|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#301 |
maler
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Hvis vi snakker om Jessica og statens pensjonskasse igjen nå tror jeg problemet er som følger: Statens pensjonskasse gir en tilleggsstøtte i tilllegg til det man får fra NAV når man blir pensjonist. Dette gjelder også uførepensjon. Barnetillegget er en del av dette, og såvidt jeg skjønner den biten som er viktig akkurat i Jessicas situasjon.
![]() |
#302 |
maler
|
Jeg tror også vi har opparbeidet oss holdninger i hele befolkningen som helhet som ikke slår positivt ut i denne sammenhengen. Og som ikke går på arbeidsmoral egentlig, men hva man forventer at staten skal stille opp med når det butter imot. Men jeg synes det blir veldig feil å si at vi har et holdningsproblem blant mange av de syke og trygdede, akkurat den setningen skjønner jeg at det går an å ta personlig.
![]() |
#303 |
Passiv
|
Jeg er meget takknemlig for de ordningene som finnes for meg. Derfor skamroser jeg feks utdanning betalt av staten. Eller ... betalt og betalt? Det jeg betaler mer enn eksempeldamen din i skatt bare på en femårsperiode betaler nok faktisk tilbake det utdannelsen min kostet staten altså.
Nja. Vet du dette? Tror du de som ikke er trygdet har så enkle liv, du? At da spretter man opp om morgenen og alt er hipp hurra, mens du som er syk lever i en virkelighet en som ikke er syk aldri kan fatte? |
![]() |
![]() |
#304 |
Passiv
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereArgh - jeg mistet quotet til Fluke. |
![]() |
![]() |
#305 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#306 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereHoldninger har noe å si, ja. Også holdninger folk blir møtt med.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Passiv
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikerekie - det ser faktisk ikke ut for meg som om det virker å møte folk med forståelse. Det er klart mest behagelig - men effekt ser det virkelig ikke ut til å ha. |
![]() |
![]() |
#308 |
Live and let live
|
Jeg har bare lest i denne tråden til nå, men nå fikk jeg lyst til å si noen ord. Jeg har tenkt litt på dette med å ha en velferdstat slik vi har i Norge. Etter som jeg har forstått er vel Norge det landet i verden som har best velferdsstat, men det har jo ikke alltid vært slik. Mormor vokste opp i en helt annen tid da hun ble født i starten på forrige århundre. Jeg tror hennes generasjon og min mors generasjon har et helt annet forhold til velferdsstaten enn det jeg i min generasjon og mine barns generasjon har. Det har noe med hva en er vant til, og hva som blir selvfølgeligheter. Jeg og barna mine har vokst opp med at dette er selvfølgeligheter. Det er ikke noe nytt, det er bare slik det er. (Nå snakker jeg om generasjonene våre og ikke meg og mine barn og våre holdninger personlig, vi er veldig takknemlige og bevisst på velferdstatens goder.) Det blir en holdningsutvikling som kommer av det som er vanlig. Litt som med teknologien. Tenk all den teknologien vi tar for gitt i dag, som ikke en gang var oppfunnet når vi vokste opp. Vi satt med gammeldagse telefoner og hullskive som vi snurret rundt på for å slå nummeret (og likte best dem som hadde høyest nummer så vi slapp å sveive hele runden
![]() |
#309 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereHvis problemstillingen er store utgifter, så kan en jo først kutte i dobbeltytelser, og unødvendige ytelser, som kontantstøtte og dagpenger til pensjonister - som likevel får pensjonen sin. Jeg mottar nå kontantstøtte selv, bare fordi jeg kan. Selv om jeg ikke ser hvorfor den ytelsen skal finnes.
![]() |
#310 |
X First Lady
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
Den som gir seg...
Tusen takk for at du klarsynt har klart å formidle veldig mye av det jeg selv tenker.
![]() |
#312 |
Borte
|
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg syns det glemmes litt bort her at Norge er et av de landene i verden med flest mennesker mellom 15 og 74 ute i arbeid. Faktisk er arbeidsdeltakelsen i dette aldersspennet på over 70%. Det har skjedd en helt enorm økning i antall mennesker som er tilknyttet arbeidsmarkedet på veldig kort tid. Dette har (selvsagt) stor innvirkning på økningen i trygdeytelser i samme periode og at det skulle være holdninger hos trygdemottakerne som var en trigger her blir helt på siden. Den mest gjengse holdningen er jo tvert i mot at alle skal i arbeid både hos NAV, myndighetene og folk flest.
![]() |
#313 |
weird
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Og behovsprøvd barnetrygd (eller hva det nå heter offisielt).
![]() |
#316 |
weird
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereDet er det som skurrer litt, synes jeg. Innføringen av dobbeltytelser i 2011 når man samtidig sier at vi ikke har råd til dagens velferdsgoder.
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er redd du bare mener det fordi du er et nek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 |
X First Lady
En stor andel av de yrkesaktive i dag er de såkalte frihets-barna som ble født like etter krigen slik som min mor. Mange av dem i tunge yrker som f.eks pleie og omsorgssektoren, og disse bærer preg av slitasje som igjen medfører sykmelding og uførhet. Dette er en generasjon som er vant til hardt arbeid og hvor en finner lite dårlige holdninger slik det snakkes om her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
X First Lady
![]() Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereEllers synes jeg denne diskusjonen er et sammensurium. Det er så mange ulike grupper b.la de som er sykmeldte og uføre at det nytter ikke komme med bastante holdninger og løsninger som passer alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg så ikke denne. Holdningsproblemet ligger jo hos de som mottar urettmessig trygd. Jeg burde kanskje sagt "uføre" og "syke," men jeg overvurderte viss enkelte av mine med-debattanter her. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|