Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 16:12   #81
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Da jeg var gravid var hun derimot helt sikker på at hun kunne få ned det høye blodtrykket mitt. Siden jeg hadde pre-eklampsi sist måtte jeg få det ned kjapt. Hun målte bt før, under og etter behandling og jeg så jo àt det gikk ned. Etter en uke var det helt stabilt og holdt seg slik under hele svangerskapet. Fastlegen min var veldig overrasket og jeg var selvfølgelig kjempelettet.

Så, det finnes ulik grad av seiøsitet blant akupunktører, men ifht blodtrykk så er jeg helt sikker på at det har en effekt. Finnes det en vitenskapelig forklaring på deg?

Kanskje blodtrykket ville vært like fallende uten nåler? Du var jo sikkert der en stund. Ja, jeg er en skeptisk person.

Gammel 04-03-11, 16:16   #82
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Kanskje blodtrykket ville vært like fallende uten nåler? Du var jo sikkert der en stund. Ja, jeg er en skeptisk person.

Nja. Jeg hadde hatt det i mange uker. Målte det før timen og etter 30 minutter. Når vi har målt når jeg har hatt nålene i, har bt vært på grensen til for lavt, men steget når nålene ble tatt ut.

Gammel 04-03-11, 16:24   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ja, det er helt fantastisk. Det aller beste er kommentarfeltet.

Ja, spesielt de til den første episoden, hvor TFT-Mats seiler inn på en blanding av hersketeknikker, dårlig kunnskap, og til slutt tyr til Hitling i kommentarfeltet. Det fikk meg til å schikkelig stole på ham, gitt!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 16:33   #84
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er noe av problemet med både akupunktur og kiropraktorbehandling er at det har jo effekt på noen tilstander. Akupunktur virker som sagt lenger opp noe smertestillende. Det sies også å ha en effekt mot migrene som skal være dokumentert, men det har jeg ikke sjekket selv. Det betyr dog ikke at det har effekt på alle tilstander. Det samme gjelder kiropraktorbehandling. Det har god effekt mot låste rygger, det er ikke dokumentert noe effekt i det hele tatt i forhold til kollikk. Likevel fortsetter de som bruker disse teknikkene å behandle de som beviselig ikke har noen effekt utover placebo.

Dette er jo ikke så annerledes enn skolemedisinen. Vi behandler også endel fordi vi mener noe virker selv om det ikke har vært kjørt gode studier. Men forskjellen er to ting: kommer det en studie som klart viser at noe ikke virker, slutter man jo med det. Og selv om en medisin eller behandlingsform fungerer utmerket for en tilstand, ekstrapolerer man ikke at den da må fungere mot alt annet i tillegg.

Akupunktur er i og for seg stuerent. Men ikke som behandling for alle tilstander det markedsføres som behandling mot.

Gammel 04-03-11, 17:04   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sjekk reklamen data'n syntes det var logisk å ha i denne tråden da.

Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 17:13   #86
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette synes jeg var en bra kronikk av Skavland!

Jeg var for noen år tilbake ganske syk og underlagt behandling på en av Ullevåls mange avdelinger. Fikk strålende oppfølging i en periode der jeg selv var fryktelig redd for hva som kunne komme til å skje.

Må virkelig si at jeg opplevde det evinnelige maset om å hute meg opp på Balderklinikken, til alternativ behandling hos en eller annen alternativ eller på Skøyen til homeopat og hva har du. Både fra kolleger og mer eller mindre perifert bekjente. Det er virkelig en massiv industri, og utrolig mange som regelmessig går til behandling rundt hos alle mulige alternative. Å si at jeg stolte på at jeg fikk behandling god nok på Ullevål ble mer enn en gang møtt med; men det skader da ikke å prøve noe mer i tillegg! Jo når man er sliten nok av den vanlige behandlingen, og har fått instruks om å hvile mest mulig mellom slagene, så skader det å bruke tid, energi og penger på noe som ikke beviselig fungerer.

Eneste jeg har fått med meg helt kort oppsummert er at alle de velmenende har candida alle sammen, sopp i kroppen, i store mengder. Og uansett diganosen min på Ullevål fikk jeg fra flere hold presentert muligheten for at candida kunne ha forårsaket sykdomsforløpet mitt. Dette er sikkert en sykdom, men felles for de fleste jeg snakket med var at diagnosen var stilt over et bord hos en homeopat.

Det gikk helt fint med meg, uten alternativ behandling, men jeg kan bare tenke meg hvordan dette presset må være en tilleggbelastning for de som er alvorlig syke og kanskje også med dårlige utsikter.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 17:16   #87
Slettet bruker
Passiv

Standard

Balderklinikk, candida og ekstremdiett for å fikse dette? Nei, det hørtes ikke akkurat fremmed ut. Da jeg fikk stoffskiftesykdom var også Balderklinikken det ordet jeg hørte oftest.

Jeg trengte ikke ekstremdiett for candida jeg heller.

Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 18:04   #88
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på Balderklinikken og ble satt på rotasjonsdiett for å bli kvitt soppinfeksjoner som aldri forsvant og konstante magesmerter.

Infeksjonen forsvant og magen ble bra - men det var en ekstrem diett og jeg har på ingen måte klart å holde meg unna sukker og mel i årene etterpå. Så nå har jeg de samme plagene igjen.

At endring av diett kan hjelpe på ulike sykdommer og plager, er ikke så veldig alternativt, synes jeg.

Dette ble jo en riktig boltre-seg-tråd for skeptikerne. Og det er lett å være enig i kritikken av ekstrem steinerpedagogikk og sikkert homeopati også (har ikke noe forhold til det siste). Uetiske, pengegriske alternativbehandlere likeså.

Likevel er det nå slik at det er mange tilstander allmennmedisin ikke kan kurere og mye av tradisjonell behandling har urovekkende bivirkninger. Som Skavland påpeker i sin kronikk er legevitenskapen i stadig utvikling og i mengden av alt som er latterlig til enhver tid, vil alltid enkelte elementer aksepteres som gode behandlingsmetoder etterhvert. Det faller ikke meg så veldig naturlig å le meg skakk av absolutt alt som ikke er 100% akseptert av legevitenskapen til enhver tid - jeg forholder meg nøytral, evt. interessert til nye behandlingsmetoder og teorier som blir lansert og håper på stadig nye og mer effektive behandlingsmåter med så få bivirknnger som mulig innenfor tradisjonell legevitenskap.

Selv blir jeg grinete på at det settes et likhetstegn mellom et "alternativt" syn på helse og skruppelløse, pengegriske behandlere.

Jeg legger merke til at Skavland uttaler at homeopati er en behandlingsform for folk som har et holistisk syn på livet. Jeg har et holistisk syn på helse og har aldri følt at homeopati er veien til noe som helst. Ikke andre typisk alternativbehandlere i særlig grad heller. For meg betyr det å ha et holistisk syn på helse, at jeg tenker at mange sykdommer oppstår som et resultat av ubalanse i tilværelsen. Vi vet allerede at stress kan føre til tilstander som høyt blodtrykk og hjertesykdommer og at man kan få hodepine pga av for lite søvn, f.eks. For meg er det ikke så kjemperart om psykiske/emosjonelle ubalanser over tid kan føre til en rekke andre sykdommer også. Jeg tenker ikke da at alternative behandere er det man skal ty til, men at man heller selv skal sørge for å finne balanse i egen tilværelse så godt man kan. Det koster ikke noe og man blir ikke lurt av noen.

Gammel 04-03-11, 18:06   #89
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må også innrømme at jeg har prøvd akupunktur, for igangsetting av fødsel og diverse graviditetsplager + som smertestillende under fødsel. Funket ikke en dritt.

Det er noen ting de mener å finne effekt på, se feks her: http://www.forskning.no/artikler/200.../1074683961.06

Derimot har jeg hatt god effekt av kiropraktorbehandling for smerter i nedre rygg (bedre enn tre stk fysioterapeuter hvertfall), selv om jeg var skeptisk.

Kurs i tankefeltterapi var inntil nylig faktisk godkjent som kurs i psykologforeningen, men fordi det ikke er noen vist noen forskningsbasert effekt av det tok de det heldigvis ut nå nettopp.

Gammel 04-03-11, 18:52   #90
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg har vært på Balderklinikken og ble satt på rotasjonsdiett for å bli kvitt soppinfeksjoner som aldri forsvant og konstante magesmerter.

Infeksjonen forsvant og magen ble bra - men det var en ekstrem diett og jeg har på ingen måte klart å holde meg unna sukker og mel i årene etterpå. Så nå har jeg de samme plagene igjen.

Joda, men jeg blir likevelt irritert når man har fjernet en svulst også maser et ikke så rent lite antall mennesker om at man må på Balderklinikken fordi der har de fått vite at sopp står bak det meste av sykdommer.

Vet at Balderklinikken har hjulpet mange, men det er det evinnelige maset om og også måtte dra dit når man undergår behandling et annet sted jeg ble lei av.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:04   #91
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har hatt et forskningsprosjekt på KK i Bergen om akupunktur ifb. med å få morkaken til å løsne lettere/kjappere/hvadetnåvar etter forløsning.
Hva ståa er, vet jeg ikke. Jeg har ikke fulgt med.

Jeg fikk akupunktur da jeg skulle ha Knotten. Det førte til umiddelbar oppkast, og var ikke helt det jeg ble forespeilet at det føre til, i grunnen. For det var ment til å få i gang riene. Faktisk gikk det 14 dager før riene satt i gang, også da hadde jeg nåler i ryggen - men vannet var tatt og tjah. Jeg ser ingen grunn til å tro at nålene var årsaken til riene, egentlig.
Med Knøttliten fikk jeg epidural og fentanyl (og noe mer), det funket som en kule.

Gammel 04-03-11, 19:06   #92
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt fødselsakupunkturforsøk med n=1 kan jeg fortelle at akupunktur over hodet ikke fungerer på smerter, men derimot får riene igang så det holder.

Gammel 04-03-11, 19:08   #93
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg brukte også 30 min fra 5-10 cm åpning. Men 5 timer på 2-5 cm. Og det uten akupunktur.

Og jeg brukte det samme fra 3-10 cm uten noe som helst, og gutten kom rett etterpå.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:20   #94
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og jeg brukte det samme fra 3-10 cm uten noe som helst, og gutten kom rett etterpå.

Point being her var at jeg sammenlignet det opp mot fødsel nr 1, der jeg brukte fra kl 14 torsdag til 03.30 lørdag.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:29   #95
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Point being her var at jeg sammenlignet det opp mot fødsel nr 1, der jeg brukte fra kl 14 torsdag til 03.30 lørdag.

Men grunnen til at han var så treig var vel helst at han var stjernekikker, det spørs om nåler hadde hjulpet den gangen?

Dette er jo nettopp det som gjør undersøkelser med N=1, evt N=2 så lite holdbare. En kan ikke utelukke alle mulige andre årsaker til at en type behandling hadde effekt.

Gammel 04-03-11, 19:30   #96
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Men det er jo en kjent sak at fødsel nr 2 ofte går mye fortere enn førdsel nr 1?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:34   #97
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det handler jo om religiøsitet og den som har forsøkt å diskutere med noen som er veldig overbevist i sin tro vet jo at det er like fruktbart som å spise bæsj. Oppgulp fra den valgte religions "tekster". Bevisførselen legges stort sett over på de som ikke tror og kommer med kritiske spørsmål.

Det verste synes jeg er når alternative behandlere nærmest har drillet sine pasienter/ofre slik at pårørende til f.eks. en som har kreft og på grunn av svindyre alternativfolk nekter enhver befatning med helsevesen, cellegift osv. Den veggen er utrolig vond å stange i og vissheten om at den sikre død venter lenger ned i veien gjør jo også at man gjerne vil bevare et forhold til den man skal miste.

De som fraråder det som kan redde liv, enten det er cellegift, vaksine etc. svindler ikke bare folk økonomisk. Hadde det enda vært så vel.

Den groveste svindelen handler om at de svindler livet av folk. Det er hva de stjeler.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:37   #98
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Men grunnen til at han var så treig var vel helst at han var stjernekikker, det spørs om nåler hadde hjulpet den gangen?

Dette er jo nettopp det som gjør undersøkelser med N=1, evt N=2 så lite holdbare. En kan ikke utelukke alle mulige andre årsaker til at en type behandling hadde effekt.

Han var jo ikke stjernekikker, men ja selvsagt det var andre faktorer. Poenget igjen er at min uttalelse om at det kunne ha en effekt var basert på at det gikk så utrolig mye raskere. Samtidig ser jeg meg ikke blind på den, jeg er fullt i stand til å se at andre faktorer spiller en rolle. Det jeg sa var ganske enkelt at jeg ikke kan utelukke at det kan ha hatt en effekt fordi jeg opplevde en veldig rask og grei fødsel. Ikke at jeg mener at jeg hadde en rask og grei fødsel utelukkende pga at jeg fikk noen nåler.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 19:49   #99
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

For meg betyr det å ha et holistisk syn på helse, at jeg tenker at mange sykdommer oppstår som et resultat av ubalanse i tilværelsen. Vi vet allerede at stress kan føre til tilstander som høyt blodtrykk og hjertesykdommer og at man kan få hodepine pga av for lite søvn, f.eks. For meg er det ikke så kjemperart om psykiske/emosjonelle ubalanser over tid kan føre til en rekke andre sykdommer også. Jeg tenker ikke da at alternative behandere er det man skal ty til, men at man heller selv skal sørge for å finne balanse i egen tilværelse så godt man kan. Det koster ikke noe og man blir ikke lurt av noen.

Men dette er jo ikke å ha et holistisk syn, utfra hvordan man bruker dette begrepet vanligvis.

For det er jo ikke tvil om at spesielt almennpraktikere virkelig er enige i at mange symptomer og plager er på grunn av psykisk belastninger også?

Det er jo nettopp hos de pasientene som ikke vil vedkjenne seg at det har en psykisk komponent at alternativmedisinerne kommer inn med sitt "holistiske" syn. Det er nemlig ikke stress, det er miltenergien, man mangler energi i astrallegemet sitt, eller man har ubalanse i chakrapunktene sine.

Alternativmedisinen lever jo av nettopp at alt er fiksbart gjennom en kur, en pille, en diett. Er det noen som virkelig ikke ser hele pasienten, så er det jo alternativmedisinere.

Gammel 04-03-11, 19:54   #100
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøh - hvem trenger vel svakelige unger - rydd dem unna med meslinger, så blir det rom for de sterke av arten.

Kjenner jeg får vondt langt inn i sjela av en slik filosofi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.