Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 14:48   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting er at i de studiene hvor man ser ut til at finne at akupunktur har en smertestillende effekt, så er det lav effekt altså. Det er sterkere effekt av en paracet for eksempel. Så skjønner ikke greia, heller ta en paracet og slippe å ha alle disse nålene på seg.

Jepp. Hadde de sagt det den gangen det var fødsel på gang så hadde jeg jo myrdet hun som kom med akupunkturnålene sine. (Og antagelig følt meg bedre av adrenalinet etter drapet.) Men neida. "Det er mange som har såååå fin smertelindring altså - det er helt fantastisk! "

Særlig.

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg fikk ganske god smertelindring ut av diskusjonen jeg og jordmoren hadde om hvorvidt akupunktur funker eller ei.

Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 14:50   #62
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Ja, det er godt mulig det var tilfeldig, jeg hevder ingenting!
Jeg er farget av en 30 timer lang fødsel første gang og relativt sjokkert over farten på nr to når vi først kom i gang.

Men jeg står fast på den behandlingen jeg fikk på rumpen!

Jeg synes jo at folk skal ha fullt lov til å rapportere hva de har opplevd. Men all den tid det en enkelthistorie er en studie med n=1 så er det ikke brukende som dokumentasjon for en behandlingsmetode. Og det er jo det som er synd at folk blir sinte, når man sier at en behandlingsmetode ikke har dokumentert effekt. For det som man mener er at omtrent en tredjedel av personene opplevde effekt, og det holder ikke når det gjelder behandlinger.

Gammel 04-03-11, 15:03   #63
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Slim på hovednerven!

Åh! *elske*

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:03   #64
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hva skal til for at det skal være dokumentert effekt egentlig? Interessant.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:07   #65
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ? Er ikke akupunktur opplest å vedtatt som stuerent?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:09   #66
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting er at i de studiene hvor man ser ut til at finne at akupunktur har en smertestillende effekt, så er det lav effekt altså. Det er sterkere effekt av en paracet for eksempel. Så skjønner ikke greia, heller ta en paracet og slippe å ha alle disse nålene på seg.

Dette burde det jo helt klart opplyses om.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:10   #67
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hva skal til for at det skal være dokumentert effekt egentlig? Interessant.

Det må vel kjøres kliniske studier da tenker jeg. Med en gruppe som får behandling og en kontrollgruppe som ikke får det. Eller?

Gammel 04-03-11, 15:11   #68
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg glemte å opplyse at jeg overhodet ikke opplevde akupunkturen som smertestillende. Det var så vondt at jeg gråt av smerte. Ok det sier ikke dere noe men jeg er ingen griner.

Tre stk!
Gammel 04-03-11, 15:12   #69
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Det må vel kjøres kliniske studier da tenker jeg. Med en gruppe som får behandling og en kontrollgruppe som ikke får det. Eller?

Ja men jeg tenkte mer på hvor mange må oppleve effekt. Sånn enkelt forklart. Eller må man til med statistiske tester og lignende. Det varierer kanskje på hva som skal dokumenteres.

Tre stk!
Gammel 04-03-11, 15:22   #70
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hæ? Er ikke akupunktur opplest å vedtatt som stuerent?

Det er vel sånn at det er langt færre som himler med øynene og Tenker Sitt om man sier at man har time hos akupunktør enn om man forteller at man skal til rosenterapaut. Eller hva det nå heter, det svigermoren til Martha holdt/holder på med. Det har vært vanlig så lenge og det er så mange som har prøvd at det blir en slags vedtatt sannhet at det funker, mens det tross alt er langt flere som stiller spørsmålstegn ved effekten av nyere "behandlingsformer." Min personlige favoritt for tiden er forøvrig tankefeltterapi. Herlige greier.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:40   #71
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Min personlige favoritt for tiden er forøvrig tankefeltterapi. Herlige greier.

Ohh .. åpplys meg!

Ja ting er vel mer stuerent med Märtha sin engleskole, Snåsamannen og Operah som prater om helbredende Brasilians healer .. (Jada, jeg går hjemme og tvn står noen ganger på feil kanal når mini skal ha mat)

Kanskje det har vært for mye fokus på det at folk glemmer å bruke kritisk sans?

Gammel 04-03-11, 15:49   #72
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At akupunkturen eg tok mulig var litt smertelindrende kan godt hende, men effekten med å ta bort sjukdommen hadde ikkje effekt. Ho skulle få blæra mi i balanse og sjølvsagt milten, men det gikk aldri.

Gammel 04-03-11, 15:49   #73
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, jeg trodde da at akupunktur som supliment til vanlig legemedisin var helt akseptert?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 15:57   #74
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hm, jeg trodde da at akupunktur som supliment til vanlig legemedisin var helt akseptert?

For meg er det det ihvertfall. Når det gjelder stimulering av rumpemuskler.

Tre stk!
Gammel 04-03-11, 15:58   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ohh .. åpplys meg!

Du må sjekke ut Britas omtale av programmet følelser og fornuft.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 16:03   #76
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er helt fantastisk. Det aller beste er kommentarfeltet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 16:04   #77
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Fabelaktiv!

Sitat:

TFT-bevegelsens store leder og glitrende lys, Mats Uldal ® , mener i et frådende, avsnittsfritt innlegg at vitenskapen ikke er til å stole på siden nazistene steriliserte sinnslidende for å utrydde dårlige gener, og siden metoder som “vanntortur, brenning av genitalia, lobotomi” en gang ble regnet som vitenskaplige.

Gammel 04-03-11, 16:07   #78
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Den gangen jeg VET det hadde effekt var da jeg ble behandlet i 2009 for muskelsmerter i rumpen som stråler nedover. Jeg gikk 6 ganger til fysio som masserte og strakk og så videre, og så henviste han meg videre til en manuellterapeaut han jobbet sammen med. Han satt akupunktur på meg 4-5 ganger ihvertfall. 6 nåler inn i rumpen for å jobbe med musklene som satt for dypt til at fysioterapeauten klarte å gjøre noe. Jeg ble helt kvitt smertene og har ikke kjent noe siden. (jeg hadde hatt det tilbakevendende i ti år før dette)

Men dette er vel triggerpunktbehandling med nåler, og ikke akupunktur?

Gammel 04-03-11, 16:09   #79
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke en alternativ person, men i forbindelse med prøving på graviditet tenkte jeg å prøve akupunktur. Hadde en ringerunde først for å forhøre meg litt. Og joda, det var mye snakk om energier og sånt vissvass. Etter tips herfra kom jeg til slutt til en dame som hadde et mer medisinsk perspektiv og jeg har aldri hørt henne nevne verken aura eller energi.

Jeg ble gravid etter 3-4 måneder, men det kan selvsagt være tilfeldig. Det sa hun også, at man ikke kunne være sikker på hva som hjelper.

Da jeg var gravid var hun derimot helt sikker på at hun kunne få ned det høye blodtrykket mitt. Siden jeg hadde pre-eklampsi sist måtte jeg få det ned kjapt. Hun målte bt før, under og etter behandling og jeg så jo àt det gikk ned. Etter en uke var det helt stabilt og holdt seg slik under hele svangerskapet. Fastlegen min var veldig overrasket og jeg var selvfølgelig kjempelettet.

Så, det finnes ulik grad av seiøsitet blant akupunktører, men ifht blodtrykk så er jeg helt sikker på at det har en effekt. Finnes det en vitenskapelig forklaring på deg?

Gammel 04-03-11, 16:10   #80
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men dette er vel triggerpunktbehandling med nåler, og ikke akupunktur?

Er det det? Ikke vet jeg, det var nåler og de sa det var akupunktur. Akupunktur er jo et kortere ord enn "triggerpunktbehandling med nåler".

Tre stk!
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.