Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 13:56   #221
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?

Slik jeg har forstått det kan man vanskelig sammenligne en bibel, altså et viktig stykke historie, med et kvinneundertrykkende, politisk symbol.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 14:10   #222
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Slik jeg har forstått det kan man vanskelig sammenligne en bibel, altså et viktig stykke historie, med et kvinneundertrykkende, politisk symbol.

Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske ) historier, og kristendomen er viktig for å forstå deler av vår egen historie. Sånn ellers ser ikke jeg på bibelen som mer viktig enn andre religiøse skrifter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 14:58   #223
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er farlig eller har konsekvenser for et barn om det får en bibel på skolen eller en hijab og prøver den en gang. Men enten så er det greit med forkynnelse eller så er det ikke, det er helt håpløst å la religiøse organisasjoner forkynne litt eller ut fra en skadevurdering av barna, så derfor bør man bare la det være.

Jeg kommer til å oppfordre barnet mitt sterkt til å lese bibelen, den er så grunnleggende for vår kultur og det er så mange referanser til bibelen at det er viktig å kunne det, så det er ikke at jeg er redd for noen skadevirkninger som gjør at jeg mener at de kan godt la være å la kateketen komme å dele ut bibler.

Gammel 22-02-09, 15:15   #224
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror ikke det er farlig eller har konsekvenser for et barn om det får en bibel på skolen eller en hijab og prøver den en gang. Men enten så er det greit med forkynnelse eller så er det ikke, det er helt håpløst å la religiøse organisasjoner forkynne litt eller ut fra en skadevurdering av barna, så derfor bør man bare la det være.

Jeg kommer til å oppfordre barnet mitt sterkt til å lese bibelen, den er så grunnleggende for vår kultur og det er så mange referanser til bibelen at det er viktig å kunne det, så det er ikke at jeg er redd for noen skadevirkninger som gjør at jeg mener at de kan godt la være å la kateketen komme å dele ut bibler.

Du har veldig rett i at bibelen blir referert til i svært mange sammenhenger, men når jeg tenker meg om har jeg egentlig aldri satt meg ned og lest i bibelen. (Unntak: Konfirmasjonsundervisning i 8.kl) (Hjelp, vi har ikke engang en bibel i huset...)
Likevel vil jeg si at jeg er ganske vel bevandret i hva som står hvor i bibelen og i de ulike historiene i den. Sannsynligvis fordi jeg har hatt kristendomsundervisning i 9 (!) år og har fått mye inn den veien. (Ikke vokst opp i et kristent hjem.) Jeg lurer litt på om våre barn som vokser opp med at kristendomen "bare" er en av mange religioner vil gå glipp av mange av disse referansepunktene som vår generasjon har fått inn automatisk. Og gjør det i så fall noe?

(Når jeg jobber med tekstanalyse med elevene mine, ser jeg at mange av allusjonene går dem hus forbi, men det gjelder forsåvidt ikke bare de som er hentet fra bibelen. De fleste allusjoner er vel faktisk hentet derfra, vil jeg tro.)

Gammel 22-02-09, 15:37   #225
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg lurer litt på om våre barn som vokser opp med at kristendomen "bare" er en av mange religioner vil gå glipp av mange av disse referansepunktene som vår generasjon har fått inn automatisk. Og gjør det i så fall noe?

For det første så syns jeg ikke det gjør noe, men syns ikke du har helt rett. Dagens samfunn er mulitkulturelt og multireligiøst, og det er den hverdagen våre barn forholder seg til, men når det kommer til utøvelse av religion er samfunnet ganske segregert.
Jeg har vokst opp i et ateistisk hjem, men kan allikevel mye om kristendommen så jeg tror ikke det er lærdom som forsvinner i et multikulturelt samfunn, men noen anekdoter blir kanskje byttet ut med islamske, hinduistiske, buddhistiske eller annet.

Kristendommens historiske betydning for Norge vil det fremdeles bli undervist om i historietimene, så man trenger ikke forkynning for å få inn akkurat det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 15:47   #226
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mjaaa, hva mener du med historie? Den inneholder mange (tildels fantastiske ) historier, og kristendomen er viktig for å forstå deler av vår egen historie. Sånn ellers ser ikke jeg på bibelen som mer viktig enn andre religiøse skrifter.

Bibelen er en viktig historisk kilde. Til og med ateister ser på Bibelen som høyverdig litteratur. Når det er sagt har jeg heller ingen problemer med at noen deler ut Koranen i skolen. Det var sammenligningen mellom hijab og Bibel jeg ikke er enig i.

Gammel 22-02-09, 15:52   #227
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var sammenligningen mellom hijab og Bibel jeg ikke er enig i.

Det var ikke en sammenlikning heller. Men siden du ikke syns det er å tvinge kristendom på barn ved at en menighet får dele ut bibler med hilsen i på skolen, et sted der forkynning og misjonering ikke er lov, så regnet jeg med at du syntes det var greit at andre menigheter fikk lov til å dele ut ting og misjonere også.

Og hvis jeg ikke husker feil, så var det du som dro hijaben inn i debatten først.

Gammel 22-02-09, 15:58   #228
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Bibelen er i særstilling da det er den viktigste boken i vår kultur, så jeg ser naturligvis helt annerledes på en evt. utdeling av denne og kvinneundertrykkende religiøse symboler som hijab.

Men som tidligere nevnt ser jeg ikke noe galt med at religiøse grupper kan komme til skolene, deler ut Koranen eller andre religiøse skrifter, og opplyse elevene i fbm religionsopplæring.

Gammel 22-02-09, 16:12   #229
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

For det første så syns jeg ikke det gjør noe, men syns ikke du har helt rett. Dagens samfunn er mulitkulturelt og multireligiøst, og det er den hverdagen våre barn forholder seg til, men når det kommer til utøvelse av religion er samfunnet ganske segregert.
Jeg har vokst opp i et ateistisk hjem, men kan allikevel mye om kristendommen så jeg tror ikke det er lærdom som forsvinner i et multikulturelt samfunn, men noen anekdoter blir kanskje byttet ut med islamske, hinduistiske, buddhistiske eller annet.

Kristendommens historiske betydning for Norge vil det fremdeles bli undervist om i historietimene, så man trenger ikke forkynning for å få inn akkurat det.

Kan jeg spørre om du hadde vanlig kristendomsundervisning på skolen, eller om du var fritatt? Hvor har du i så fall lært det du kan om kristendommen?

Gammel 22-02-09, 18:17   #230
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg sliter med i hele diskusjonen er at det hevdes at det blir forkynnet i skolen.

Pr. def:
forkynne - verb trans.
forkynne ( v1 / v2) [fɔɾˈçynə]

1 kunngjøre høytidelig forkynne en dom
2 gjøre kjent ved preken forkynne Guds ord

Jeg har gått på offentlig skole, og jeg opplevde aldri forkynning. Læreren stod å underviste fra bøkene, om det var matematikk, norsk eller kristendom, var det ingen som høytidelig stod frem å forkynte at vi måtte tro hint eller annet.

Er dere virkelig sikker på at dere VET hva forkynnelse er?

Gammel 22-02-09, 18:24   #231
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kan jeg spørre om du hadde vanlig kristendomsundervisning på skolen, eller om du var fritatt? Hvor har du i så fall lært det du kan om kristendommen?

De første årene hadde jeg livssynsundervisning, så begynte jeg på en skole hvor det ikke var et tilbud, siden jeg var det eneste barnet som ønsket noe annet. Da valgte jeg å ha kristendom, siden alternativet var å sitte alene på biblioteket. På ungdomskolen hadde jeg igjen livvsynsundervisning.

Så jeg har hatt to år med kristendom på skolen. På videregående hadde vi det litt mer livssynsnøytrale religionsfaget, og da hadde jeg en velreflektert lærer som lærte oss mye om både kristendom og andre religioner, satt opp mot begreper om moral. I en periode som barn syntes jeg det var gøy å lese gotisk skrift, og leste derfor en gammen familiebibel omtrent fra perm til perm. Kristen filosofi fikk jeg inn via ex. phil.

I tillegg har jeg lest mye selv og diskutert med venner og familie (både religiøse og ikkereligiøse). Selv om mine foreldre har gjort det klart at de ikke har trodd, og foretrakk at jeg ikke gjorde det heller har jeg vært på både gudstjenester, søndagskoler, i moskeer og vekkelsesmøter.

Så det skal veldig mye til for å unngå å få kunnskap om kristendom i Norge.

Gammel 22-02-09, 18:25   #232
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Det jeg sliter med i hele diskusjonen er at det hevdes at det blir forkynnet i skolen.

Pr. def:
forkynne - verb trans.

Jeg har gått på offentlig skole, og jeg opplevde aldri forkynning. Læreren stod å underviste fra bøkene, om det var matematikk, norsk eller kristendom, var det ingen som høytidelig stod frem å forkynte at vi måtte tro hint eller annet.

Jeg vet hva det betyr, ja. Mulig man ikke kan kalle det KRL-læreren drev med for forkynnelse i den forstand, men å bare formidle en religion kan vel oppfattes som om det er den som er den eneste rette, og det er vel litt tvilsomt.

Gammel 22-02-09, 19:33   #233
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet hva det betyr, ja. Mulig man ikke kan kalle det KRL-læreren drev med for forkynnelse i den forstand, men å bare formidle en religion kan vel oppfattes som om det er den som er den eneste rette, og det er vel litt tvilsomt.

Men er det noen som noen gang har sagt at det er det eneste riktige? Jeg har muligens vært veldig heldig med mine lærere og ungens lærere. Men det er vel egentlig ikke opp til lærerene å formidle annet enn pensum. Hva som er rett og galt er det fremdeles opp til foreldrene å lære barna?

Gammel 22-02-09, 19:53   #234
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Da regner jeg med at du mener at å dele ut hijaber med en koselig hilsen den lokale muslimske menigheten ikke er å misjonere for islam heller?

Bibelen er i særstilling da det er den viktigste boken i vår kultur, så jeg ser naturligvis helt annerledes på en evt. utdeling av denne og kvinneundertrykkende religiøse symboler som hijab.

Jeg hadde ikke sett det store problemet med at jentene mine fikk en hijab heller, så lenge de ikke samtidig fikk beskjed om at de måtte bruke den, ellers så var de horer. Så lenge man ikke tror på budskapet bak, så er det faktisk bare et hodeplagg.

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Pr. def:
forkynne - verb trans.

Læreren vår på barneskolen begynte førstetimen (uansett hvilket fag det egentlig var) med fadervår og salmesynging. Det er ikke så fryktelig langt fra forkynning, spør du meg.

Gammel 22-02-09, 20:04   #235
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Kan noen fortelle meg hvilke ateistiske miljøer de snakker om? Jeg skulle gjerne vært med i et, og de er vanskelige å finne.

Jeg synes også dette er et fantastisk søtt og nytt begrep. Ateistiske miljøer Det høres sekterisk og eksotisk ut, og kanskje bittelitt farlig?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 20:07   #236
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Læreren vår på barneskolen begynte førstetimen (uansett hvilket fag det egentlig var) med fadervår og salmesynging. Det er ikke så fryktelig langt fra forkynning, spør du meg.

Når du var liten?
Nå må man holde tunga rett i munnen her, og argumentere ut i fra gjeldende lovverk og regler. Forkynning i undervisningen var ikke forbudt tidligere. Det er det nå. Forkynning ble tatt ut av faget med innføring av det nye kunnskapsfaget KRL i L97, har blitt ytterligere poengtert og forklart underveis og enda skarpere gjort klart i kunnskapsløftet med REL faget.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 20:10   #237
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Når du var liten?
Nå må man holde tunga rett i munnen her, og argumentere ut i fra gjeldende lovverk og regler. Forkynning i undervisningen var ikke forbudt tidligere. Det er det nå. Forkynning ble tatt ut av faget med innføring av det nye kunnskapsfaget KRL i L97, har blitt ytterligere poengtert og forklart underveis og enda skarpere gjort klart i kunnskapsløftet med REL faget.

Nå var det en kommentar til ei som aldri opplevde forkynning i sin barndom. Og selv om læreplanene er endret, finner du fremdeles endel gamle dinosaurer rundt omkring, som følger sin egen plan.

Gammel 22-02-09, 20:45   #238
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Når du var liten?

Når min søster var liten, sang de O du som metter før lunsj, akkurat i tide til L97.

Gammel 22-02-09, 21:21   #239
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg hadde ikke sett det store problemet med at jentene mine fikk en hijab heller, så lenge de ikke samtidig fikk beskjed om at de måtte bruke den, ellers så var de horer. Så lenge man ikke tror på budskapet bak, så er det faktisk bare et hodeplagg.

Jeg trodde også det, men utifra alt jeg har lest de siste dager (siden hijab i politiet-debatten oppstod) har jeg skjønt det slik at hijab aldri vil være "bare et stykke tøy". Jeg har også forstått det slik at hijab er mer et politisk, og ikke et religiøst symbol, slik mange tror. Jeg leste i tillegg denne artikkelen Line lenket til lenger bak, og synes det er rart at ingen har kommentert den med et eneste ord? Er det fordi man er mer opptatt av å stå på sitt og ha rett mtp det man har sagt tidligere i debatten, fordi man driter i det eller er det rett og slett fordi man tror det som står i artikkelen er tull?

Signaleffekten hijaben sender ut er skremmende, og hadde jeg vært muslim hadde jeg aldri i verden båret hijab frivillig, jeg hadde droppet den av solidaritet til mine medsøstre.

Gammel 22-02-09, 21:28   #240
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg leste i tillegg denne artikkelen Line lenket til lenger bak, og synes det er rart at ingen har kommentert den med et eneste ord? Er det fordi man er mer opptatt av å stå på sitt og ha rett mtp det man har sagt tidligere i debatten, fordi man driter i det eller er det rett og slett fordi man tror det som står i artikkelen er tull?

Jeg har ikke sett linken, og dermed ikke fått lest den. Jeg har skummet den nå, men ikke godt nok til å si noe om innholdet, men jeg vil bare si at Walid al-Kubaisi ikke er en nøytral stemme oppi dette altså, han har meget sterke meninger om islam som ikke nødvendigvis alle er enige i. Han sier også at debatten tar utgangspunkt i at hijab er påbudt i islam, noe jeg er uenig i. Både at debatten har det som utgangspunkt og at den er påbudt.
Så den "sanne historien" er nok å ta i, det er al-Kubiasis sannhet i allefall. Men som sagt, jeg vet ikke ennå om jeg er uenig eller ikke med det han skriver.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.