|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg har ikke tid til lange innlegg i dag, men heldigvis har jo det meste blitt sagt som trenger å sies så jeg vil bare slutte meg til blant annet følgende:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 22-02-09 kl 11:08. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bibelutdeling i skolen
Vel, noe sier meg at den ville fått en mye varmere velkomst i enkelte miljøer enn bibelen.
Jeg synes du er helt på trynet her. Da går jeg ut fra at du mener at det er et like stort overgrep å tre hijaben ned over ørene på en ti år gammel jente som det er å gi henne en bibel? Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 11:36. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
I menneskeham
Det er tullprat!
|
|
|
|
#164 |
|
Halloen!
Ikke hos deg, det har jeg absolutt ikke inntrykk av. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Absolut ateist
|
Å tvinge et barn til å lese en bibel er et like stort overgrep som å tvinge et barn til å gå med hijab, ja.
|
|
|
#166 |
|
Glamorøs
|
Javel? Det syns jeg var et merkelig inntrykk.
|
|
|
#167 |
|
Pauset
Det med døden er vondt og vanskelig å snakke om uansett, synes jeg. Men vi forsøker. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Halloen!
Det mener jeg også. Jeg synes det hadde vært mye verre om noen hadde satt en sprøyte med heroin i armen på mitt barn enn om han hadde fått en bibel, der er vi tydeligvis litt uenige. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Glamorøs
|
Hos oss kom det opp etter en dåp. I det vi svingte inn på parkeringsplassen foran kirken ropte Glitterbarnet: Se på alle de skiltene! Det var altså gravstøtter han snakket om. Etter det ble han veldig interessert i gravlunder, og vi gikk adskillige turer der i sommer. Vi leste på graver, så på symboler og satte oss på benker og tenkte på de døde. Da prøvde jeg å svare på spørsmål så godt jeg kunne, men det er ikke så lett nei.
|
|
|
#170 |
|
Absolut ateist
|
Det er ALLTID et overgrep å påtvinge barn religion. Like mye med hijab som med å ta barna med på kristne samlinger i Livets ord.
|
|
|
#171 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er en feilaktig konklusjon. Å tvinge noen til noe som helst er undertrykkende. Å velge noe selv i voksen alder er ikke nødvendigvis undertrykkende. Det er også religionsfrihet her i landet, og jeg som ateist har respekt for at folk får drive med religionene sine, så lenge det ikke går ut over noen. Jeg har dermed ingenting i mot at noen bruker hijab eller leser bibel, men jeg vil ikke at noen skal prøve å prakke det på mitt barn (eller andre som ikke vil).
Sist redigert av Tallulah : 22-02-09 kl 12:13. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Pauset
Jeg tror du forveksler åpenhet i betydningen for noe (tro på noe), og det å være åpen for at ungene skal lære om alle religioner som noen folk tror på, men ikke som en form for sannhet. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Halloen!
Jeg mener at det er naivt å tro at alle er i stand til å velge bort hijaben de ble påtvunget som barn. I voksen alder er den allerede allerede blitt en del av kvinnens identitet, og slett ikke så enkel å kvitte seg med. At mange sier at de ikke ønsker det, det tror jeg nok, men man kan jo spørre seg hvor mange som ville brukt hijab om dette var noe som ble introdusert i 20- årsalderen. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenOg like naivt er det å tro at barn oppvokst i et strengt kristent hjem klarer å legge religionen bak seg.
|
|
|
#176 |
|
Glamorøs
|
Dette vil jo gjelde alle andre som vokser opp i andre religioner også. Jeg har heller aldri påstått at alle voksne som bruker hijab bærer det frivillig. Men å påsta at alle som bærer det er undertrykket syns jeg er svært diskrimnerende.
|
|
|
#177 |
|
I menneskeham
Sv: Bibelutdeling i skolenKan noen fortelle meg hvilke ateistiske miljøer de snakker om? Jeg skulle gjerne vært med i et, og de er vanskelige å finne.
|
|
|
|
#178 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bibelutdeling i skolenJeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
© All rights reserved
|
Men det går vel på religiøs overbevisning? |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Bibelutdeling i skolenDet er jo fordi man diskuterer med de samme folkene som skriker og hyler om islam som snakker varmt og kosete om kristendom. Da ser det med en gang slik ut.
|
![]() |
|
|