|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
maler
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)
Jeg sa ikke at det ikke finnes noe av alternativ medisin som har gått den veien, det ville i såfall vært løgn. Og jeg er enig med deg, det finnes helt sikkert endel der ute som virker. Kanskje spesielt innen felt som matintoleranser/diettbehandling. Men også veldig mye som ikke virker. Spørsmålet er hvem som skal forske for å få ting anerkjent.
|
|
|
#122 |
|
Ekvilist
|
Dette stemmer sikkert i mange tilfeller. Men jeg ser det også som et problem at fastlegene har for lite tid til å snakke med pasientene sine. Det er ikke så lett å åpne seg om vanskelige ting i løpet av 20 minutter når man kommer inn til legen på overtid, og det sitter x-antall mennesker i samme venterom som skal inn til samme lege. Min personlige erfaring er at enkelte leger er svært opptatt av reseptblokken, og veldig lite interessert i å snakke med pasienten. "Søvnproblemer? Ah. Resept på Vallergan" "Nakkesmerter? Ah. Kortisonsprøyte i nakken." Og da skjønner jeg faktisk godt at det er en stor lettelse å komme til en homeopat eller hva det nå måtte være som kanskje setter av oppimot en time til pasienten, og som har tid til å gi oppmerksomhet, til å reflektere rundt vedkommedes plager. Prøve å finne ut av hvor skoen trykker. Jeg tror ikke bare det er snakk om ønske om å strykes medhårs, selv om det sikkert er mange som er der også. Jeg tror alternativmarkedet hadde vært mindre om legene hadde hatt mer tid til å følge opp pasientene. Jeg tror også at leger har veldig høy status i Norge (jeg har hørt om utenlandske leger som har sagt det iallefall), og kanskje har folk høyere terskel for å oppsøke lege av den grunn. At det er litt skummelt å gå til legen, og at det må stå veldig dårlig til for å oppsøke lege. Bestiller man en time hos homeopat tar man ikke opp "plassen" til noen andre som trenger legen mer.
|
|
|
#123 |
|
By the Sea
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)katta: jeg er helt enig i at man skal være skeptisk til behandlingsformer man ikke vet effekten av. Det er jeg selv også.
|
|
|
#124 |
|
maler
|
Jeg er veldig enig med deg. "Stryke medhårs" var mitt flåsete uttrykk for å ta seg tid og bruke seg selv i større grad. Jeg mente ikke å si det folk ønsker seg til enhver tid, jeg tror man kan komme til mye bedre ved å bruke tid og å bli flinkere på det mange alternativmedisinere er knallgode på - tid og kommunikasjon. Man rekker ikke dette på 10 minutter en torsdag ettermiddag.
|
|
|
#125 |
|
By the Sea
|
Veldig enig i dette.
|
|
|
#126 |
|
Sviiisj!!
|
Meget godt poeng. Men det finnes altså privatpraktiserende allmennleger også, der får man jo så god tid som man vil betale for selv. Akkurat som hos en homeopat eller naturterapeut eller hva-det-nå-er. Det må være noe i kulturen som gjør at man ikke tenker på denne muligheten og benytter seg av den, i så fall. Som du også er inne på i innlegget ditt.
|
|
|
#127 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Mange synes det er horribelt å skulle betale utvidet egenandel for utvidet samtale hos lege, men superinvestering å betale fullt for konsultasjon hos alternativ behandler. Så det har nok mye med tradisjon og hva man er vant til også.
|
|
|
|
#128 |
|
Ekvilist
|
Jeg *host* har benyttet meg av det førstnevnte, dvs privat legesenter. Jeg er som kjent ganske så rød politisk sett, og dette er faktisk en liten kamel jeg har måttet svelge. Tør ikke tenke på hvor mange tusenlapper som har flydd i vinter på den fronten.
|
|
|
#129 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)"Noen svake barn vil dø" "Det er en transformerende sykdom"
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Et ganske gjennomført svar til noen av de påstandene som Gro Lysstad har kommet med i denne "debatten": http://blog.tjomlid.com/?p=3718
|
|
|
#132 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Puh, nå har lest hele, tusen takk. Skulle bare ønske vaksinemotstandere gadd å lese det, men tviler sterkt. Jeg har ei FB-venninne som er homeopat med ditto meningsfeller som venner og jeg prøvde en gang å debattere på et vaksinemotstandsinnlegg vedrørende svineinfluensavaksinen, men ble stoppet pronto med en kommentar som rommet liten tvil om dette ikke var vits å diskutere, man skulle bare være enig. Hvis jeg poster denne linken, er jeg spent på reaksjonene.
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Det argumenteres jo på samme måte som for religion. Med den forskjellen at man forventer at det blir tatt på alvor som innlegg på linje med vitenskap.
|
|
|
#134 |
|
Ekvilist
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Jeg har også skummet gjennom det lange men utrolig gode blogginnlegget. Jeg finner ikke teksten til Gro Lystad, som det tas utgangspunkt i? Ligger det ikke ute på nett?
|
|
|
#135 |
|
Nek er allrighte dyr
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4057089.ece
|
|
|
#137 |
|
Nek er allrighte dyr
|
|
|
#138 |
|
Shake it out!
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Godt blogginnlegg selv om jeg innser at jeg nok må være en smule konspiratoriske selv eller i det minste dypt uenig i konklusjonen om at Aspartam ikke er skadelig, all den tid jeg mener jeg har sett forskning som viser at det er jukset ganske kraftig når man hevder at det er fullstendig ufarlig.
|
|
|
#139 |
|
Metallica!!
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Jeg har og lest forskningsrapporter om skadevirkningene av aspartam, (publisert av helse bergen mener jeg å huske) og det skal mye til for å overbevise meg om at det ikke er farlig etter å ha lest resultatene av forskningen som var gjort.
|
|
|
#140 |
|
Sviiisj!!
|
Men uansett om man er uenig i akkurat den konklusjonen (om at aspartam i doser man får gjennom mat er ufarlig), så er jo også poenget at mengdene som brukes i vaksiner er så små at de umulig kan tenkes å ha noen merkbare skadevirkninger, enten det er snakk om kvikksølv eller aspartam.
|
![]() |
|
|