet blitt bedre, å presentere dette på en måte for folk som gjør at de aksepterer det. For stort sett blir de rasende når de i møte med skolemedisinen føler seg avvist fordi noen har antydet at det kan være et element av psykiske faktorer. Så går de over gata til en alternativ behandler som ser det samme, men har vett til å ikke kalle en spade en spade, men stryker medhårs, og de kommer ut med samme tiltakspakke glad og fornøyd og føler seg forstått. Det hender leger håper at et menneske møter en alternativ behandler eller får en religiøs opplevelse, av og til handler det om å få en troverdig utgang av en psykosomatisk sykdom. Anerkjennelse av dette er vel holistisk medisin, den såkalte biopsykososiale forklaringsmodellen der man anerkjenner at hele mennesket og omgivelsene påvirker helse og sykdom. Det betyr vel ikke at man godtar hva som helst som behandlingsform uten videre.

I tillegg har man alternativ medisin som er bare humbug, griskhet og rå utnyttelse av syke mennesker. Der hvor folk får høre at de blir friske av sin alvorlige tilstand hvis de gjennomgår healing, asketisk kosthold og kjøper et svindyrt kosttilskudd. Og hvor det er for seint idet det går opp for dem at så ikke er tilfelle.

Gammel 04-03-11, 23:08   #117
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Veldig, veldig bra Katta!

Gammel 04-03-11, 23:12   #118
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det sitatet HV har i hovedinnlegget er rystende! Er de ikke mer glad i barna sine enn "pytt, pytt, han var jo svak så det er ikke så nøye at barnet vårt døde."?

Jeg er vaksinert og kjenner at jeg klarer meg uten den såkalte "voksingen som menneske". Det får barna mine klare seg uten og.

Gårsdagens episode av House hadde en scene med en vasksinemotstander. Mor var ikke imot for å styrke babyens imunforsvar, men hun mente at myndighetene bare ville tjene penger på noe som ikke virket. House lot som han var litt enig og kom til slutt med et eksempel på en annen milliondollarindustri- nemlig kister til små barn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 23:16   #119
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I slike diskusjoner får jeg av og til inntrykk av at endel tror at mye av utviklingen i medisinen skjer innen alternativ medisin og at man bare venter på at skolemedisinen skal ta til vettet og anerkjenne stadig nye deler av det som faktisk fungerer. Sånn er det ikke.

"Sånn er det ikke" er nok i overkant bastant.

Her har vi et eksempel på noe som var ekstremt, jeg-tror-jeg-ler-meg-ihjel alternativt inntill det ble anerkjent innen allmennmedisin.

Det er sikkert ikke det eneste eksemplet. Og jeg drister meg til å påstå at det nok kan finnes andre alternative behandlingsmetoder som også vil kunne bevises at virker men at man ikke tar seg bryet å forske slik at det kan bevises.

Jeg tenker at det nok er gull i havet av gråstein innen feltet "alternativ behandling" akkurat som det er endel gråstein blant gullet av tradisjonell medisin.

Gammel 04-03-11, 23:17   #120
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta:

Og så ble jeg rett og slett litt trist over hva jeg leste på FB nå, på en side for foreldre som har barn som Lillemann. En av de amerikanske mødrene som uttalte at de hadde valgt å ikke vaksinere barnet sitt - hun har jo så god helse så de velger å holde henne slik.

Hun fikk kjapt svar da - om hva meslinger o.l. kan finne på å gjøre med barn som vi har.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.