Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 21:21   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg må si at jeg blir forundret over måten du argumenterer på i denne diskusjonen rine. Du snakker stadig som om dine sannheter er sannheten for alle. Jeg respekterer at folk ikke deler mitt syn på at forkynnelse ikke bør være en del av skolehverdagen, og at mitt standpunkt oppfattes som teit, men jeg synes at det grenser til tåpelig når meningsmotstandere konkluderer på mine vegne. Min opplevelse er at du gjør det ofte.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Poeget mitt er bare at vi ikke kan late som om det er like naturlig for oss å besøke moskeen som kirken. Sistnevnte er, enn så lenge, sterkt knyttet til vår kulturarv.

Hvem er oss? At jeg må i kirken for å delta i begravelse eller bryllup betyr ikke at et besøk er riktigere eller mer naturlig for meg enn et besøk i moskeen. Når jeg går i kirken så betyr det at noen jeg bryr meg om har tatt et valg som jeg selvsagt respekterer, og at jeg ønsker å delta i viktige begivenheter i deres liv. Det betyr ikke at det er mer riktig for meg å gå i kirken, enn inn i andre religiøse bygninger.

Akkurat nå er det kristendommen som råder. Da kan barna (innen rimelighetens grenser) ta del i den.

Så fint at du vet hva som er riktig for alle barn og foreldre. Og at så lenge noe er rådende, så er det riktig.

(Kristendommen råder for øvrig ikke, hvis man ser på antall mennesker som definerer seg som kristne.)

Jeg ønsker at mine barn skal få lære om alle religioner og at de skal se på dem som likeverdige, men jeg vil også at de skal ha såpass innsikt i norsk historie og kulturarv at de faktisk vet at kristendommen står i en særstilling i vårt land. Man kan mislike det så mye man vil, men slik er det.

Snakker du ikke mot deg selv her? Barna dine skal lære at alle religioner er likeverdige, men de må bare finne seg i at kristendommen står i en særstilling - slik at kristendommen er mer høyverdig enn de andre religionene allikevel? For øvrig må jeg si at jeg ikke ikke synes at barn skal lære på skolen at religioner er helt likeverdige, svært mange mennesker deler jo ikke den oppfatningen? Dette må det etter min mening være opp til foreldrene og barna selv og definere.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Skal Norge bli et totalt livssynsnøytralt land? Jo mer vi toner ned vårt livssyn jo mer vil andre religioner bli enerådende i det offentlige Norge, tror jeg.

Drar inn et sitat fra Jessica også jeg. Du mener ditt livssyn håper jeg? Har du ikke fått med meg at de aller fleste nordmenn ikke er kristne? Dersom det hadde vært slik at en annen religion ble like stor eller større enn kristendommen i Norge, hva er problemet? Folk må vel få velge hva de vil tro på? Skal staten og skolen indoktrinere, og sørge for å holde kristendommen på plass mener du? Jeg må ellers si at jeg forundres over at man klarer å vri det til at man ønsker et livssynsnøytralt land (hva nå enn det er?) dersom man ikke synes det er passende med forkynnelse i undervisningen for barn.

For de fleste ateister vil nok islam og kristendom stille likt, og det bør det jo. Det morsomme er at jeg har truffet flere "ateister" som tydeligvis bare et ateister når det gjelder kristendom. Påstand: Det finnes like mange ubevisste ateistet som kristne og muslimer. (Min påstand.)

Stille likt i forhold til hva? Jeg må si at jeg ikke forstår dette med å skulle være ateist i forhold til kristendom. Mener du at man som lissomateist med kolon tror at det finnes sannheter i Islam eller Hinduismen, men ikke i kristendommen? At dine diskusjonspartnere som definerer seg som ateister (eller, er det du som gjør det?) kanskje i større grad diskuterer kristendommen er vel ganske naturlig, så lenge vi lever i et land med statskirke og en skole som i enkelte tilfeller driver forkynnelse?

Jeg bekjenner meg ikke til noen livssynsretning, og kjenner at jeg blir grinete av uttaler som "det finnes like mange ubevisste ateister som kristne og muslimer". MÅ man tilhøre en tro? Er man dum hvis man ikke aktivt kaller seg ateist, selv om man deler livssynet som ateismen representerer?

Religionsundervisning har like mye i skolen å gjøre som f.eks historie.

Javel. Jeg deler ditt syn på at man bør ha religionsundervisning i skolen, men synes du er vel bastant i uttalelsen.

(Hvorfor i huleste heiteste er det ingen som protesterer mot Lucia forresten?)

Jeg mener at en del ikke har tatt bevisst stilling til hva det vil si å være ateist, men har blitt det fordi de har et anstrengt forhold til kristendommen.
Gudstjenesten er en tradisjon i Norge, spesielt rundt høytidene. Derfor bør barna (de som vil det) få lov til å ta del i den.

Skjer det forkynnelse i forbindelse med luciamarkeringen?

Her er vi tilbake til det jeg snakket om over her, hvorfor så opptatt av bevisste livssynsvalg? Vi er også tilbake til dette med gudstjenester og valg. Er det mange som argumenterer i mot at barn som ønsker det skal få lov til å gå på gudstjeneste?

Jeg trodde heller ikke det var et problem, men det kan jo virke som om noen øsnker å gjøre det til et større problem enn det er...:

Problem for deg ja. Du er ekspert til å gjøre dine meninger til en universell sannhet. :ekko-ekko:

Jessica:

Sitat:

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

Hvor tar du det fra Jessica? At folk bruker ekstreme kristne som målestokk, frykt for religion og manglende respekt for folk som tror? Hva er du har lest som gjør at du sitter men en slik forståelse? Selv om noen mener at religionsopplæring for barn og forkynnelse for barn i fra skolens side ikke er riktig, så betyr ikke det at man samtidig ikke kan forstå at folk opplever sin tro som trygg og god og at man er i mot religionsutøvelse i seg selv?

Sist redigert av Irma : 07-12-08 kl 21:27.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.