Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg tror også vi har opparbeidet oss holdninger i hele befolkningen som helhet som ikke slår positivt ut i denne sammenhengen. Og som ikke går på arbeidsmoral egentlig, men hva man forventer at staten skal stille opp med når det butter imot. Men jeg synes det blir veldig feil å si at vi har et holdningsproblem blant mange av de syke og trygdede, akkurat den setningen skjønner jeg at det går an å ta personlig.
Jeg har bare lest i denne tråden til nå, men nå fikk jeg lyst til å si noen ord. Jeg har tenkt litt på dette med å ha en velferdstat slik vi har i Norge. Etter som jeg har forstått er vel Norge det landet i verden som har best velferdsstat, men det har jo ikke alltid vært slik. Mormor vokste opp i en helt annen tid da hun ble født i starten på forrige århundre. Jeg tror hennes generasjon og min mors generasjon har et helt annet forhold til velferdsstaten enn det jeg i min generasjon og mine barns generasjon har. Det har noe med hva en er vant til, og hva som blir selvfølgeligheter. Jeg og barna mine har vokst opp med at dette er selvfølgeligheter. Det er ikke noe nytt, det er bare slik det er. (Nå snakker jeg om generasjonene våre og ikke meg og mine barn og våre holdninger personlig, vi er veldig takknemlige og bevisst på velferdstatens goder.) Det blir en holdningsutvikling som kommer av det som er vanlig. Litt som med teknologien. Tenk all den teknologien vi tar for gitt i dag, som ikke en gang var oppfunnet når vi vokste opp. Vi satt med gammeldagse telefoner og hullskive som vi snurret rundt på for å slå nummeret (og likte best dem som hadde høyest nummer så vi slapp å sveive hele runden ), nå har digitale små bærbare mobiltelefoner som kan sende brev til folk, se hvem som ringer, sende meldinger osv. Og det er bare et lite eksempel på all teknologien vi tar for gitt i dag, og ungene våre enda mer. Det ville vært magisk om vi flyttet all denne teknologien inn på feks 50-tallets Norge. Slik også velferdsstaten var da. Men jo lengre bort vi kommer fra opprinnelsen av et gode, desto mer tar man det for gitt. Og der tror jeg det ligger noe viktig. Det ER viktig å ta tak i holdningene i samfunnet. Og jeg synes at staten godt kunne brukt TV og media mye mer i holdningskampanjer enn det som er gjort i dag. (Bruk prevensjon! Har du tenkt på hvor bra det er med gratis skolegang? Har du tenkt på hvor heldig vi er som får gratis sykehushjelp? Vær altruistisk, hjelp en nabo i dag! Kjenner du barn som lider, ta en telefon til barnevernet, vær en barnevenn! osv. )
Det jeg forsøker å si, er at jeg er ikke i tvil om at det er en holdningsendring i samfunnet generelt. Men jeg er ikke helt sikker på om man nødvendigvis skal koble den sammen med dem som er syke. Det er mulig at missbruk er større enn det har vært før, men samtidig, så synes jeg det kan være litt rart dersom man ser på tallene over hvor mange som er syke, og at det ikke har vært noen særlig økning i forhold til befolkningsveksten. Jeg vet at det finnes snyltere, og folk med slepphendte holdninger. Men samtidig, så vet jeg også, at de fleste mennesker ønsker å være i en jobb og fungere i og sammen med samfunnet.
Det jeg tror må til, er ikke å ramme de sykeste for å få tatt snylterne, som man jo vet at er der, og som er medaljens bakside og en pris man bare må betale for å ha et slikt velferdssystem. Jeg tror det er en god plass å starte med holdningskampanjer i skoler, i offentlige rom, og i media. Det at velferdsstaten nå koster alt for mye penger, er jo noe som har vært ventet i veldig mange år. Eldrebølgen har vært snakket om i åresvis og vi er begynt å få bølgen over oss. Det vil etterhvert bli for få arbeidstakere til å betale for alle pensjonsutbetalingene. Velferdstatens form er i endring, og jeg tror den kommer til å endre seg stort i løpet av den neste generasjonen. Jeg tror også at vi kommer til å måtte gjøre noe drastisk med måten vi ser på arbeid her i landet. Og da mener jeg ikke arbeidsmoral, men mye av det som en del allerede har tatt opp. At vi trenger å åpne mer opp alternative måter å jobbe på, og spesielt for selvstendig næringsdrivende. Jeg mener samfunnet ville hatt godt av et NAV som kunne legge til rette og veilede i den retningen også (pluss at jeg mener det vil være med på å øke verdiskapningen i samfunnet, noe vi også vil trenge den dagen oljepengene er slutt). Det er fordeler og ulemper med alle modeller, og jeg tror ikke det finnes en samfunnsmodell som er perfekt, men når vi ser vi styrer mot et stup, så tenker jeg at det kan være en god idé å ikke bare identifisere stupet og forsøke å redusere farten, men faktisk forsøke å endre retning og gjøre noe annerledes i tillegg, så kanskje vi kan styre forbi stupet.