Sv: Kunne dette vært en "regel" i forhold til personangrep i diskusjoner?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Merkelig. Det må da være et nettfenomen. IRL er det iallfall ikke slik at jeg er ufin mot diskusjonspartnere jeg ikke liker. Det finnes f.eks kollegaer som jeg liker bedre enn andre, men terskelen for kalle dem dust i en diskusjon er faktisk like høy som den er for å kalle vennene mine for en dust.
Jeg tenkte ikke egentlig bare på å være ufin, men generelt om å forholde seg annerledes (og snakke annerledes) til folk man kjenner og liker enn til folk man hverken kjenner eller liker. Og det nekter jeg å gå med på at er et "rent nettfenomen". Om denne annerledesheten arter seg ved at man er ufin mot den ene gruppen, eller ved at man er mer tøysete overfor den andre gruppen, eller til og med ved at man er mer høflig og saklig overfor folk man ikke kjenner personlig, det varierer selvsagt kraftig.
Men jeg må jo si at jeg har observert folk i RL som krangler både høylytt og ufint med folk de er uenige med og/eller misliker, men som likevel er i stand til å være både blid og vennlig overfor folk de liker.