|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#361 |
Ekvilist
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Det er sannelig sant. Jeg kunne ha droppet å plotte inn ordene innvandrer. Det som sto der var FRP nok i seg selv. Jeg synes det å bruke FRP sin logikk som et eksempel er faktumbasert (hvilke andre partier driver med jevnt nedlatende generaliserende uthengninger av svakere stilte grupper i samfunnet (uføre, trygdede, innvandrere, samer, alenemødre, homoer etc.), opplys meg gjerne!), ikke en hersketeknikk. Det er iallefall ikke intensjonen.
![]() |
#362 |
Ekvilist
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereOg når det gjelder -ea- sitt utsagn rine, så tror jeg ikke jeg spesifiserer ytterligere. Polyannas innlegg var beskrivende nok.
![]() |
#363 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg foreslår at du leser det nekete innlegget mitt en gang til, jeg har qoutet det under her. (Det var et svar på Kies innlegg om at alle syke ble mistenkeliggjort, for øvrig.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Mother of Dragons
|
Tja, Frp har vel egentlig skiftet til at alt skal staten ordne for folk og er alltid enig i at folk har Rett og Krav til alt mulig.
![]() |
#365 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg er jo enig i at dårlig arbeidsmiljø er sykdomsfremkallende. Jeg vil bare frem til at det er helseplagene som er sykmeldingsgrunn og ikke arbeidsmiljøet i seg selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#366 |
Halloen!
Hm, jeg synes faktisk Polyannas innlegg var ganske ufint også, jeg, Mulig jeg bør rødprikke henne også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Ekvilist
|
Ser du ikke det ironiske i at du helt åpenbart tar dette personlig og fyrer deg opp på vegne av lærere, men samtidig latterliggjør uføre og trydede som du spesifiserer at befinner seg i denne tråden, fordi de tar seg nær av generaliserende utsagn om uføre og trygdede? Jeg stiller meg selvsagt ikke bak det at lærere er domme (det skulle tatt seg ut, siden jeg har stor respekt for de aller fleste lærere jeg kjenner), men jeg synes dobbeltbudskapet var ganske bra. Og din reaksjon, understreker dobbeltbudskapet. Generalisering fører sjelden godt med seg. Det er idioter blant lærere, og det er idioter blant trygdede. De fleste kjenner til noen i begge grupper. Det sier allikevel ingenting om gruppen som helhet.
![]() |
#368 |
maler
|
Veldig, veldig bra, DM, jeg er enig med deg i alt du skriver. Det er dette jeg mener med at vi har et holdningsproblem. Jeg tror ikke det er slik at det er større holdningsproblemer blant de som ikke jobber, men mer at hele samfunnet tar mer av velferdsgodene for gitt. Det har blitt en selvfølge at det finnes en eller annen økonomisk ordning og en eller annen statsfinansiert behandling for alle tilstander og situasjoner. Og ja, det er nok eldrebølgen som er hovedårsaken til den økonomiske kattepinen. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle, vi må takle den uansett, og hovedpoenget blir å få flere i jobb.
Det er her det blir vanskelig. For hvis man har fått innvilget trygd, er det vel strengt tatt ikke urettmessig med mindre man virkelig har greid å jukse på seg helseplager. Med mindre man jobber svart i tillegg, da er det jo soleklart hva som foregår. Det mange kan være enige i er imidlertid at det finnes trygdede som sikkert kunne jobbet noe. Spørsmålet er hvordan man kan identifisere disse og få dem ut i jobb. Det er ikke sikkert det er et holdningproblem, i hvertfall ikke et de er klar over selv.
Kan modifiseres med: Dersom det ikke er mange nok til å yte etter evne, blir det lite å hente for de som har behov. Det er vel like mye der vi er idag. Det hjelper ikke at vi yter etter evne hvis det er for få av oss i forhold til de i behovskøen.
Spørsmålet er også litt hvem som skal forstå og hvem som skal sette grenser. Hvis hele systemet er en stor suppe av forståelse, blir det ikke mye tak heller. Det er fullt mulig å ha en fastlege og en NAV-arbeider som hovedsaklig er i forstå, hjelpe- og dytte-litt-bak-gruppen. Det er nesten umulig for de som sitter med enkeltpersoner å gjøre noe annet enn å kjempe for pasienten sin sak. Og sånn skal det være. Grensesettingen må komme fra et høyere nivå i form av brukbare retningslinjer og noen utenforstående som vurderer søknader. Så er det opp til saksbehandleren å si "nå skal vi se hvilke muligheter vi har for deg".
![]() |
#369 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereKanskje vi skal gå over til å kalle det unødvendig bruk da, mer spiselig? Det er høyst unødvendig for oss og for veldig mange jeg kjenner å motta barnetrygd. Det er også veldig unødvendig at mange mottar kontantstøtte samtidig som de har svart dagmamma. Det er også unødvendig at noen får støttet sin utdannelse når de strengt tatt kunne jobbet, bare at de jobbene ikke er helt optimale for dem. Og det er unødvendig at noen løper til legen og overdriver symptomer og plager fordi de har lyst på en friperiode. Det er ikke unødvendig at varig syke får uføretrygd.
![]() |
#370 |
Halloen!
Jeg har ikke latterliggjort uføretrygdede og syke, utsagnet mitt var myntet på deg, siden du tydeligvis synes det er veldig rart at jeg kan ta et innlegg der jeg er qoutet og der det vises til mitt yrke, personlig, men har full forståelse for at noen her i tråden kan ta seg nær av utsagn der ingen er quotet eller vist til på noen som helst måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Passiv
|
Jepp. Det er den der jeg sliter med. At man kan la være å stå på egne bein fordi det går an å la være. Jeg synes man skal stå på egne bein. Rett og slett. |
![]() |
![]() |
#372 |
Halloen!
Signerer helhjertet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Passiv
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereEn ting til - når det gjelder forståelse og motivasjon og hva man nå har. En gang iblant er det best å sette en grense og kort og godt si nei. |
![]() |
![]() |
#374 |
Mother of Dragons
|
Men det er jo ikke sånn det blir sagt, det er jo folk som kommer fordi de er utslitte og må hente seg inn igjen og har vondt fordi de er slitne. Jeg kan sikkert finne 50 tråder her på Foreldreportalen hvor folk forteller om hverdagen og at de er slitne eller mistrives på jobben og så blir de sykemeldt. Nå sier jeg ikke om jeg synes det er rett eller feil i alle eller noen av tilfellene altså, jeg bare påpeker at man kan bare ikke være en aktiv bruker her inne og så ikke vite at folk sykemelder på grunn av andre årsaker enn sykdom.
Enig i mye av det, at vi må på et eller annet vis få gjort noe med trivselfaktoren på arbeidsplasser, at det blir identifisert som en veldig viktig årsak til sykemeldinger og ikke minst, uansett om man blir så dårlig av miljøet at man blir sykemeldt eller ei, at man kan få varslet om dårlig arbeidsmiljø før det går så langt at man "må" somatisere for å komme seg unna. For sånn er det med kropp og psyke, har man det fælt psykisk så gjør kroppen det som skal for å beskytte en, og om man blir psykisk dårlig av et miljø, så sørger kroppen for at man ikke trenger å gå dit.
![]() |
#375 |
weird
Hehe. Jeg har da omtrent oppført meg som om jeg sendte innlegg til "Det Sanne" her i tråden, så jeg skal ikke rope så høyt om historier fra virkeligheten akkurat her, kjenner jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
![]() |
![]() |