Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-09, 10:54   #161
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Jeg har ikke tid til lange innlegg i dag, men heldigvis har jo det meste blitt sagt som trenger å sies så jeg vil bare slutte meg til blant annet følgende:

1) Ja, det finnes verre menneskerettighetsbrudd enn å få en bibel delt ut i skolen. Derfor er det da også andre ting jeg bruker mye mer tid på å arbeide mot. Men jeg trodde ikke det var et valg mellom bibel og kjønnslemlestelse, så vi diskuterte bibelutdeling for seg.

2) Å tro at "Det er ikke forkynning når noen gir en gave. Hvis kateketen vil gi en gave, så er han vel fri til det" (sitat fra prikk) er så hinsides naivt at jeg synes det er vanskelig å tro det er alvorlig ment. Er det bare når man må kjøpe boka at det er forkynnelse?? Det er en gave som gis på skolen; det er noe annet enn om kateketen gir deg en bibel til en bursdag/konfirmasjon/fordi h*n har lyst.

Selvsagt har kateketen like mye rett til å gi bort en bibel til folk han møter på gata som jeg har til å forære Maggie en utgave av "The God Delusion" i posten. Forskjellen er at sistnevne bok ikke deles ut av misjonerende ateister på dører og gatehjørner og, når Maggies meningsfeller får det som de vil, endatil på skolen. Hvis det ikke hadde vært mot mine prinsipper ville det forresten vært et interessant eksperiment å dele ut "The God Delusion" av Dawkins, som en gave. Ville det vært like uproblematisk fordi det var en gave?

Maggie: Jeg har opptil flere bibler hjemme. Har lest mye i dem også. Hvis du sender en PM med postaddresse har jeg en gave til deg og barna dine hvis du ikke har den fra før...? Hvis du ikke vil sende privatadresse, så send bare adressen til menighetens skole, så skal jeg (prinsipper eller ikke) rive i et klassesett! Som en gave.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 22-02-09 kl 11:08.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:26   #162
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Man burde kanskje dele ut hijab i stedet.

Vel, noe sier meg at den ville fått en mye varmere velkomst i enkelte miljøer enn bibelen. (I enkelte "ateistiske" miljøer, that is...)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vel, jeg anser religion som et onde. Ergo ER det et grovt brudd å prøve å hanke inn barn før de er gamle nok til å ta et selvstendig valg. Nøyaktig på lik linje med dop. Med den ene blir kroppen avhengig, med den andre prøver de ta "sjelen". Begge forårsaker død og ødeleggelse. Begge bør unngås. Begge sider sier at med riktig bruk så er det kjempefint å tilhøre gruppen og det er nok helt korrekt. Men så lenge folk dør i begges navn, så ER det ikke greit.

Jeg synes du er helt på trynet her. Da går jeg ut fra at du mener at det er et like stort overgrep å tre hijaben ned over ørene på en ti år gammel jente som det er å gi henne en bibel?

Sist redigert av rine : 22-02-09 kl 11:36.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:46   #163
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, noe sier meg at den ville fått en mye varmere velkomst i enkelte miljøer enn bibelen. (I enkelte "ateistiske" miljøer, that is..

Det er tullprat!

Gammel 22-02-09, 11:50   #164
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det er tullprat!

Ikke hos deg, det har jeg absolutt ikke inntrykk av.

Det var derfor jeg skrev "ateistiske" miljøer. Poenget er at jeg kjenner en del (+ at jeg har fått inntrykk av at enkelte her inne også tilhører den gruppen) som kaller seg ateister, men som er mye mer åpne for andre religioner enn kristendomen. Da er man ikke ateist, men "ateist." (I mangel av et bedre ord.)

Gammel 22-02-09, 11:50   #165
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er helt på trynet her. Da går jeg ut fra at du mener at det er et like stort overgrep å tre hijaben ned over ørene på en ti år gammel jente som det er å gi henne en bibel?

Å tvinge et barn til å lese en bibel er et like stort overgrep som å tvinge et barn til å gå med hijab, ja.

Å gi et barn en bibel og å gi et barn en hijab er nøyaktig det samme.

Gammel 22-02-09, 11:58   #166
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(+ at jeg har fått inntrykk av at enkelte her inne også tilhører den gruppen)

Javel? Det syns jeg var et merkelig inntrykk.

Jeg hadde blitt like sur om den lokale muslimske menigheten kom for å dele ut hijaber til jentene ja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 11:59   #167
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Han har også bestemt seg for at han tror på at man kommer til et annet land i himmelen når man dør, og jeg skjønner jo at det er en mer attraktiv historie enn min "Når man er død, så er man bare død og råtner og blir til mat til blomstene". Jeg tror min versjon trenger litt bearbeiding.

Det med døden er vondt og vanskelig å snakke om uansett, synes jeg. Men vi forsøker.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:01   #168
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Å tvinge et barn til å lese en bibel er et like stort overgrep som å tvinge et barn til å gå med hijab, ja.

Å gi et barn en bibel og å gi et barn en hijab er nøyaktig det samme.

Det mener jeg også. Jeg synes det hadde vært mye verre om noen hadde satt en sprøyte med heroin i armen på mitt barn enn om han hadde fått en bibel, der er vi tydeligvis litt uenige.

Og sånn ellers: Hvis man mener at det er et overgrep å tre en hijab ned over ørene til en åtteåring, mener jeg det er en selvfølge at man ser på hijaben som et kvinneundertrykkende symbol/plagg.
Dette er jo egentlig en annen diskusjon, men hvis man mener at man kan blir så hjernevasket av å bli introdusert for religion i ung alder, er det naivt å tro at man automatisk blir i stand til å se alt fra et nøytralt ståsted bare man blir atten. Når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk det er større "fare" forbundet med "hijab-utdeling" enn bibelutdeling.

Gammel 22-02-09, 12:02   #169
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det med døden er vondt og vanskelig å snakke om uansett, synes jeg. Men vi forsøker.

Hos oss kom det opp etter en dåp. I det vi svingte inn på parkeringsplassen foran kirken ropte Glitterbarnet: Se på alle de skiltene! Det var altså gravstøtter han snakket om. Etter det ble han veldig interessert i gravlunder, og vi gikk adskillige turer der i sommer. Vi leste på graver, så på symboler og satte oss på benker og tenkte på de døde. Da prøvde jeg å svare på spørsmål så godt jeg kunne, men det er ikke så lett nei.

Gammel 22-02-09, 12:05   #170
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og sånn ellers: Hvis man mener at det er et overgrep å tre en hijab ned over ørene til en åtteåring, mener jeg det er en selvfølge at man ser på hijaben som et kvinneundertrykkende symbol/plagg.

Det er ALLTID et overgrep å påtvinge barn religion. Like mye med hijab som med å ta barna med på kristne samlinger i Livets ord.

Det har ingenting med at man ser på verken livets ord eller hijab som kvinneundertrykkende, selv om de KAN være det, men har med at barn ikke skal hjernevaskes av foreldre men få lov til å få nøytral informasjon for så å kunne ta sine egne valg.

Gammel 22-02-09, 12:05   #171
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det er en feilaktig konklusjon. Å tvinge noen til noe som helst er undertrykkende. Å velge noe selv i voksen alder er ikke nødvendigvis undertrykkende. Det er også religionsfrihet her i landet, og jeg som ateist har respekt for at folk får drive med religionene sine, så lenge det ikke går ut over noen. Jeg har dermed ingenting i mot at noen bruker hijab eller leser bibel, men jeg vil ikke at noen skal prøve å prakke det på mitt barn (eller andre som ikke vil).

Sist redigert av Tallulah : 22-02-09 kl 12:13.
Gammel 22-02-09, 12:10   #172
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke hos deg, det har jeg absolutt ikke inntrykk av.

Det var derfor jeg skrev "ateistiske" miljøer. Poenget er at jeg kjenner en del (+ at jeg har fått inntrykk av at enkelte her inne også tilhører den gruppen) som kaller seg ateister, men som er mye mer åpne for andre religioner enn kristendomen. Da er man ikke ateist, men "ateist." (I mangel av et bedre ord.)

Jeg tror du forveksler åpenhet i betydningen for noe (tro på noe), og det å være åpen for at ungene skal lære om alle religioner som noen folk tror på, men ikke som en form for sannhet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:16   #173
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er ALLTID et overgrep å påtvinge barn religion. Like mye med hijab som med å ta barna med på kristne samlinger i Livets ord.

Det har ingenting med at man ser på verken livets ord eller hijab som kvinneundertrykkende, selv om de KAN være det, men har med at barn ikke skal hjernevaskes av foreldre men få lov til å få nøytral informasjon for så å kunne ta sine egne valg.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det er en feilaktig konklusjon. Å tvinge noen til noe som helst er undertrykkende. Å velge noe selv i voksen alder er ikke nødvendigvis undertrykkende. Det er også religionsfrihet her i landet, og jeg som ateist har respekt for at folk får drive med religionene sine, så lenge det ikke går ut over noen. Jeg har dermed ingenting i mot at noen bruker hijab eller leser bibel, men jeg vil ikke at noen skal prøve å prakke det på mitt barn.

Jeg mener at det er naivt å tro at alle er i stand til å velge bort hijaben de ble påtvunget som barn. I voksen alder er den allerede allerede blitt en del av kvinnens identitet, og slett ikke så enkel å kvitte seg med. At mange sier at de ikke ønsker det, det tror jeg nok, men man kan jo spørre seg hvor mange som ville brukt hijab om dette var noe som ble introdusert i 20- årsalderen.

Gammel 22-02-09, 12:19   #174
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og like naivt er det å tro at barn oppvokst i et strengt kristent hjem klarer å legge religionen bak seg.

Ser du virkelig ikke at verken Glitter eller jeg skiller på ting, men det gjør du? Uff, hijab er faaaali, bibel er greit.

Gammel 22-02-09, 12:21   #175
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, noe sier meg at den ville fått en mye varmere velkomst i enkelte miljøer enn bibelen. (I enkelte "ateistiske" miljøer, that is...)

O yes!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:22   #176
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg mener at det er naivt å tro at alle er i stand til å velge bort hijaben de ble påtvunget som barn. I voksen alder er den allerede allerede blitt en del av kvinnens identitet, og slett ikke så enkel å kvitte seg med. At mange sier at de ikke ønsker det, det tror jeg nok, men man kan jo spørre seg hvor mange som ville brukt hijab om dette var noe som ble introdusert i 20- årsalderen.

Dette vil jo gjelde alle andre som vokser opp i andre religioner også. Jeg har heller aldri påstått at alle voksne som bruker hijab bærer det frivillig. Men å påsta at alle som bærer det er undertrykket syns jeg er svært diskrimnerende.

Gammel 22-02-09, 12:26   #177
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Kan noen fortelle meg hvilke ateistiske miljøer de snakker om? Jeg skulle gjerne vært med i et, og de er vanskelige å finne.

Det nærmeste jeg kommer er jobben (ikke mange biologer er så veldig religiøse) og Human-Etisk forbund, men siden hijab er minst like lite populært å tre nedover ørene på barn som bibel i begge disse miljøene finnes det åpenbart mange jeg ikke vet om.

Gammel 22-02-09, 12:30   #178
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever at folk som ikke tilhører en bestemt religion er mye mer åpen og imøtekommende overfor islam enn kristendommen. Kristendommen er den religionen man kan harslere med uten at noen reagerer, er man skeptisk eller negativ til islam er man fordommsfull og intolerant. Jeg får dette inntrykket overalt hvor jeg ferdes, spesielt på FP.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:31   #179
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og like naivt er det å tro at barn oppvokst i et strengt kristent hjem klarer å legge religionen bak seg.

Ser du virkelig ikke at verken Glitter eller jeg skiller på ting, men det gjør du? Uff, hijab er faaaali, bibel er greit.

Men det går vel på religiøs overbevisning?
Jeg kommer absolutt ikke fra et strengt kristen hjem, men jeg fikk likevel med meg en gudstro (bygget på kristendommen) hjemmefra. Jeg har den samme troen enda (en selektiv kristen tro, der jeg velger ut det som passer meg) og barna mine blir nok påvirket av dette. Jeg har døpt alle barna mine (noe som var veldig viktig for meg), vi giftet oss i kirken, barna har gått i kristent kor (i mangel på alternativer) og storbror skal konfirmeres i mai. (Etter eget ønske). For meg er en bibel greit, mens en hijab blir feil ut fra min tro. For barna mine skal det være ett fett, men jeg vet at de er påvirket av meg og min tro og at de også vil se på en bibel som ufarlig og en hijab på noe som de som tilhører andre religioner bruker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 12:32   #180
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er jo fordi man diskuterer med de samme folkene som skriker og hyler om islam som snakker varmt og kosete om kristendom. Da ser det med en gang slik ut.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.