Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hjelp, jeg må slankes

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 22:01   #21
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg må slankes

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hvis du velger en variant uten tilsatt sukker, så er blåbær ganske sunt det, med masse gode antioksidanter.

Det er masse kalorier i smør.

Skal prøve å kutte ut smøret, selv om jeg synes det blir veeeldig tørt uten.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Yoghurt går fint, men bruk naturell siden den ikke er tilsatt sukker. Vaniljekesam kan også være et godt alternativ.

Naturell liker jeg. Supert.

Jeg trodde dette skulle bli tøft, men her er jo masse jeg kan spise som er godt.

Stemmer det at jeg ikke bær spise mais?

Gammel 05-01-11, 22:01   #22
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Henter meg en handlelapp her nå og skriver ned alle tips om hva jeg kan spise så skal det handles i morgen.

Jeg kuttet potetene i dag, var helt sikker på at jeg kom til å daue. Jeg elsker poteter, spiser mest av det og minst av fisk og kjøtt.
Men det gikk kjempebra, maten smakte godt uten potet og den. Og da kom virkelig motivasjonen her.
Middag i dag var en kotelett og grønnsaker jeg stekte i panna, sukkererter, tomater, sopp, vårløk og aspargestopper.

Gammel 05-01-11, 22:05   #23
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Godt pålegg som gjør at man ikke gremmes over kjip knekkebrød-lunsj er jo pålegg av rent kjøtt. Som roastbeef, kalkunfilèt, skinkesteik, makrell, osv osv.
Gjerne med masse grønt på, tomat, agurk, avocado, salatblader.
Og middagsrester om man spiser sunn middag.

Kaffe ser ut til å bli min bane sånn drikkemessig. Jeg er egentlig litt avhengig av brus, så nå koser jeg meg med kaffe.

Gammel 05-01-11, 22:09   #24
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Godt pålegg som gjør at man ikke gremmes over kjip knekkebrød-lunsj er jo pålegg av rent kjøtt. Som roastbeef, kalkunfilèt, skinkesteik, makrell, osv osv.
Gjerne med masse grønt på, tomat, agurk, avocado, salatblader.
Og middagsrester om man spiser sunn middag.

Kaffe ser ut til å bli min bane sånn drikkemessig. Jeg er egentlig litt avhengig av brus, så nå koser jeg meg med kaffe.

Vet du jeg liker ikke kjøttpålegg. Ingen av nevnte over. Men makrell går bra om jeg får den på brød, på knekkebrød er den ikke god.
Jeg spiser gjerne knekkebrød med bare agurk jeg, eller bare tørre knekkebrød faktisk, det gjør meg ingenting. Har jeg noe på dem må jeg liksom ha litt smør.

Kaffe går ned og vann skal gå bra.

Hva med juice?

Og eh, pizzasnuerrer?
Jeg elsker pizzasnurrer og pleier å lage det hver fredag. Bruker grovt mel og jeg spiser de gjerne uten ost.

Gammel 05-01-11, 22:12   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke vil spise smør kan du jo feks. bruke lett smøreost? Det finnes mange gode smaker, og vil du ha annet pålegg på er naturell veldig godt. Philadelphia naturell er jo knallgodt med skinke og agurk oppå. Og karse eller spirer, jeg elsker sånt på skivene. Jeg takler virkelig ikke brød eller knekkebrød uten smør eller smøreost, da vokser det i munnen.

Jeg ville absolutt ikke drukket bare en smoothie med bær og juice til kvelds eller noe annet måltid (mellommåltid går jo an). Det er jo ingenting, etter min mening. Altså bær er jo sunt, men jeg tror ikke det funker som et helt måltid som gir bra blodsukkerbalanse. Yoghurt gir proteiner, så ha det i, og kanskje litt nøtter for sunt fett? Jeg har hele mandler i, de knuses i blenderen og gir metthet og fylde. Egg er også bra i. Min smoothie inneholder proteiner og fett, men så funker den også som et helt måltid man blir METT av, lenge.

Gammel 05-01-11, 22:12   #26
Left
Passiv

Standard

Grove pizzasnurrer med sunt innhold er vel ikke det verste du kan spise.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:16   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, har du tenkt noe over en slags filosofi? Jeg synes det høres ut som du kunne ha trivdes veldig godt på Lindberg eller noe i den gaten. Les mer om det her.
Det er det kostholdet jeg prøver å følge, men i julen nå har det jo gått til helvete. Jeg skal imidlertid ta det litt gradvis nå i januar og gå inn for fullt i februar, med både Lindberg og trening. Jeg skal ikke ned noe i vekt, tvert imot, men jeg trives på lavkarbo og kan samtidig ikke spise mye fett pga. vektoperasjonen, så Lindberg er perfekt for meg.

Her er også Lindberg-delen av lavkarboforumet til DM og HP, der finner du endel dagsmenyer og oppskrifter og masse annet kjekt.

Gammel 05-01-11, 22:16   #28
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis du ikke vil spise smør kan du jo feks. bruke lett smøreost? Det finnes mange gode smaker, og vil du ha annet pålegg på er naturell veldig godt. Philadelphia naturell er jo knallgodt med skinke og agurk oppå. Og karse eller spirer, jeg elsker sånt på skivene. Jeg takler virkelig ikke brød eller knekkebrød uten smør eller smøreost, da vokser det i munnen.

Jeg ville absolutt ikke drukket bare en smoothie med bær og juice til kvelds eller noe annet måltid (mellommåltid går jo an). Det er jo ingenting, etter min mening. Altså bær er jo sunt, men jeg tror ikke det funker som et helt måltid som gir bra blodsukkerbalanse. Yoghurt gir proteiner, så ha det i, og kanskje litt nøtter for sunt fett? Jeg har hele mandler i, de knuses i blenderen og gir metthet og fylde. Egg er også bra i. Min smoothie inneholder proteiner og fett, men så funker den også som et helt måltid man blir METT av, lenge.

Jeg prøver naturell, du mener ost ikke sant. Det hørtes godt ut, med agurk.
Yoghurt i smoothien da, blir det et helt måltid da? Og mandler skal jeg kjøpe. Er det greit å bruke eplejuice i den og? Mener det er det jeg har brukt før.
Egg kan jeg ikke spise.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Grove pizzasnurrer med sunt innhold er vel ikke det verste du kan spise.

Gammel 05-01-11, 22:21   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, cluet er jo mengder her. Man legger på seg av det meste hvis det blir for mye. Pizzasnurrer er jo ingen krise en gang i uka, men spiser du 7 stk i tillegg til all annen mat, blir det mye likevel. En smoothie med mandler og eplejuice blir fort kaloririk, men det hele avhenger jo helt av hva du ellers spiser i løpet av dagen, og det er sunnere kalorier enn de tomme man finner i kjeks og slikt. Hovedgreia er jo at du må forbrenne mer enn du tar inn, da går du ned. Og så må du finne ut hva du ønsker å forsake og hva du ønsker å beholde for å få dette til.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:21   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg la til en link i innlegget over. Jeg glemte det meg egg, beklager. Men du kan bruke proteinpulver, feks. Eller rett og slett bare yoghurt. Naturell er godt, spesielt de kremete. Tyrkisk eller matyoghurt, feks. Jeg bruker enten JA vaniljeyoghurt, Biola naturell eller Biola-melk. Biola er bra for magen.

Gammel 05-01-11, 22:22   #31
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fedon Lindberg sine brød er faktisk bedre (mer lavkarbo) enn knekkebrød.

Gammel 05-01-11, 22:33   #32
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men altså, cluet er jo mengder her. Man legger på seg av det meste hvis det blir for mye. Pizzasnurrer er jo ingen krise en gang i uka, men spiser du 7 stk i tillegg til all annen mat, blir det mye likevel. En smoothie med mandler og eplejuice blir fort kaloririk, men det hele avhenger jo helt av hva du ellers spiser i løpet av dagen, og det er sunnere kalorier enn de tomme man finner i kjeks og slikt. Hovedgreia er jo at du må forbrenne mer enn du tar inn, da går du ned. Og så må du finne ut hva du ønsker å forsake og hva du ønsker å beholde for å få dette til.

Jeg spiser vanligvis ikke mengder med mat og jeg spiser stort sett sunn mat, ikke noe gatekjøkkensaker liksom. Det er det jeg har spist imellom måltidene som har skapt kaoset her. Det begynte i sommer. 1 stk campingvogn, 1 stk kjerring som har passert 40 med en unge som ikke måtte løpes etter lenger for første gang, 1 stk meget fin grill og en haug med muffinsposer, is, kaker, brus og latmannsliv. Og så har det bare ballet seg på etter sommeren fordi jeg ikke har kuttet ut all møkka jeg har spist.
Jeg forsaker faktisk det meste for å få til dette, bare jeg slipper å være sulten, altså sånn sulten at det er vondt. Det er mareritt for meg, jeg må være mett ellers får jeg vondt i hodet. Om jeg er mett av druer eller bær spiller ingen rolle.
Ut å gå skal jeg hver dag, nå er det helt slutt på å sitte i ro. Jeg jobber hjemme (fosterhjem) men har ingen unger hjemme på dagtid lenger så jeg har mer enn nok tid til å bevege meg fremfor å sitte i sofaen.

Jeg la til en link i innlegget over. Jeg glemte det meg egg, beklager. Men du kan bruke proteinpulver, feks. Eller rett og slett bare yoghurt. Naturell er godt, spesielt de kremete. Tyrkisk eller matyoghurt, feks. Jeg bruker enten JA vaniljeyoghurt, Biola naturell eller Biola-melk. Biola er bra for magen.

Takk for linkene og takk for tipsene.

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Fedon Lindberg sine brød er faktisk bedre (mer lavkarbo) enn knekkebrød.

Skal kjøpe det i morgen, jeg vet de har det hos bakeren her.

Gammel 05-01-11, 22:41   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg spiser vanligvis ikke mengder med mat og jeg spiser stort sett sunn mat, ikke noe gatekjøkkensaker liksom. Det er det jeg har spist imellom måltidene som har skapt kaoset her. Det begynte i sommer. 1 stk campingvogn, 1 stk kjerring som har passert 40 med en unge som ikke måtte løpes etter lenger for første gang, 1 stk meget fin grill og en haug med muffinsposer, is, kaker, brus og latmannsliv. Og så har det bare ballet seg på etter sommeren fordi jeg ikke har kuttet ut all møkka jeg har spist.

Jeg tipper at med å droppe dette og være litt bevisst på det andre, vil du da gå ned i vekt nå, også om du tar litt brunost i ny og ne.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:43   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om du drikker masse cola så vil jeg tro at å kutte potet/ris/pasta og å totalt kutte cola er mer enn nok. Det burde gi kjappe resultater altså - cola er jo ekstremt kaloririkt.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:49   #35
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vann og frukt/grønnsaker. Vann er alfaomega.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 23:08   #36
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Dere er så gode og snille. Tusen takk for alle tips.
Jeg veide meg i dag, har faktisk ikke turt gå på vekta siden før sommeren men nå bestemte jeg meg for at jeg ikke har noe valg. Det var verken mer eller mindre enn jeg trodde, det var omtrent som antatt og jeg skjønner selv at nå må ting fikses her før det går helt galt.
Jeg skal holde dere oppdatert hele veien.
Og jeg skal være flink, veldig flink.

Gammel 06-01-11, 18:19   #37
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Da har jeg vært og fått handlet inn stort sett alt som var foreslått her.
Det går skikkelig greit det her, og Fedon brød med usukret blåbærsyltetøy var kjempegodt.
Men det var jo masse karbohydrater i det... eller masse og masse, jeg vet egentlig ikke hva som er masse. Men det er sunt, sant?

Iset, titter du innom her? *håpe, håpe*
Smoothie, hva skal jeg lage den av? Jeg har kjøpt bær og mandler og JA yoghurt og biola, lot epeljuicen stå for det så ut til å være masse karbohydrater i den.
Kan jeg blande sammen alt dette? Eller blir den da for tykk?
Jeg har hatt i juice før for å få den til passe konsistent, blir den det med biola også?

Gammel 06-01-11, 18:29   #38
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå har jeg ikke lest annet enn første delen av tråden så det er mulig dette er nevnt før.
Kanskje du kan teste ut gåing som treningsform. Det er faktisk veldig god trening i å gå, og klarer du litt hurtiggange uten at hodepinen slår til, kommer du veldig langt!

Gammel 06-01-11, 20:22   #39
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smoothie:
Frosne jordbær, jordbærbiola, 1 neve lettkokte havregryn, 1/2 banan, 1 dæsj juice ( kan sikkert bruke litt vann istede for juice?).
Ha i væske til du får ønsket konsistens. Denne er litt sunn iallefall

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 20:25   #40
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du gode, mettendes og sunne oppskrifter på smoothie Iset?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.