Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 20:37   #11
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Drar inn et sitat fra Jessica også jeg. Du mener ditt livssyn håper jeg? Har du ikke fått med meg at de aller fleste nordmenn ikke er kristne? Dersom det hadde vært slik at en annen religion ble like stor eller større enn kristendommen i Norge, hva er problemet? Folk må vel få velge hva de vil tro på? Skal staten og skolen indoktrinere, og sørge for å holde kristendommen på plass mener du? Jeg må ellers si at jeg forundres over at man klarer å vri det til at man ønsker et livssynsnøytralt land (hva nå enn det er?) dersom man ikke synes det er passende med forkynnelse i undervisningen for barn.

Jessica:

Hvor tar du det fra Jessica? At folk bruker ekstreme kristne som målestokk, frykt for religion og manglende respekt for folk som tror? Hva er du har lest som gjør at du sitter men en slik forståelse? Selv om noen mener at religionsopplæring for barn og forkynnelse for barn i fra skolens side ikke er riktig, så betyr ikke det at man samtidig ikke kan forstå at folk opplever sin tro som trygg og god og at man er i mot religionsutøvelse i seg selv?

Når jeg snakker om livssyn så snakker jeg ikke om mitt livssyn. Jeg tenker på alle livssyn. Jeg tenker også at å være ateist er et livssyn. Å tro kan være å IKKE tro... tenker jeg. Mulig det blir feil for andre, men slik tenker jeg det.

Livssyns-nøytralt land. Da tenker jeg at tro og livssyn blir et ikke-tema lenger. Det vil være et tap for samfunnet og mennesket om vi skulle slutte å snakke om den åndelige delen av oss. Vi har jo alle tatt et standpunkt på hva vi ikke tror på og hva vi evnt. tror på.

Jeg har ikke tid til å saumfare denne tråden nå, men jeg leste noen uttalelser der ekstreme kristne miljøer var eksempel på negative erfaringer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.