Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-08, 17:47   #181
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snåsamannen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror vi ser litt forskjellig på det. Jeg synes det er et større overtramp om en healer feilaktig friskmelder en person fra kreft, enn dersom en lege gjør det. Det forutsetter selvsagt at legen bruker andre midler enn øynene og ørene sine i prosessen.

Healere er mennesker. De er ulike. De skal verken sette diagnoser eller friskmelde mennesker. Det er legenes ansvar og ingen andre. Jeg har hørt om healere som har sagt ting de absolutt ikke burde sagt noe om.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:49   #182
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det finnes altså en hærskare med folk som driver med dette, og jeg tenker at dersom dette hadde vært en helt reell ting, så hadde det vært mulig å dokumentere at det de gjør har virkning. Jeg ser ingen grunn til å anse Gjerstad som noe annet enn hvilken som helst TV-pastor bortsett fra at han tar ikke penger, og det gjør at moralsk sett så står han langt over dem.

Men det er jo også slik at det ikkje blir prioritert å forske på "alternative" behandlingsformer, er det ikkje? Det skal jo ein del forsking til før ein får vitskaplege gjennombrot, så det må jo ei forholdsvis stor forskingsstasing til for å kunne bekrefte eller avkrefte noko som helst. Det er jo inga økonomisk gullgruve for t.d. legemiddelindustrien dersom ein faktisk kan påvise at alternativ behandling verkar mot t.d. revatiske smerter, muskelsmerter, høgt blodtrykk, menssmerter, cyster m.m.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:49   #183
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du utdype det? Blir litt nysgjerrig. En lege arbeider ut i fra en metode som tilsier at h*n ikke er synsk. Altså må h*n kartlegge symtomer, henvise til røntgen/MR++, henvise til spesialister osv. Man senser seg ikke fram til en kreftkul, man ser den på et bilde, eller finner den fysisk. Dersom en lege samvittighetsfullt friskmelder en person etter å ha gjort h*n bør, og h*n tar feil - så er det selvsagt trist og dumt. Men etisk sett tenker jeg at det er holdbart. En healer som friskmelder en syk person har etter min mening ikke anledning til å kartlegge på samme måte. H*n kan kanskje bruke healerevnene sine til å føle seg sikker på at kreftkulen er borte (og kanskje er den det), men etter min mening vil det nærmest være et overgrep å formidle denne beskjeden til pasient uten å samtidig ha fysiske funn å støtte seg til. Som for eksempel et røntgenbilde.

Jeg tenkter ut i fra meg selv.
Altså, om jeg hadde blitt friskmeldt av en healer, ville jeg ha tatt det med en klype salt tror jeg. Nettopp fordi han er en healer, som ikke har noe fysisk å støtte seg til. Mens jeg ville følt det som et større overtramp om en lege, som har masse av fysiske funn å støtte seg til, hadde friskmeldt meg, og tatt feil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:49   #184
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Healere er mennesker. De er ulike. De skal verken sette diagnoser eller friskmelde mennesker. Det er legenes ansvar og ingen andre. Jeg har hørt om healere som har sagt ting de absolutt ikke burde sagt noe om.

Dette er enig med deg i. At healere uansett ikke skal diagnostisere eller friskmelde. Det må da være ulovlig også?

Gammel 28-12-08, 17:52   #185
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

M^3..Man kan ha et like fasttømret verdensbilde om man tror på Gud eller hva som helst. Det jeg skrev skrev jeg om det å møte mennesker som sitter med opplevelser. Man kan møte mennesker på mange måter, men jeg tror det er fruktbart å være i stand til å utfordre sine egne standpunkter gang på gang, ikke bare plassere menneskelige opplevelser i en bås som passer ens eget verdensbilde. Dette kan lett oppleves som avvisning. Nå snakker jeg ikke om man man innerst inne tror og om hvilke konklusjoner man kommer fram til, men om hvordan man møter slike problemstillinger.

Jeg har opplevd at legen med skjevt blikk satte meg i "innbildningsbåsen" da jeg fortalte at akupunktur hadde effekt på meg under fødsel. Joda. Han kan godt mene det, men hva med å heller spørre litt om hvordan det hadde hatt effekt? Dette passet ikke inn i hans verdensbilde og det kommuniserte han tydelig fra første stund.

Må bare si meg helt enig med Hattifnatten. Det Hattifnatten nevnte er viktig i forhold til hvordan vi møter andre mennesker med andre "verdensbilder" enn oss selv. Hvis man tør møte med et åpent sinn så blir livet utrolig spennende. Men man skal definitivt være skeptisk.

Å ordentlig lytte til andre er vi nok ikke flinke nok til. Verden går litt for fort og vi tar oss ikke tid. Mennesker fra flerkulturelle miljøer syns jeg er veldig spennende. De har mange ganger andre virkelighetsoppfatninger og "blikk" på ting som jeg ikke tenker over. Det utfordrer mitt "verdensbilde" og det er spennende.

Gammel 28-12-08, 17:52   #186
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tenkter ut i fra meg selv.
Altså, om jeg hadde blitt friskmeldt av en healer, ville jeg ha tatt det med en klype salt tror jeg. Nettopp fordi han er en healer, som ikke har noe fysisk å støtte seg til. Mens jeg ville følt det som et større overtramp om en lege, som har masse av fysiske funn å støtte seg til, hadde friskmeldt meg, og tatt feil.

Jo, men man må jo ta utgangspunkt i at en del som går til healer tror på det healeren sier og dermed kan handle deretter. Konsekvensene av at en healer friskmelder ut i fra synske evner må da statistisk være mye større enn av en lege som faktisk foretar en ordentlig undersøkelser før h*n friskmelder?

Gammel 28-12-08, 17:53   #187
Jessica
Pauset

Standard

Dette er enig med deg i. At healere uansett ikke skal diagnostisere eller friskmelde. Det må da være ulovlig også?

De har ikke lov til å si at de kan behandle kreft. Det vet jeg, men utover det vet jeg ikke. Det er vel en kvakksalverlov eller noe sånt som sier noe om dette.

Gammel 28-12-08, 17:54   #188
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med at enkelte leger gjør store brølere og f.eks feildiagnostiserer, er argument for at det er ok at en healer friskmelder en person med kreft. Jeg antar at de fleste som tror på healing også vil synes at en healer går over sitt kompetanseområde dersom h*n friskmelder noen fra kreft?

Det er absolutt ikke ok at en healer friskmelder noen med kreft, og jeg ville heller ikke stolt på det om jeg pasienten. Den gang jeg fikk min "diagnose" hadde jeg ikke tilgang på internett. Hadde jeg hatt det ville jeg ganske raskt kunne ha fastslått at nattsvette er symptom på flere sykdommer enn lymfekreft. I stedet gikk jeg på en utredningsrunde som det tok lang tid før jeg fikk svar på, der utgangspunktet for alle undersøkelser var at legen hadde fastslått at jeg hadde kreft. Jeg var såvidt fylt tredve år, hadde tre små barn, og så for å si det mildt mørkt på tilværelsen. Jeg "stolte" på at legen visste hva han snakket om.
De som henvender seg til mennesker som snåsakailln, de har som oftest prøvd de fleste andre utveier, mange går kanskje dit uten særlig tro på at han kan gjøre noe for dem. Jeg har en venninne som mener å ha healende evner. At noe skjer i kroppen min er jeg ikke i tvil om. Jeg forstår bare ikke hva, og vet heller ikke om jeg tror på det. Jeg må egentlig tro på det. Hun er ei jente jeg har kjent hele livet, er godt voksen,godt utdannet, fornuftig og med god bakkekontakt, intet som skulle si meg at hun ville fare med humbug. Nå har jeg hatt besøk av henne i julen, det er evigheter siden sist vi møttes, vi har ikke sett hverandre siden hun oppdaget sine evner. Min kropp har i dag det ikke godt. Musklene er stivere enn noen gang før, og på steder jeg knapt ante at jeg hadde muskler. Noe har skjedd, men om jeg blir bedre av de problemene jeg sliter med vet jeg ennå ikke. Det tar noen dager sier hun, før jeg vil merke resultatet av det jeg har opplevd. Om jeg tror, jeg vet ikke, jeg forsøker å åpne sinnet mitt og ta inn i meg det at noen vil meg vel.

Kanskje er det det viktigste man kan møte verden og menneskene med, troen på at noen vil en vel. Om det er en lege med lang utdanning eller en "kvakksalver" ute på bygda.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 17:56   #189
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden, men her er i alle fall lovteksten til Lov om alternativ behandling.

Gammel 28-12-08, 19:57   #190
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men det er jo også slik at det ikkje blir prioritert å forske på "alternative" behandlingsformer, er det ikkje? Det skal jo ein del forsking til før ein får vitskaplege gjennombrot, så det må jo ei forholdsvis stor forskingsstasing til for å kunne bekrefte eller avkrefte noko som helst.

Neida, det er ikke noe problem i det hele tatt. Om Gjerstad eller noen andre hadde ønsket å vise at de faktisk har varme hender så er det kjempelett å sette opp et forsøk med dobbeltblinding hvor han hadde vist det. Han hadde ikke trengt å vise hvordan det funker eller noe, bare at flere merker at han har varme hender i motsetning til andre. Det er bare en myte at det ikke er gjøres forskning fordi det ikke er penger å tjene for legemiddelindustrien. Det er utøverne selv som ikke er interessert.

Gammel 28-12-08, 19:58   #191
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma påstår at mine hender er varme.

Gammel 28-12-08, 19:59   #192
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Kanskje lik så greit jeg er født når jeg er.. med rødt hår, litt gule øyne og snev av varme hender kunne jeg levd farlig for en god del år tilbake.

Gammel 28-12-08, 19:59   #193
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 28-12-08, 20:00   #194
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Esme: i så fall så må eg ta det med i den vidare tankeprosessen. Takk for info.

Gammel 28-12-08, 20:01   #195
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Egentlig tror jeg bare hun sa det for å få meg til å massere henne mer.

Gammel 28-12-08, 20:04   #196
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror som Teofelia at mannen har spesielle evner på det mellommenneskelige plan, men det er et langt steg derfra og til å ha evner til å befri noen fra sykdommer. Så nei- jeg tror ikke.

At det var?!? Jeg tror dette er humbug og vissvass og har ikke uttalt meg tidligere i tråden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 20:07   #197
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

At det var?!? Jeg tror dette er humbug og vissvass og har ikke uttalt meg tidligere i tråden.

Jeg tror hun tenkte på Polyanna. :synsk:

Gammel 28-12-08, 20:07   #198
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Teo, du veit jo at du er dronninga av det overnaturlege.

Gammel 28-12-08, 20:08   #199
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo, du veit jo at du er dronninga av det overnaturlege.

Hvem har hacket FP-brukeren min i jula og satt ut onde rykter om meg?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 20:12   #200
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Hvem har hacket FP-brukeren min i jula og satt ut onde rykter om meg?

Eg trur det er Esme og Skilpadda

Svar

Emneord
healing, tro, voodoo

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.