Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
For meg betyr det å ha et holistisk syn på helse, at jeg tenker at mange sykdommer oppstår som et resultat av ubalanse i tilværelsen. Vi vet allerede at stress kan føre til tilstander som høyt blodtrykk og hjertesykdommer og at man kan få hodepine pga av for lite søvn, f.eks. For meg er det ikke så kjemperart om psykiske/emosjonelle ubalanser over tid kan føre til en rekke andre sykdommer også. Jeg tenker ikke da at alternative behandere er det man skal ty til, men at man heller selv skal sørge for å finne balanse i egen tilværelse så godt man kan. Det koster ikke noe og man blir ikke lurt av noen.
Men dette er jo ikke å ha et holistisk syn, utfra hvordan man bruker dette begrepet vanligvis.
For det er jo ikke tvil om at spesielt almennpraktikere virkelig er enige i at mange symptomer og plager er på grunn av psykisk belastninger også?
Det er jo nettopp hos de pasientene som ikke vil vedkjenne seg at det har en psykisk komponent at alternativmedisinerne kommer inn med sitt "holistiske" syn. Det er nemlig ikke stress, det er miltenergien, man mangler energi i astrallegemet sitt, eller man har ubalanse i chakrapunktene sine.
Alternativmedisinen lever jo av nettopp at alt er fiksbart gjennom en kur, en pille, en diett. Er det noen som virkelig ikke ser hele pasienten, så er det jo alternativmedisinere.