Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-09, 10:52   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

OK, så Magiens farge er feil bok å begynne med. Den fikk jeg anbefalt som første bok på biblioteket, men etter denne tråden tror jeg at jeg begynner med Guards! Guards!

Colour of Magic anbefaler jeg å starte med kun for de som uansett kommer til å lese hele serien. Den er ikke spesielt bra, og serien har utviklet seg mye siden det.

Jeg har fantasy-venner som sier: Esme, prøv denne serien! De første 4 bøkene er ikke noe særlig, men så tar den seg vanvittig opp. Sånne kan starte med den første Discworldboken, i trygg forvissning om at de blir mye bedre fra bok 5 av.

Gammel 18-09-09, 13:59   #62
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har fantasy-venner som sier: Esme, prøv denne serien! De første 4 bøkene er ikke noe særlig, men så tar den seg vanvittig opp. Sånne kan starte med den første Discworldboken, i trygg forvissning om at de blir mye bedre fra bok 5 av.

Tsk, tsk, er ikke du litt gammel til å ha fantasivenner, Esme?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 15:05   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Tsk, tsk, er ikke du litt gammel til å ha fantasivenner, Esme?

Nei. De er smartere enn de fleste. De hadde freksempel skjønt hva jeg mente i innlegget over.

Gammel 18-09-09, 15:53   #64
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Den finnes også dem som ikke blir hoppende begeistret og nøyer seg med å lese én bok. Har jeg hørt.

Gammel 18-09-09, 21:22   #65
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Magiens farge

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Colour of Magic

Det går an å anbefale å lese serien på originalspråket engelsk, sant? Jeg synes av en eller annen grunn de fremstår som morsommere, mer snertne og ironiske, på engelsk. Og litt mer barnslige på norsk

Silmarillion synes jeg forøvrig er relativt uleselig på norsk På engelsk er den fortsatt ikke av de lettlesteste (er det et ord? ) men fin. Men så makter jeg ikke LOTR på norsk heller da, jeg får hetta av navneoversettelsene. Eller Harry Potter for den sakens skyld.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-09, 22:12   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det går an å anbefale å lese serien på originalspråket engelsk, sant? Jeg synes av en eller annen grunn de fremstår som morsommere, mer snertne og ironiske, på engelsk. Og litt mer barnslige på norsk

Jeg vet ikke hvordan de er på norsk, sånn ut fra engelske så kan jeg ikke tenke meg at det er mulig å oversette helt tonen i bøkene, men om det å lese på engelsk ikke er noe alternativ, så er det bedre å lese på norsk og så får man se om den versjonen gir en noe likevel.

Gammel 19-09-09, 01:00   #67
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg leser gjerne på engelsk, men i perioder. Jeg tar dog *hintet*. Engelsk skal bli!

Gammel 19-09-09, 22:24   #68
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja. Jeg skulle først si at man burde like fantasy, men egentlig tror jeg ikke man trenger å være noen stor fantasy-fan for å sette pris på Pratchett.

Egentlig altetende lesehest, men slet meg gjennom Ringenes Herre, og kom aldri lenger enn til s.20 i den første Harry Potter-boken. Er det likevel mulighet for at jeg kan like disse, mon tro?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-09, 23:11   #69
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Etter denne tråden har jeg bestemt meg for å gi Pratchett en ny sjanse. Jeg kjøpte med meg Colour of Magic på Gardermoen i sommer (det sto jo bakpå at det var den første boka i serien, sant), og jobbet virkelig hardt for å like den - dessverre uten særlig hell. Tenker jeg prøver meg på Guards! Guards! også før jeg gir helt opp.

Gammel 05-10-09, 13:52   #70
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har Eric liggende, men den bør jeg ikke begynne med?

Skal lete i en av våre to bokhandlere i umiddelbar nærhet etter mer. :

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 14:49   #71
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Egentlig altetende lesehest, men slet meg gjennom Ringenes Herre, og kom aldri lenger enn til s.20 i den første Harry Potter-boken. Er det likevel mulighet for at jeg kan like disse, mon tro?

Jeg har lest den første Harry Potter-boka under tvang, og nekter plent å lese Ringenes Herre, langt mindre se filmene. I grunnen antar jeg følgelig at Pratchett ikke er noe for meg. (Jeg synes oversettelsen av Harry Potter til norsk er veldig god, da. Det er antakelig nok et tegn på at jeg bør holde meg unna. Det er vel obligatorisk for fantasy-feinschmeckere å mislike norske oversettelser.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 14:55   #72
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke Harry Potter-bøkene har så veldig mye til felles med Discworld-serien, og egentlig har ikke Ringenes Herre det heller - her er det riktignok en del kjente folke- og faunatyper, men tonen og hele poenget er så grunnleggende forskjellig at det blir noe helt annet likevel. (Ikke at det trenger bety at man liker Pratchett selv om man hverken liker Rowling eller Tolkien, altså. )

Jeg driver og leser Potter på norsk for arvingen, og selv om jeg er enig i at språket til Høverstad er bra, så synes jeg det er en anelse for arkaisk for oppgaven, særlig i forhold til Rowlings egne, rimelig uformelle skrivestil. Og navnene er morsomt og kreativt oversatt, og jeg er ikke motstander av at den typen konstruerte ord og navn oversettes (spesielt ikke i barnebøker) men jevnt over gir de et litt barnsligere inntrykk enn de gjør på engelsk, synes jeg. Og det er greit i begynnelsen av serien, men vil passe dårligere senere, innbiller jeg meg. (Nå må det jo sies til oversetterens forsvar at han ikke kunne vite hvordan serien skulle komme til å utvikle seg senere.) Så jeg synes navnene er litt for barnslige og språket er litegranne for oppstyltet. Men jada, jeg er kresen, og Rowling er ikke noen stor stilist selv heller, altså.

Gammel 05-10-09, 14:58   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver og leser Potter på norsk for arvingen, og selv om jeg er enig i at språket til Høverstad er bra, så synes jeg det er en anelse for arkaisk for oppgaven

Det forklarer antakelig hvorfor jeg liker det.

Gammel 05-10-09, 15:00   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det forklarer antakelig hvorfor jeg liker det.

Som sagt, jeg synes språket er bra - jeg har ikke noe mot arkaisk språk, jeg heller - jeg synes bare ikke det er en helt trofast gjengivelse av originalen. (Interessant prinsipielt spørsmål: kan man kalle noe en "god oversettelse" dersom det er bedre enn originalen?)

Gammel 05-10-09, 15:00   #75
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg driver og leser Potter på norsk for arvingen, og selv om jeg er enig i at språket til Høverstad er bra, så synes jeg det er en anelse for arkaisk for oppgaven, særlig i forhold til Rowlings egne, rimelig uformelle skrivestil.

Jeg er veldig enig med deg. Vi er ca 500 sider inn i bok 5, og jeg begynner etter hvert å bli rimelig irritert over den utstrakte bruken av ordet innett, for eksempel. Er det virkelig noen som bruker det ordet nå?

Gammel 05-10-09, 15:06   #76
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Som sagt, jeg synes språket er bra - jeg har ikke noe mot arkaisk språk, jeg heller - jeg synes bare ikke det er en helt trofast gjengivelse av originalen. (Interessant prinsipielt spørsmål: kan man kalle noe en "god oversettelse" dersom det er bedre enn originalen?)

Nei, egentlig kan man jo ikke det. Det er noe av grunnen til at jeg ikke jobber som oversetter, tror jeg - man kan jo ikke gjøre det helt som man vil.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er veldig enig med deg. Vi er ca 500 sider inn i bok 5, og jeg begynner etter hvert å bli rimelig irritert over den utstrakte bruken av ordet innett, for eksempel. Er det virkelig noen som bruker det ordet nå?

Nei, det er det vel knapt. Høverstad gikk parallelt med moren min på gymnaset, så han hører jo til en litt annen generasjon, ja. Jeg tenkte ikke over at språket var arkaisk da jeg leste bok nummer 1, men koste meg derimot over at han brukte noen morsomme hedmarksuttrykk i ny og ne. Jeg er nok ikke helt representativ for målgruppen til HP.

Gammel 05-10-09, 15:40   #77
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ok. Men vil de forstå humoren - det er vel en del språklige finurligheter, høres det ut som?
Burde jeg i så fall starte med Good Omens?

Eldste leste sin første Pratchett som 13-åring og hun lo så hun grein. Ingen problemer med engelske morsomheter. På VGS bør de kunne engelsk godt nok til å få med seg funurlighetene.

Ååh, men han er jo en herlig forfatter , da. Hva man starter med er nesten det samme, bare det ikke er nr 1 og 2.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:10   #78
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elevene fikk velge seg hver sin bok på biblioteket her om dagen, fritt valg, så lenge den var på engelsk. En av guttene valgte seg Good Omens. Og en valgte til og med Catcher in the Rye.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 19:19   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere vet at det er en ny Discworld-bok ute nå? Unseen Academicals.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 19:37   #80
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Dere vet at det er en ny Discworld-bok ute nå? Unseen Academicals.

I know. Den handler om fotball. Jeg har aldri vært så ambivalent over noe i hele mitt liv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.