Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?
Ja 237 90,46%
Nja, kanskje i overkant irritert 11 4,20%
Nei, bare irritert 13 4,96%
Nei 1 0,38%
Annet 0 0%
Deltakere: 262. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-09, 18:19   #101
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Ja det har jeg. Men jeg viser ikek sinnet mitt ovenfor barnet som med roping etc, jeg prater vanlig. Noen ganger med hevet stemme dersom jeg kjenner at jeg nesten tilter.

Gammel 28-03-09, 18:22   #102
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Heller sint enn skuffet og manipulerende og overføre dårlig samvittighet til barna. Ja jeg blir sint. Jeg blir sint når de biter hverandre, når de biter meg.

Så sant så sant. Dere som aldri blir sinte på barna deres må da være utrolig aggresjonshemmede? Sinne/aggresjon er en medfødt, adaptiv følelse som SKAL bli aktivert når noen tråkker på grensene våre, invaderer oss, er urettferdige, osv. Og det gjør ikke barn mot foreldrene sine, liksom?

Hvis en ikke opplever sinne/aggresjon på et bevisst nivå, har en mindre kontroll over hvordan disse følelsene kommer til uttrykk, og dermed hvordan en virker på andre (for ja, følelsene forsvinner ikke selv om en ikke vedkjenner seg dem). Da er det bedre å kjenne og vite at "nå er jeg skikkelig forbanna" - da har man i det minste en anledning til å reflekter over egne reaksjonsmåter, og til en viss grad velge hvordan en vil agere på følelsene sine.

Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 18:27   #103
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hoi, det var en interessant analyse, Pida. Nei, jeg er ikke aggresjonshemmet. Jeg er streng, men jeg har mangelfullt uttrykk av det eksplosive elementet som jeg mener er en vesentlig del av det å være sint.

Gammel 28-03-09, 18:34   #104
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nei, jeg er ikke aggresjonshemmet. Jeg er streng, men jeg har mangelfullt uttrykk av det eksplosive elementet som jeg mener er en vesentlig del av det å være sint.

Når du sier det eksplosive elementet, sikter du da til det som kommer til uttrykk eller det som skjer inni en person når h*n blir sint?

Jeg kan også være streng, men jeg ser ikke på streng og sint som det samme. Det er fint mulig å være streng uten å være sint.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 18:37   #105
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler. Det som kommer til uttrykk filtreres vel av selvkontrollen.

Gammel 28-03-09, 18:40   #106
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja, det har jeg.

Gammel 28-03-09, 20:04   #107
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Når ungen løper fort ut av en butikk, rett mot veien med mye trafikk, og nekter å høre at jeg roper på han, da blir jeg sint, redd og forbanna. Vurderer sterkt å ha han i bånd.

Gammel 28-03-09, 20:06   #108
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man behøver etter min mening være aggresjonshemmet fordi om man ikke blir rasende på barna sine. Jeg antar at Veronal ikke startet tråden som i en konkurranse og premie til den som har vært minst lettantennelig overfor barna.

Jeg er ofte sint, og får lett ut aggressjonen min - men når det gjelder Poden eller Pjokken så har jeg aldri, iallefall om jeg kan huske, vært veldig høylytt eller brølt eller noe. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med enkelte hypoteser når det gjelder dette, man er forskjellige når det gjelder temperament og hvor man retter temperamentet. At man tenner hver dag, eller tilnærmelsesvis aldri behøver ikke å bety at man har et problem. Ei heller barna. Dette er jo en toveisgreie også. Har man et barn som ikke pirker noe særlig borti ens triggerpunkter, så er det heller ikke så mye å være sint for.

Gammel 28-03-09, 20:33   #109
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ja. Jeg kan bli veldig sint på barna mine. Jeg kan brøle også - og det er ikke noe jeg er stolt av. Nå som jeg sover lite, er jeg ikke verdens mest tålmodige mamma, dessverre.

Men det er veldig rart å ha en baby ved siden av to seksåringer. Babyer kan man jo selvsagt ikke bli sint på. Men tenker at sinnet kommer når man har fått forventninger til barnet - realistiske eller urealistiske. Og det er vel litt samkjørt med språk. Tenker jeg.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 21:19   #110
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir sittende og tenke litt.

Dersom jeg kun hadde hatt det og det barnet, ville kanskje svaret mitt ha vært at jeg aldri blir sint. Så jeg tror det handler litt om kjemien også. Ikke nødvendigvis at kjemien er dårlig, men man påvirker hverandre i en familie og noen trigger meg på en annen måte enn andre. Og barn har forskjellige måter å oppføre seg på i en "konflikt" og noen av disse oppførslene provoserer meg mer enn andre.

Tramping og smelling med dørene fra barnet/ungdommen er for meg langt mindre provoserende enn en langvarig "in your face"-provokasjon av en som er nesevis og himler med øynene. For eksempel. Hvert barn er forskjellig og jeg merker at jeg trenger forskjellige "verktøy" for å håndtere konflikter med dem. Mens jeg i noen tilfeller må ta meg en timeout, så kan det kanskje være andre tilfeller der jeg må konsentrere meg for å ikke le. Ikke fordi jeg ikke tar barnas følelser på alvor, men fordi situasjonen blir litt komisk.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 21:23   #111
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Så sant så sant. Dere som aldri blir sinte på barna deres må da være utrolig aggresjonshemmede? Sinne/aggresjon er en medfødt, adaptiv følelse som SKAL bli aktivert når noen tråkker på grensene våre, invaderer oss, er urettferdige, osv. Og det gjør ikke barn mot foreldrene sine, liksom?

Hvis en ikke opplever sinne/aggresjon på et bevisst nivå, har en mindre kontroll over hvordan disse følelsene kommer til uttrykk, og dermed hvordan en virker på andre (for ja, følelsene forsvinner ikke selv om en ikke vedkjenner seg dem). Da er det bedre å kjenne og vite at "nå er jeg skikkelig forbanna" - da har man i det minste en anledning til å reflekter over egne reaksjonsmåter, og til en viss grad velge hvordan en vil agere på følelsene sine.

Hva er det slags vås? Selv om jeg ikke har vært sint på barnet mitt, betyr det da slett ikke at barnet ikke har sett meg sint, for det har han flerfoldige ganger. Jeg blir sint når noen tråkker på grensene mine, er urettferdige, korttenkte og dumme, og så videre, men hvorfor skulle jeg bli sint på barnet når han ikke har gjort noe å bli sint for? Som sagt, jeg regner med at jeg kommer til å bli både irritert og sint på ham i fremtiden, men jeg har ikke hatt grunn til å være det til nå.

Gammel 28-03-09, 21:24   #112
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg var nok ikke sint på storebror før han fikk en lillebror. Etter at de ble to og minstemann har lært seg å ytre sin vilje, blir jeg sint titt og ofte. Ikke bare har jeg mindre overskudd til selvbeherskelse, men minstemann er også adskillig mer temperamentsfull enn storebroren. Det er sjeldent et fredelig øyeblikk i heimen, for å si det sånn.

Sist redigert av Tangina : 28-03-09 kl 22:13.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 21:53   #113
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har blitt sint på barna mine. Eller, lillebror er ikke helt der enda. Men storebror har jeg vært veldig sint på. Men det er liksom mest inni meg. Det kommer ikke ut så mye mer en grensesetting med en strengere stemme, og kanskje en forklaring på hva som opprører meg med ekstra trykk på stemmen.

Gammel 28-03-09, 21:59   #114
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Med mitt temperament er jeg stolt av meg selv hvis jeg klarer en dag uten å være sint på en av ungene. Jeg blir fort sint, men fins ikke langsint og jeg ber ofte om unnskyldning til ungene.

Signerer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 21:59   #115
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må si jeg ble sint på eldstemann når han forsøkte å velte sofabordet (med glassplate) tidligere i dag ja. Det gjøres en del dumme ting og ødeleggelser som jeg instinktivt blir sint for. De gangene jeg er litt zen og tar "jeg er skuffet"-praten så går det nok mer inn på dem.

Ellers er jeg enig med kie - Jeg og storebror har lettere for å "gå i tottene på hverandre" enn resten av familien her. Om det er fordi vi er mest like eller ulike er jeg usikker på.

Gammel 28-03-09, 23:30   #116
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Hjelpes, selvsagt har jeg vært sint!
Ikke når hun var bebi, men når hun protesterer på alt, vil ingenting, osv så blir jeg sint. Og jeg tenker at det ikke er så farlig - hun lærer noe om temperament, om at jeg har grenser for hovr langt jeg kan gå.
Jeg trener meg i tålmodighet, men likevel, av og til blir jeg sint.

Gammel 28-03-09, 23:58   #117
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sint har jeg blitt, ja.

Gammel 29-03-09, 00:10   #118
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, og jeg synes det er rart at flere har huket av på "nei".

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 01:17   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kie: jeg tror nok du har rett i det at man reagerer forskjellig på forskjellige barn. Jeg blir mye sintere på storebror som ignorerer meg og later som han ikke hører enn på lillebror som argumenterer og skriker meg i ansiktet når han ikke får viljen sin.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 03:26   #120
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg antar at Veronal ikke startet tråden som i en konkurranse og premie til den som har vært minst lettantennelig overfor barna.

Ikke akkurat derfor jeg startet tråden, nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.